Ashampoo Backup 2016 går ej att återställa filer/disk

Inte löst
Detta ämne innehåller 15 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 6 år, 2 månader sedan.
Skapare
storbov5
Deltagare

Hej!

Gjorde en backup på datorn (Windows 10 ver 1709 OS ver 16299.) med programmet Ashampoo Backup 2016, skulle sedan försöka få tillbaka filer men det går inte, får felmeddelande

Fick detta meddelande när jag klickade på öppna

Could not mount file (mountExitCode:102)

Vad kan det vara för fel, verkar som det inte att läsa VMDK filer??

Det står i hjälpmenyn att man skall kunna läsa det i Explorer (Ashampoo Backup 2016 allows you to restore single files / folders from your disk image using Windows Explorer.)

Men det går inte eller gör jag fel??

//Göran

När programmet ska läsa en backupfil behöver den ”monteras” så att programmet kan läsa filen som en enhet (ungefär som att montera en cd-skiva i en cd-läsare för att kunna läsa den), men av någon anledning kan inte din säkerhetskopia monteras och därmed läsas. Ligger filen på en nätverksenhet eller på den lokala datorn?


storbov5
Deltagare

    Filen ligger på en extern hårddisk med USB anslutning, hur gör jag då för att kunna montera filen??

    //Göran

    Börjamed att testa att kopiera filen till datorn hårddisk, bara får att se om den kan monteras därifrån. Går inte det heller kan det vara så att något gick galet när filen skapades så att det är filen som sådan som inte fungerar. Har du möjlighet att testa att skapa en ny säkerhetskopia från grunden och se om det fungerar med den?


    storbov5
    Deltagare

      Jag fick tips från Ashampo support att: ”in this case please disable the SecureBoot option in the BIOS of your system”  och detta fungerade med backup filen på min laptop,  så det verkar inte vara något fel backup filen. Men det verkar märkligt att man måste gå in i Bios för att gör en återställning, det är ju endast lämpligt för avancerade användare.

      Jag har även en stationär dator men i den fungerade inte detta tips så där kvarstår problemet. Jag löste det med att kopiera filerna via laptopen till den stationära datorn.

      I laptopen har jag Windows 10 Home  Ver 1709 OS ver 16299. 125

      I den stationära Windows 10 Home  Ver 1709  OS ver 16299.125 ny ren installation

      Båda datorena är från HP ca 4 år gamla

      Problemet med Ashampo Backup 2016 bord väl flera råkat ut för eller??

      Är problemet ej lösbart så får jag hitta något bättre program som man kan lita på eller har Ni några tips.

      Tackar på förhand

      //Göran

       


      storbov5
      Deltagare

        Det gick inte heller fast jag kopierade in backupen på den stationära datorn under C:/

        //Göran

        Testa att högerklicka på filen och välj egenskaper. Visas den här funktionen (fast troligtvis på svenska i ditt fall)?

        Bifoga filer:

        storbov5
        Deltagare

          Nej Tyvärr!

          //Göran

          Bifoga filer:

          Fungerar det om du försöker öppna backupfilen ”inuti” backupprogrammet?


          storbov5
          Deltagare

            Nej, var det såhär du menade!

            //Göran


            storbov5
            Deltagare

              Bifogar fil

              Testa att göra en säkerhetskopia som enbart innehåller C-enheten och se om det fungerar.


              storbov5
              Deltagare

                Tyvärr ingen skillnad!

                //Göran

                Jag har kollat saken med danska kollegor som säger att det tydligen är ett problem med programmet som Ashampoo känner till som uppträder på en del datorer, och de arbetar på att ta fram en lösning som de kommer att patcha in i programmet men de är tydligen inte färdiga med det ännu. Vi får hoppas att de skyndar sig.


                storbov5
                Deltagare

                  Ja, det var det man kunde misstänka. Jag testade med även med Pro 11 Ashampo Backup och det händer samma sak.

                  De borde bjuda på en licens när de fixat problemet, det har ju trots allt gått åt en hel del tid och svordomar, som tur var kunde jag rädda data på min stationära dator.

                  Tack för hjälpen o Gott Nytt År!

                  //Göran

                  Jag betvivlar att de är av samma åsikt, men ta upp det med dem på deras support och se vad de säger. Det kan ju inte bli mer än nej. Det kan ju vara så att de har något intern ”hemmahack” som de kan tipsa om, men som inte är tillräckligt bra för att de ska ha patchat in det i programmet.

                  Forumet ’FÖRDELSZONEN’ är stängt för nya ämnen och svar.