IP kamera

Inte löst
Detta ämne innehåller 17 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 7 år, 2 månader sedan.
Skapare
Mauri
Deltagare

Köpte en IP kamera som PCtidningen testade i senaste numret. Får den inte att fungera. Följer anvisningarna i bruksanvisningen men det fungerar inte. När den ska paraihop kameran med mobilens nätverk fortsätter den bara att söka. Lägger jag in kamerans ID manuellt finns den där men är off line och går inte att ställa in. Jag vet inte om det är fel på appen eller om kameran är ur funktion. Har någon haft samma problem? Hur fixar man detta?

Med vänlig hälsning/Mauri

Har du kontrollerat så att kameran är ansluten till ett WiFi som ligger på 2,4 GHz-bandet?


janbjorkman
Deltagare

    Jag får samma fel att kameran inte blir online. Jag har försökt köra Wireless configuration WiFi och det går delvis bra.

    Den anger att ”pairing av WiFI är OK”  men sedan kan den inte hitta kameran och göra den online.  Jag har även följt era anvisningar från tidningen med samma dåliga resultat. Om man sätter på kameran kopplar den då upp sig mot nätverket

    och får en IP-adress så att man kan se den?

    Hälsningar

    Jan B

    Börja med att hämta appen NetCam till telefonen. Gör detta även om du vill använda kameran via datorn.

    Koppla in strömmen till IP-kameran och vänta på att den (på engelska) säger att den är redo.

    Starta appen och svep bort alla informationsfönster. Peka på Add device.

    Peka på Scanning device QRcode och rikta kameran mot den QR-kod som finns på kamerans baksida.

    När IP-kameran känns igen av appen pekar du på Wireless Configuration WIFI. Nu visas det nätverk som telefonen är ansluten till. Fyll i lösenordet till nätverket. Peka på Start Configuration och håll telefonen nära kameran. Ljudet som spelas upp kopplar ihop kameran med telefonen. Kameran säger till när parningen är klar. Pröva igen om det inte fungerar. Går det ändå inte kan kameran resetas via restknappen på baksidan. Använd ett uträtat gem och tryck på knappen tills kameran säger (på engelska) att den har återställts till fabriksinställningarna.

    I appen ska nu kameran vara online. Peka på IP-kameran i listan för att se bilden den tar.

    För att se bilden i en pc måste programmet DeviceClient hämtas från http://www.netcam360.com. Klicka på IP Camera For PC för att hämta programmet. Detta tar några minuter eftersom sajten är lååångsam.

    Installera och starta programmet. Klicka på System överst till vänster. Klicka på Device list och på knappen Open search tools. Klicka på knappen Search. Kameran ska dyka upp omedelbart i listan. Dubbelklicka på den i listan och klicka på OK i dialogrutan som öppnas. Stäng fönstret Device. Nere till vänster i programmet visas en lista med alla anslutna enheter. Peka och dra kameran till något av de fyra svart fälten för att se bilden.

    Vänligen

    Markus Dahlberg, redaktör

     

    Vänligen
    Markus Dahlberg, redaktör


    janbjorkman
    Deltagare

      Jag har följt hela proceduren ovan. När appen kommer fram till ”pairing end searching for device” blir den hängande

      och inget händer mer.Jag har gjort reset på kameran flera gånger och även använt olika typer av mobiltelefoner. Provade även andra appar med samma resultat. Jag har varit inne i min router och kollat loggen ,men kan inte se några spår efter kameran. Den har i varje fall inte fått någon IP adress. Hur får man fram kamerans MAC-adress? OBS beskrivningen i tidningen saknar WiFi konfigureringen.

      Mvh

      Jan B

      Det fungerar som jag beskriver ovan, men man får testa några gånger. Jag testade igen i går kväll när jag läste ditt inlägg. Jag avsinstallerade appen och resetade kameran för att börja om från början.

      När jag sedan följde mina egna instruktioner fastnade jag på samma ställe som du. Jag struntade i alltihop och prövade igen nu på morgonen. Jag öppnade appen och klickade direkt på Wireless Configuration WIFI medan jag höll telefonen tio centimeter från kamerans baksida, då fungerade det. Kameran hittades av appen inom fem-tio sekunder, vilket man vet när kameran bekräftar det med en röst.

      Du får helt enkelt pröva igen. Det ska fungera.

      Vad gäller ip-numret, så får kameran inget ip-nummer förrän den har hittats av appen. När det sker konfigureras kameran via ljudet som appen spelar upp.

