Felmeddelande i Windows Live Mail 2011 efter uppdatering av Windows 10

Inte löst
Detta ämne innehåller 9 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 6 år, 8 månader sedan.
Skapare
bengtnas
Deltagare

Efter förra uppdateringen före jul av Windows 10 kommer det upp felmeddelanden i Windows Live mail 2011. Först en ruta där det står: ”wlmail.exe – Konfigurationsparsningsfel. Fel vid parsning av C:Windows/Microsoft.NET/Framework/v2.050727/config/machine.config. Parsern returnerade felet 0xC00CE556.”

Då jag trycker på OK kommer en ny större ruta upp:  ”Failed to initialize Shared Canvas: System ConfigurationErrorsException: Det gick inte att initiera konfigurationssystemet—>

SystemConfiguration.ConfigurationErrorsException: Rotelementet saknas.

o.s.v.  o.s.v.”

När jag trycker på knappen Ignoreraförsvinner rutan och jag kan läsa nyinkomna mail, men inte svara på dem.

Då jag inte kan återskapa felet själv vågar jag inte lova att det fungerar, men tydligen ska programmet Fixwin 10 kunna läsa det problemet. Vi har skrivit om programmet i nummer 12 – 2016, och du kan ladda hem Fixwin 10 från Fördelszonen.

 

Du bör för övrigt fundera på att byta e-postklient då all support från Microsoft och uppdateringar för programmet Live Mail 2011 har upphört, plus att all support och säkerhetsuppdateringar för efterföljaren Live Mail 2012 upphör i morgon (17 januari 2017). Det kan med andra ord bli en potentiell säkerhetsrisk att använda programmen i framtiden.


bengtnas
Deltagare

    Jag installerade  Fixwin 10 från Fördelszonen och körde detta, men det löste inte problemet. Rutorna med felmeddelandena är kvar. Jag får väl ta och byta E-postklient då. Förslag på vilken jag ska installera? Och hur får jag över mina E-mail till den nya?

    När det gäller e-postklienten finns det egentligen bara två stycken som är så vettiga att de går att rekommendera. Antingen den kommersiella Outlook 2016 (som ingår i Office365-abonnemang, där hela abonnemanget inklusive Office-program, en terabyte onlinelagring et cetera, kostar ungefär 50 kronor/månad) eller gratisprogrammet Thunderbird som går att ladda hem här: https://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/

     

    Angående att hantera din befintliga e-post kan jag rekommendera att du börjar med att läsa den här artikeln: http://pctidningen.se/internet/e-post/gmail/6-enkla-steg-till-den-perfekta-e-posten

    Den innehåller många bra tips som du troligtvis kommer att ha nytta av.


    bengtnas
    Deltagare

      Om jag nu byter till Thunderbird, kan jag ha kvar min gamla E-postadress?

      Det går alldeles utmärkt. Tänk dig att du bor i en villa – även om du byter till en ny brevlåda kommer brevbäraren att fortsätta att leverera post till den nya brevlådan. Tänker dig bara för innan du kastar den gamla brevlådan, eller e-postprogrammet i det här fallet, eftersom den kan innehålla e-post som du vill ha kvar.


      bengtnas
      Deltagare

        Tack för hjälpen! Jag har nu bytt till Outlook E-post och överförde alla E-mail dit plus mina kontakter. Sedan

        avinstallerade jag Windows Live Mail , och nu fungerar allt bra igen.

        Skönt att höra att allting har löst sig.

        Det va år och dagar sedan jag var inne här. Vi tar det från början.  Mitt primära ärende va: Jag har en ny dator.  Jag kör med Windows Live 12. fungerar perfekt.  Vi får en massa e-post som bara är skilt och vill få blockerade dessa. Vi tar bort så många vi kan i brevens egna avanmälningar. Men en del har inte en sådan markering. Alltså hur blockar vi dessa?

        Men så läser jag här någonstans att Windows Live 12 inte längre är i ”funktion”… det är tydligen på avskrivning. Är det så? Om  det är så, vad göra??? Vilket e-post system är bättre? Blir det mycket strul vid ev. byte?

        Det stämmer att Live Mail är död och begraven sedan några månader tillbaka, och eftersom det inte längre kommer några uppdateringar eller att Microsoft lämnar något support på programmet blir det allt vanskligare att använda eftersom säkerhetshål inte täpps till. Det är med andra ord hög tid att byta till något annat e-postprogram, till exempel gratisprogrammet Thunderbird som finns i Fördelszonen.

        Det behöver inte bli speciellt mycket strul att byta e-postprogram, det beror helt och hållet på vilken eller vilka e-posttjänster som du använder. Om du använder exempelvis Gmail eller Outlook.com (ej att förväxla med programmet Outlook) är det synnerligen enkelt. Om du däremot använder någon mer ålderdomlig form av e-posttjänst kan det bli betydligt rörigare. Vilken e-posttjänst är det du använder?

        Forumet ’E-POST’ är stängt för nya ämnen och svar.