Ashampoo Burning Studio 2016

Inte löst
Detta ämne innehåller 10 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 6 år, 1 månad sedan.
Skapare
LarsBodil
Medlem

Flera gånger har jag försökt installera programmet, men då jag ska hämta aktiveringsnyckeln får jag ett felmeddelande: ”Det gick inte att starta programmet korrekt (0xc0000142)”. Vad är fel?

Hälsningar

Lars

Vad har du för operativsystem? Har du testat att installera det och starta det med ett konsto som har administratörsrättigheter?


kenroj
Deltagare

    Konstigt att ni har en artikel om ett brännarprogram. Ni skriver dock i artikeln att CD-DVD-skivor för en tynande tillvaro. Nu så använder folk usb-minnen eller lösa hårddiskar. Apropå hur länge en CD/DVD-skiva håller så är det ett tveksamt media, det blir lätt repor i en CD-skiva. Tacka vet jag gamla vinylskivor som kommer tillbaka rätt så stort. Jag har själv DVD-skivor som har gått sönder efter bara 3 år.  Min erfarenhet är att gamla videoband kan hålla längre än DVD-skivor. Om jag köper en DVD-film så är det första jag gör att konvertera filmen till ett mp4 format och lägger den på en hårddisk som är kopplad till TVn. Skönt att slippa strulet med skivor och DVD-spelare när man med ett par knapptryck tar fram filmerna på TVn. Likaså om man ska spela upp en CD-skiva i bilen när min nya bilstereo inte har någon CD-spelare, men har en SD-kortplats vilket många nya bilar har. Man får naturligtvis kopiera CD-skivan till ett mp3 format som man får kopiera till ett SD minne. Samma sak om man vill ha musik i mobiltelefonen m m. Man bör då ha en extra hårddisk för backup.

    Gör en artikel där ni beskriver hur man kan konvertera CD/DVD-skivor till format  (mp4 , avi, mp3 som exempel) som går att använda i moderna medier som bilstereo utan CD-spelare och Tv apparater med kopplad hårddisk eller usb minnen. Ett program som ni ska titta närmare på är Format Factory. Det är ett program som kan göra otroligt mycket. Det kan kopiera allting. Det kan lägga ihop videoklipp till en hel film bl a och det är gratis och på svenska. Det ligger s a s mer i tiden.

    Jag delar upp svaret i två delar, eftersom det är en aning tudelad fråga.

    1. Varför vi skriver om brännarprogram trots att vi skriver att optiska skivor för en tynande tillvaro, det är inte så konstigt. De får ha en hur tynande tillvaro de vill, det finns fortfarande läsare som vill använda optiska skivor för exempelvis säkerhetskopior och liknande. Vissa människor vill använda en del teknik oavsett om den är ”på väg ut” eller ej. Somliga använder fortfarande e-postlösningar med POP3 och Imap trots att de teknikerna började fasas ut i slutet av 90-talet, andra tycker att USB-minnen är gammalt skräp eftersom allting ska vara onlinelagring, och somliga använder fortfarande Windows XP och Windows 7 eftersom de av olika anledningar inte vill uppgradera till Windows 10. Så vi tar bara lite hänsyn till om något är gammalt eller nytt, bra eller mindre bra, utan vi satsar på att skriva om sådant som vi tror och vet att ni läsare är intresserade av och vill läsa om.

    2. Vi har skrivit en del artiklar bland annat om hur man konverterar DVD-filmer till videofiler, men det är en detalj som är väldigt viktig att tänka om man ska tänka strikt och inte efter ”jamen alla andra gör ju…” och det är att det inte är tillåter att kopiera exempelvis köpta DVD-filmer till videofiler. Det är helt enkelt piratkopiering, och det har vi inte för avsikt att lära ut. Anledningen till att vi har skrivit om sådana saker är att man kan ha hemgjorda/hembrända videofilmer i DVD-format, och dem får man kopiera. De har dessutom inte något kopieringsskydd vilket underlättar. Så vi har skrivit om kopieringsförfarandet, men inte hur man tar sig förbi kopieringsskydd.


    kenroj
    Deltagare

      Det är inte piratkopiering om man gör det för eget bruk, du har ju betalat för filmerna. Det måste man göra för att bevara filmerna för framtiden. Tekniken går framåt och mediaspelare kommer i nya utförande. Ta filmer som ett exempel. Först smalfilm som visades i projektor sen överfördes till videoband som sen fördes över till DVD och nu måste föras över till hårddiskar eller usb-minnen i väntan på nästa mediatyp. Snart finns väl inga DVD-spelare att köpa, ta VHS-spelare som numera inte finns att köpa. Vad göra för att kunna se gamla filmer? Försöka få tag i någon VHS-spelare och via en videograbber föra filmerna över till en hårddisk. Detsamma måste även gälla för inköpta DVD-filmer för hur ska man annars kunna se filmerna i framtiden om det inte finns utrustning att visa filmerna på.

