WORD 2016 låser sig

Inte löst
Detta ämne innehåller 10 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 7 år, 2 månader sedan.
Skapare
vernerulrik
Deltagare

Det händer ofta numera att jag i WORD 2016 först skriver flera ord varefter jag tittar på skärmen och upptäcker att ingenting finns att se! Insättningspunkten står kvar i fruset tillstånd där jag började meningen. Detta kan hända när som helst och är förstås väldigt irriterande. Har sökt på nätet efter en lösning, och ser då att problemet är mycket vanligt men att förslagen till lösning är närmast obegripliga för min del. I övrigt är jag ju nöjd med WORD eftersom det är världens bästa ordbehandlingsprogram och använt av mig under många år utan liknande problem. Vad är fel?

Använder Windows 10-64, RAM 16 GB

När det här händer, måste du klicka i Words programfönster för att du ska kunna skriva, eller hur gör du idag för att komma runt problemet?


vernerulrik
Deltagare

    Ja, just så måste jag göra. Men det har jag inte behövt göra i tidigare versioner av WORD, därav min irritation varje gång fenomenet uppträder. Ibland försvinner insättningspunkten helt. När jag skriver på den här sidan i FORUM fungerar skrivandet som det ska göra. Efter en mening blinkar insättningspunkten en liten stund, sedan står den kvar och väntar på att jag ska fortsätta skriva. I WORD däremot går insättningspunkten inte i gång av sig själv när jag fortsätter efter ett stopp. I början kunde jag därför skriva flera meningar, och när jag tittade upp på skärmen fanns ingenting registrerat! Oerhört irriterande!

    Det är otroligt irriterande, och trots att förklaringen ofta är ganska enkel kan det vara väldigt svårt att bli av med problemet.

    Den vanligaste orsaken till att program uppträder på det här sättet brukar bero på det som lite diffust kallas för fokus. Enkelt uttryckt innebär fokus att ett program behöver vara markerat, eller i fokus, för att du ska kunna skriva något. När du klickar på Word lägger du fokus på Word och du kan skriva i dokumentet. Om du vill skriva i ett annat öppet Word-dokument eller en i öppen webbläsare måste du klicka på det programmet för att flytta fokus till det dokumentet eller det programmet. Det är så det ska fungera, och det är något vi är vana med och inte speciellt konstigt.

    Ni kommer vi till problemet du har drabbats av, och det är att du lägger fokus på ditt Word-dokument och börjar skriva, men någonstans i kulisserna finns ett annat startat program som på grund av dålig programmering ”stjäl” fokus och därmed flyttar fokus från Word, vilket så att säga inaktiverar möjligheterna att skriva något tills du klickar på Word och ger det fokus igen.

    Man kan nästan jämföra det med syn – om du tittar på något lång borta fokuserar du blicken på det föremålet och allting nära blir ur fokus, och när du växlar och tittat på något som är nära blir det som är långt borta suddigt och ur fokus.

    Detta är nästan alltid anledningen till problemet, men det svåra är att hitta vilket program det är som stjäl fokus och göra något åt det. Ofta handlar det om en ren tillfällighet att man upptäcker förövaren, och det vanligaste är att problemet försvinner i samband med uppdateringar.

    En sak som kanske hjälper (jag vill inte kalla det för en lösning eftersom det i praktiken inte löser något) är att du ser till att muspekaren alltid befinner någonstans på Word-dokumentet. En den program som råkar stjäla fokus placerar nämligen fokus på den punkt där muspekaren befinner sig, så om muspekare är placerad på skrivbordet bredvid dokumentet kan skrivbordet aktiveras och stjäla fokus. Genom att alltid ha muspekaren på Word-dokumentet flyttas fokus från Word-dokumentet till samma Word-dokument, och du märker aldrig växlingen.


    vernerulrik
    Deltagare

      Problemet med WORD har nu förvärrats. Det händer nu att hela programmet låser sig. Jag kan inte göra något annat än stänga av det via aktivitetshanteraren.

      För en tid sedan laddade jag ner ett program som heter Malwarebytes. Jag har haft detta program tidigare men då i gratisversionen. Nu får jag pröva på premiumversionen och då har jag märkt att det här programmet tar väldigt mycket resurser från datorn. Jag börjar tro att programmet har att göra med mitt problem.

      Nu har jag samma problem att skriva i detta forum. Bokstäverna fäster inte och vill jag backa ett steg, en bokstav för att göra en rättelse, ja då backar hela webbläsaren en sida!

