"Anslutning till lokalt nätverk saknar giltig IP-konfiguration"

Inte löst
Detta ämne innehåller 15 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 6 år, 5 månader sedan.
Skapare
ericus
Deltagare

Hej!

Efter att jag gjort den senaste Windows-uppdateringen av Windows 10 har jag plötsligt inte längre någon tillgång till Internet. (När jag gjorde samma uppdatering på min pappas dator slutade hans skrivare att fungera.)

När jag gör en felsökning av Internet-uppkopplingen får jag meddelandet ”Anslutning till lokalt nätverk saknar giltig IP-konfiguration”. Jag ringde till 3, som tillhandahåller Internet-uppkopplingen (via en USB-sticka) som jag abonnerar på. De kopplade mig vidare till Microsoft, som gick igenom några kommandon jag skulle skriva in i kommandotolken innan jag startade om datorn. Det blev dock ingen förändring när jag startat om.

Vad skall jag göra för att få tillbaka tillgången till Internet?

Vänliga hälsningar

Erik Holst

Använder du enbart ett mobilt internet till datorn eftersom du använder ett USB-modem, eller använder du ett lokalt nätverk via Wi-Fi eller kabel?

Vad har du för antivirusprogram och vad använder du för brandvägg?


ericus
Deltagare

    Hej!

    Ja, jag använder bara ett mobilt Internet, inget lokalt nätverk.

    Mitt antivirusprogram och min brandvägg är Kaspersky Total Security.

    Vänliga hälsningar

    Erik Holst

    Börja med att tillfälligt stänga av brandväggen och antiviruset så se om det fungerar. Om det fungerar då, då är det säkerhetsprogrammen som orsakar problemet. Om det ändå inte fungerar, avinstallera drivrutinerna för modemet och installera om det igen, gärna i en annan USB-port, för att se om det hjälper. Dubbelkolla dessutom att det är den absolut senaste versionen av alla drivrutiner och program som du installerar, det kan vara så att gamla versioner inte är riktigt kompatibla med senaste Windows.

    Det skulle även vara väldigt bra om du har möjlighet att ansluta datorn antingen till en Wi-Fi eller med nätverkssladd (kanske med hjälp av någon granne eller ta med datorn till en plats där det finns gratis Wi-Fi om det är en laptop) och se om det hjälper. Fungerar det då, då är det troligtvis antingen modemet som är orsaken till problemet.


    ericus
    Deltagare

      Hej igen!

      Att stänga av brandväggen och antiviruset hjälpte inte. Jag hittade ett program kallat ”Mobile Broadband HL Service”, som tycks vara drivrutiner från Huawei. Dumdristigt nog avinstallerade jag det programmet, men jag vet inte hur jag installerar om det igen.

      På min Mac fungerar USB-stickan och dess Internet-uppkoppling bra. Jag klarar också att dela den uppkopplingen med PCn, åtminstone en stund. Sedan får jag koppla upp PCn på nytt.

      Vad gör jag nu?

      Vänliga hälsningar

      Erik Holst

      Du behöver ladda hem de senaste drivrutinerna (och eventuella extraprogram) antingen från tillverkarens webbplats eller om Tre har dem på sin support. Exakt vilken modell är det på modemet?


      ericus
      Deltagare

        Hej!

        På adressen https://www.tre.se/privat/kundservice/mobiler-bredband/mobilt-bredband/modem/Huawei-E3372/ hittade jag två installationsfiler, men när jag försöker köra dem får jag felmeddelandet ”Felkod 10, Ingen port hittades”.

        Modemet är Huawei E3372 LTE USB Stick.

        Vänliga hälsningar

        Erik Holst

        Det skulle kunna vara att datorn har generella problem med usb-portarna. Har du andra USB-enheter, och fungerar de som de ska? Har du undersökt om det finns modernare drivrutiner för moderkortets USB-portar?

        Du skulle även kunna söka efter och starta Windows-verktyget Felsök, och starta felsökningsguiden Maskinvara och enheter. Den kanske kan upptäcka något.


        ericus
        Deltagare

          Hej!

          När jag sätter USB-stickan i de två andra USB-portarna får jag samma svar, även om lampan på stickan blinkar. När jag dubbelklickar på USB-enheten i utforskaren får jag en uppmaning att sätta in en ”disk” i USB-enheten. Min mus fungerar bra och jag har inte haft några andra problem med USB-portarna.