      Det där är ett jättestort problem att ständigt föra över media till nya mediabärare. För egen del så har det varit ett stort problem i den grafiska branschen. Det började med mjuka floppydiskar i 8 tums format sen 5 tums format sen 3 tumsformat. Efter det kom Syquest skivor i olika storlekar, Jazz-skivor på 1 GB resp 2 GB. Zip-driven i 100 resp 200 MB storlekar, CD-skivan kom parallellt då. Man behövde många olika typer av läsare för alla dessa medier. Nu så har det blivit lite enklare när det bara finns usb-minnen och mail som används. CD-skivor har minskat väldigt på senare år.

      Du har betalat för rätten att titta på filmen på skivan som du köpte den på, men inte kopiera den. Det är därför det står i filmerna och ofta även på förpackningen att den inte får kopieras ens för enskilt bruk, och det är därför som köpfilmer har kopieringsskydd.


      kenroj
      Deltagare

        Det är tydlig att det är olika bud om vad man får och inte få göra med sina egna DVD-filmer. Har kollat runt på nätet och de flesta tolkar lagen på detta sättet:

        Frågan är förstås om det här är lagligt. Svaret är att man hamnar i en gråzon. Att rippa en film och dela den med en massa andra är förstås förbjudet. Däremot säger lagen att du har rätt att använda vilken apparat du vill för att exempelvis lyssna på en cd-skiva eller titta på en dvd-film. Om du måste bryta ett kopieringsskydd för att kunna göra det här, då är det också tillåtet – så länge du har fått tag i skivan på ett ärligt sätt.

         


        kenroj
        Deltagare

          I denna information om lagar om kopieringsskydd  säger lagen att du har rätt att använda vilken apparat du vill för att exempelvis lyssna på en cd-skiva eller titta på en dvd-film. Om du måste bryta ett kopieringsskydd för att kunna göra det här då är det också tillåtet – så länge du har fått tag i skivan på ett ärligt sätt.

          Det är inte speciellt mycket gråzon utan snarare svart på vitt. Den magisteruppsatsen som du refererar till var säkerligen helt korrekt när den skrevs för snart 14 år sedan, men det har gjorts en del ändringar sedan dess. Det kan man till exempel se i lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk 6 kap §52d som säger att ”Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.” Enkelt uttryckt – finns det ett kopieringsskydd får du inte ta dig förbi det. Och det uppdaterades senast juni 2017.


          kenroj
          Deltagare

            Ingen lag utan undantag. I samma lagtext som du refererade till står lite längre ner i lagtexten i 52 d § sista stycket står:

            Skydd för tekniska åtgärder 52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.
            Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).
            I det här fallet så är det samma lagtext som utfärdad den 26 maj 2005. (Lag (2005:359).
            Hur ska man tolka det? Lovligen bör tolkas att har man köpt en dvd eller cd så har man också rätt att titta och lyssna på verket även om man måste kringgå en teknisk åtgärd som det står i lagtexten. Eller måste det tolkas av jurister i en domstol?
            Hur kan en konkurrent till er ha en stor artikel i juni 2017 hur man kopierar köpta dvd till andra media om det inte skulle vara laglig för privat bruk. Skulle dom medvetet bryta mot lagen? Skulle inte tro det.

            Det är inget speciellt med det tillägget eftersom du inte behöver kringgå ”en teknisk åtgärd (läs: kopieringsskydd) för att kunna se eller lyssna på verket”. När du har köpt skivan är det bara att sätta in dvd-skivan i dvd-spelare, alternativt Blu-rayskivan i Blu-rayspelare et cetera, och titta hur mycket du vill. Det behöver du inte någon kringgå någon teknisk åtgärd för. Att i stället för att titta eller lyssna försöka kopiera innehållet, det kräver däremot att du kringgår en teknisk åtgärd som de kallar det, och det är inte tillåtet.

            Men det kan vara helt okej, för i texten som jag citerar först står det ”… förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr …”. Om du köper Star Wars: The Last Jedi när den kommer behöver du bara kontakta Lucasfilm (alternativt Ram Bergman Productions eller Walt Disney Pictures, jag är osäker på vilka som äger rättigheterna) och få deras samtycke att gå förbi kopieringsskyddet och kopiera filmen. Men jag skulle rekommendera att du ber att få tillåtelsen skriftligt, bara för säkerhets skull.

             

            Jag lägger mig inte i vilka beslut som andra medier har kommit fram till, det är deras sak.

            Forumet ’PROGRAM’ är stängt för nya ämnen och svar.