      Slutligen börjar jag misstänka mitt nya tangentbord, Steel Series APEX 500.

      Nu går det inte att skriva mer…

      Om du har möjlighet att testa – vad händer om du avinstallerar Malwarebytes och använder ett annat tangentbord? Blir det någon skillnad?

      Se dessutom till att undersöka om det finns uppdateringar för Word, och för att vara på den säkra sidan bör du göra den sökningen i Word och inte låta Windows Update leta efter uppdateringarna.


      vernerulrik
      Deltagare

         
        <p style=”margin: 0px;”><span style=”color: #000000; font-family: Times New Roman;”>Hej,</span></p>
         
        <p style=”margin: 0px;”><span style=”color: #000000; font-family: Times New Roman;”> </span></p>
         
        <p style=”margin: 0px;”><span style=”color: #000000; font-family: Times New Roman;”>Jag är ännu inte hundraprocentigt säker, men nu tror jag att jag hittat lösningen på mitt problem.</span></p>
         
        <p style=”margin: 0px;”><span style=”color: #000000; font-family: Times New Roman;”>Lösningen heter borttagande av programmet MALWAREBYTES. Premiumversionen av detta program stjäl stora resurser från datorn!</span></p>
         
        <p style=”margin: 0px;”><span style=”color: #000000; font-family: Times New Roman;”>Jag kan t.ex. inte kopiera mappar till externdiskar, då kraschar utforskaren bums och fryser sedan till is! Jag har fått bryta eltillförseln några gånger…</span></p>
         
        <p style=”margin: 0px;”><span style=”color: #000000; font-family: Times New Roman;”>Utforskaren kraschar väldigt ofta.</span></p>
         
        <p style=”margin: 0px;”><span style=”color: #000000; font-family: Times New Roman;”>Windows 10 kraschar också och blåskärmen visar sig.</span></p>
         
        <p style=”margin: 0px;”><span style=”color: #000000; font-family: Times New Roman;”>Slutligen går WORD 2016 snart inte att använda eftersom inga bokstäver ”fäster”.</span></p>
         
        <p style=”margin: 0px;”><span style=”color: #000000; font-family: Times New Roman;”>Det är förresten problem även här på forumet. Rätt vad det är försvinner sidan, ibland även hela den skrivna texten.</span></p>
         
        <p style=”margin: 0px;”><span style=”color: #000000; font-family: Times New Roman;”>Jag har även börjat misstänka de senaste uppdateringarna från Windows Update. Av erfarenhet vet jag att alla datorer inte ”tål” alla de här uppdateringarna som kommer ideligen, utan man måste ibland plocka bort några. </span></p>
         
        <p style=”margin: 0px;”><span style=”color: #000000; font-family: Times New Roman;”>I alla fall – MALWAREBYTES har jag nu endast i FREE-versionen, och då har datorn blivit som ny igen, dvs. otroligt snabb! </span></p>
         
        <p style=”margin: 0px;”><span style=”color: #000000; font-family: Times New Roman;”>De här programmen som ska hålla datorn ren ska man definitivt inte köra annat än i FREE-versioner, om man vill ha en dator som fungerar och är snabb. </span><span style=”margin: 0px;”><span style=”color: #000000; font-family: Times New Roman;”> </span></span></p>
         

        Skönt att det verkar ha löst sig. Det verkar dock vara ett problem med specifika förutsättningar, jag kör till exempel den kommersiella versionen av Malwarebytes version 3 och upplever inte några av de problemen, samt att programmet använder extremt lite av datorn resurser. Det kan ha varit en kombination av Malwarebytes och något annat program på din dator som tillsammans skapade en synergieffekt som åstadkom problemen. Men som sagt, det är bra att det verkar ha löst sig.

        Förresten vernerulrik, jag har den fråga från teknikerna angående ”formateringskaoset” i ditt senaste inlägg – skrev du texten i något annat program (Word eller något sådant) och klistrade in det i kommentarsfältet, eller skrev du direkt på webbplatsen?


        vernerulrik
        Deltagare

          Jag gav faktiskt upp att försöka skriva direkt i forumet. Det gick helt enkelt inte, eftersom sidan jag skrev på plötsligt försvann.

          Så jag skrev i WORD 2016 och klistrade in texten här. Det ser inte så roligt ut.

          Tackar, jag ska framföra detta till utvecklarna så att de kan försöka hitta en lösning på den typen av inklistring.

          Forumet ’PROGRAM’ är stängt för nya ämnen och svar.