      /Markus

      Vänligen
      Markus Dahlberg, redaktör


      janbjorkman
      Deltagare

        Jag följer instruktionen och håller mobilen intill för att göra ”configuration WiFi” efter pipandet i mobilen svarar kameran med ”Start matching” och efter några sekunder säger den ”Successfully matched”. Därefter räknar en räknare ned till noll på mobilen under ca 60 sek. Sedan kommer texten ”pairing ended seaching for device” på mobilen och där blir den hängande forever.

        Jag har gjort resett varje gång och provat med tre olika mobiler. Det enda som är konstant är att det hänger sig på samma sätt.

        Jag använder Telias standard modem som fungerar för minst 10 olika apparater och mobiler så där borde det inte vara fel.

        Finns det någon inställning på mobilerna som kan förhindra att kameran upptäcks?

        Mvh

        Jan B

        Hejsan Jan.

        Nu har även jag experimenterat med kameran och hur jag än bär mig åt lyckas jag inte återskapa ditt problem. Jag kan inte ens få installationen och konfigurationen att misslyckas, vilket i det här fallet är aningen irriterande. Du skriver att du har testat med tre olika mobiler, hur fungerar det när du försöker med en dator?

        Däremot känner jag igen problemet då det liknar ett som jag hade tidigare med trådlösa enheter som vägrade ansluta, nätverksanslutningen försvann och så vidare. Det visade sig att jag hade ett modem av äldre modell från Comhem, och den blev helt enkelt överbelastad. Det kan eventuellt vara så att ditt Telia-modem helt enkelt inte orkar med fler enheter. Det kan jag inte svara på med säkerhet, dels eftersom jag inte vet vilket modem du har (eller hur gammalt det är) eller hur många enheter som vill ansluta till det, men det kan vara värt att kolla med Telia om de har någon uppfattning om hur många samtida enheter ditt modem klarar av.


        Mauri
        Deltagare

          Tyvärr.

          Jag gav upp. Pengar i sjön!

          Mauri

          Mauri, hur fungerar det när du testar att använda datorn?


          janbjorkman
          Deltagare

            Jag har ett Telia modem Technicolor TG799vn v2. Kopplade ner tre wirelessenheter från routern med samma resultat.

            Det hänger sig efter ”Successfully matched”

            Kollar jag i routerns log så verkar kameran inte sända något till routern. Det borde väl komma någon DHCP request?

            Utöver mobilen har jag en Chromecast och en Broadlink enhet ansluten via WiFi. Kan de störa? Alla enheter använder 2.4 bandet. Det är väl ingen ide att köra PC programmet då kameran inte har fått någon IP adress.

            Har du fler ideer eller är det dags att skicka tillbaka den?

            Mvh

            Jan B

            Jag har fortsatt att experimentera och kan eventuellt ha lyckats återskapa problemet, och även fått det att fungera igen. Problemet uppstod när jag placerade mobilen i ett fodral, och försvann igen när jag plockade ut mobilen från fodralet. Så om du har telefonen i ett fodral – testa att plocka ut den och försök igen, och håll telefonen på 1-2 decimeters avstånd från kamerans baksida när den spelar upp ljudet.


            janbjorkman
            Deltagare

              Jag har testat med 2 olika mobiler (Samsung, Sony) utan fodral. Det blir samma resultat. Efter ”Successfully matched” händer ingenting. Om jag höll mobilen ca 20 cm från kameran missade den helt ”konfigureringen” det blev ingen respons alls. Man måste hålla den ca 9-14 cm ifrån.  OBS jag gjorde ”factory reset” före varje test.

              Jag antar att du även har testat att hålla telefonen närmare kameran? Det kan möjligtvis ha att göra med volymen, för mig fungerade det på 1-2 decimeters men volymen på min telefon var väldigt hög. Om en telefon har lägre volym kan den eventuellt behöva hållas närmare än det påstådda avståndet.

              Har du testat att stänga av eventuella säkerhetsprogram, ifall det är något sådant som blockerar kommunikationen?


              janbjorkman
              Deltagare

                Jag har inga säkerhetsprogram aktiverade. Antar att du menar typ AVG, P-secure etc. Vad betyder att kameran svarar ”successfully matched” Har den då fått någon IP adress från routern via tex DHCP. Om den inte får någon IP adress så går det väl inte att nå den via WiFi nätet. När jag loggar in på routern så kan man se alla anslutna enheter men kameran dyker aldrig upp.  Om jag skall kunna felsöka måste jag veta om och hur kameran kommunicerar med routern alt. mobilen via WiFi nätet.

                Mvh

                Jan B

                 

                Är mobiltelefonen som du använder för att konfigurera ansluten till ditt trådlösa nätverk när du försöker konfigurera kameran (det vill säga inte ett mobilt nätverk/bredband), utan ett LAN?

                Använder du den medföljande USB-adaptern och -sladden?

                Ämnet ’IP kamera’ är stängt för nya svar.