          Några drivrutiner för moderkortets USB-portar hittar jag inte. Min dator har modellnummer J1Q94EA#UUW och serienummer CND4392RJ9.

          Felsökningsguiden ”Maskinvara och enheter” upptäckte inte något.

          Vänliga hälsningar

          Erik Holst

          Har du möjlighet att testa modemet i en annan dator, det kanske är själva hårdvaran som är trasig?

           

          Bara för att dubbelkolla – är datorn en HP 15-g082no?


          ericus
          Deltagare

            Hej!

            Modemet fungerar ju bra i min Mac, men den har förstås aldrig påverkats av någon Windows-uppdatering.

            När jag i somras fick USB-stickan med modemet hade jag också problem med att PCn inte kände av stickan, men det löste sig den gången när en ny Windows-uppdatering kom.

            Ja, det står HP 15-g082no på den svårlästa etiketten på datorns undersida.

            Vänliga hälsningar

            Erik Holst

            Om modemet fungerar på Macen borde med andra ord hårdvaran vara hel, vilket tyder på att det är någonting antingen med datorn eller med mjukvaran (inte nödvändigtvis Windows) som inte gör som det ska.

            De flesta programmen och drivrutinerna på HP:s webbplats är ett par år gamla, men de släppte en ny BIOS-version i april i år. Har du testat att uppdatera datorn med den?

            Om du öppnar Enhetshanteraren (sök efter och starta Enhetshanteraren), visas det någon form av felmeddelande vid modemet? Visas det ens att det finns ett modem eller finns det okända enheter?


            ericus
            Deltagare

              Hej!

              Nu försökte jag uppdatera datorn med den nya BIOS-versionen, men jag märkte ingen skillnad efteråt.

              I Enhetshanteraren visas det inte någon form av felmeddelande vid modemet, utan tvärtom står det under USB-styrenheter och HUAWEI Mobile Connect – Bus Enumerate Device och Enhetsstatus ”Den här enheten fungerar korrekt”.

              Vänliga hälsningar

              Erik Holst

              Det kan möjligtvis vara läge att prata med Tre igen, för när jag studerar deras specifikationer för modemet skriver de att den är kompatibel med Windows upp till och med 8 (vilket möjligtvis inkluderar v8.1). Det står ingenting hos Huawei att den är kompatibel med Windows 10. Nu behöver inte det betyda att den inte fungerar med Windows 10, den har ju uppenbarligen gjort det, men den senaste uppdateringen verkar ha gjort skillnaderna mellan modemet och operativsystemet för stora.

              Om Tre påstår att det ändå ska fungera med Windows 10, då får de se till att reda ut så att modemet gör det.


              ericus
              Deltagare

                Hej!

                När jag först fick USB-stickan från 3 hade jag samma problem med att få Internet-uppkopplingen att fungera. Jag frågade då om de hade några drivrutiner för stickan för Windows 10 och fick nedanstående svar. Sedan löste problemen sig plötsligt när jag installerade en ny Windows-uppdatering fram tills de återkom efter den senaste Windows-uppdateringen.

                Vänliga hälsningar

                Erik Holst

                Lina Mattsson (3)

                14 juli 16:21 CEST

                Hej igen Erik,

                Ditt modem är kompatibelt med Windows 10. Om du nyligen uppdaterat din dator till detta operativsystem så behöver du avinstallera ditt modem först, sedan installera detta på nytt för att det ska fungera.

                Du avinstallerar det under Kontrollpanelen –> Program –> Avinstallera Program –> Mobile Broadband –> Välj avsinstallera.
                Ditt modem ska inte sitta kvar i datorn när du genomför din avinstallation.

                Ha en trevlig dag!

                Med vänliga hälsningar
                Lina Mattsson | Kundansvarig | 0771 735 300

                Det är lite förvirrande hos Tre, för när jag tittar på länken du skrev tidigare står det precis som du säger att det handlar om E3372-modellen, men dokumentationen på sidan refererar till E372-modellen. När man sedan tittar på deras supportsida med E372 så har de filerna helt andra versionsnummer. Man kan ju undra vilka programfiler som är de senaste.

                Forumet ’INTERNET’ är stängt för nya ämnen och svar.