IP kamera problem

Inte löst
Detta ämne innehåller 7 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 7 år, 3 månader sedan.
Skapare
bengt larsson-d26b17a678
Deltagare

Jag beställde 3 nr av PCtidningen och skulle få med en IP kamera, kameran har jag fått men problemet är att jag inte kan få den att fungera. Har följt instruktionerna som följde med men det går inte att connecta till den i mobilen (Samsung A5 2016), är det kanske nån annan som kommit på hur det ska gå till?:)

Hejsan Bengt. Jag tänkte bara säga att vi undersöker saken, men behöver vänta på att det dykler upp testkameror. Under tiden, kan du dubbelkolla så att bägge enheterna är anslutna till 2,4 GHz-bandet på nätverket?

Har lyckats få igång kameran, lite nogrannare koll i bruksanv. så funkar det nu.:)

Men netcam för windows10 hittar jag inte, så vad ska man anv. för app där?

För att börja så enkelt som möjligt, har du testat appen Kamera? Om den inte hittar IP-kameran kan du gå in i Store och söka efter IP-camera så kommer du att hitta en rad appar att testa, både gratisversioner och kommersiella.


pisp
Deltagare

    Jag fick igång kameran och appen för mobilen.

    Men jag har två problem med appen:

    – Känsligheten är svår att ställa in. Kameran larmar för växlingar i vädret utanför fönstret. Spelar ingen roll hur känsligheten ställs in. Blir en massa larm i onödan.

    – När appen är igång så drar den väldigt mycket ström ur mobilen. Har märkt att appen hindrar mobilen från att gå i viloläge o släcka skärmen. Får göra det manuellt. Detta problem fortsätter även om man via appen stänger av appen. Måste gå in via inställningar i mobilen för att stänga ner appen ordentligt. 

    /P

    Det enklaste är nog att testa med en annan app, eftersom bägge problemen troligtvis har med appen att göra än med kameran. Vilken app är det du använder?


    pisp
    Deltagare

      Jag använder mobilappen ”NetCam” som det hänvisas till i manualen.

      /P

      När det gäller vad det ska larma för så är det klurigt, bland annat på grund av väderväxlingar som du beskriver. Det behöver inte nödvändigtvis vara att det växlar mellan dag och natt eftersom det går ganska långsamt, men växlande molnighet där det kan vara skugga för att snabbt växla till solljus och tillbaka brukar vara svårt. Visst går det att dra ner känsligheten så att det inte reagerar på sådant, men då kanske larmet inte heller reagerar om det är skumt och någon lyser med en ficklampa.

      Olika appar drar olika mycket ström, även när de ligger i bakgrunden. Facebooks appar är typiska sådana strömslukare. Om du vill spara ström, se till att ”döda” appen och inte bara växla till en annan app.

      Forumet ’TILLBEHÖR’ är stängt för nya ämnen och svar.