Avstängning av Windows 10.

Inte löst
Detta ämne innehåller 22 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 6 år, 2 månader sedan.
Skapare
bhjohansson
Deltagare

Efter den senaste uppdateringen av Windows 10 måste jag göra en extra knapptryckning vid avstängningen. Det kommer först upp en ruta med texten Stänger 1 app och stänger av.
Där under står det Den här appen hindrar avstängningen (men det står inte vilken app det gäller).
Om jag trycker på knappen Stäng av ändå avslutas Windows.
Vad beror detta på? Kan man ta reda på vilken app det gäller?

För att Windows ska kunna avslutas på ett säkert sätt måste program avslutas korrekt innan Windows stängs av. Det brukar oftast fungera både snabbt och smidigt, men om något program trasslar kan rutan dyka upp som informerar om att ett program håller på att avslutas, och det kan ta en liten stund innan det är klart. I sällsynta fall misslyckas Windows att avsluta programmet, och då kan det krävas lite detektivarbete. Börja med att på egen hand stänga av de program som du kan stänga av, och sedan försöka stänga av Windows och se om det hjälper. Ett annat trick som kan fungera är att avbryta avstängningen så att du kommer tillbaka till Windows, och se om det finns något program som fortfarande är öppet.

För mig brukar det vara så att när jag avslutar Outlook frågar programmet om det ska tömma Outlooks papperskorg. När Windows försöker avsluta Outlook frågar programmet fortfarande om papperskorgen ska tömmas, och eftersom det finns en aktiv dialogruta med Ja/Nej-alternativ på skärmen kan inte Windows avsluta programmet.


bhjohansson
Deltagare

    (Jag skulle kanske skrivit att det handlar om uppdateringen till 1709.)
    Innan jag stänger av datorn har jag stängt av alla program som jag har öppnat. Om det är något program som fortfarande är öppet måste det handla om något som startar automatiskt och som jag inte kan se.
    Det står alltså ”Den här appen hindrar avstängningen” på skärmen, men den texten är ”blek”. Texten ”Stänger 1 app och stänger av” är däremot klarvit.

    Om jag inte gör något utan bara väntar kommer jag så småningom tillbaka till startsidan, och gör jag ett nytt försök att stänga av händer samma sak.

    Har du kört Windows Update manuellt efter uppdateringen, så att även senare uppdateringar har laddats hem och installerats?


    bhjohansson
    Deltagare

      Jag har i eftermiddag gått in på Inställningar / Uppdatering och säkerhet / Windows Update.
      Uppdateringsstatus: Din enhet är uppdaterad. Kontrollerad: I går, 20:46.

      Jag tittade sedan på uppdateringshistoriken:
      Kvalitetsuppdateringar (2)
      Update for Windows 10 Version 1709 for x64-based Systems (KB4058043)
      Installationen slutfördes 2017-12-17.

      Jag tryckte sedan på knappen Sök efter uppdateringar.
      Uppdateringsstatus ändrades då till Din enhet är uppdaterad. Kontrollerad: I dag, 17:52.
      Är det detta du menar?
      (Jag prövade sedan att stänga av, men texten Stänger 1 app kom fortfarande upp.)

      Har du även kollat efter uppdateringar av appar i Store?


      bhjohansson
      Deltagare

        En dum fråga. Hur kollar man uppdateringar av appar i Store?

        Det är ingen dum fråga alls, det är ju inte så att Microsoft har skyltat med hur man gör. 🙂

        Det brukar vara inställt på att uppdateras automatiskt, men du kan kontrollera manuellt genom att gå in i Store, klicka på de tre punkterna uppe i högra hörnet och välja Nedladdningar och uppdateringar. För säkerhets skull kan du även klicka på Hämta uppdateringar-knappen.


        bhjohansson
        Deltagare

          Jag har nu gått in på Store / Nedladdningar och uppdateringar och tryckt på Hämta uppdateringar. Resultat: Du har de senaste uppdateringarna.

          Du skulle kunna testa att söka efter och starta Felsök, och där starta guiden som heter Windows Store-appar. Om det är fel i någon app, så kan den guiden förhoppningsvis hitta det.

          Har du testat att köra något antimalwareprogram, till exempel IObit Malwarefighter eller Malwarebytes, så att det inte är något sabotageprogram som ligger i bakgrunden och orsakar problemen?


          bhjohansson
          Deltagare

            Jag körde Windows Store-appar. Resultat:
            Felsökningen har slutförts.
            Der gick inte att åtgärda alla problemen automatiskt i Felsökaren. Du hittar mer indormation nedan.
            Hittade problem
            Appar som låser sig eller kraschar. Inte åtgärdat.

            Jag laddade också ned IObit Malwarefighter (från Fördelszonen) och gjorde en fullständig sökning. Programmet hittade 4 filer som det tog bort:
            Under Skadliga register: Misleading.Trymedia, Misleading.FakeAV och DailyRecipeGuide Toolbar samt under C:WINDOWS\system32\AutoUpdate.exe: Worm.Autorun.

            Men texten Den här appen hindrar avstängningen kommer fortfarande upp och jag måste trycka på knappen Stäng av ändå.

            Är det allt som står eller finns det något mer (jag tänker främst på formuleringen ”du hittar mer information nedan” som du nämner). Uppenbarligen hittar felsökningen en eller flera saker som är fel men kan inte fixa dem.

            Testa att söka efter Kommandotolken, och när den visas bland sökresultaten högerklickar du på det och väljer att köra den som administratör. Skriv kommandot wsreset och tryck Enter, det nollställer temporärt lagrade filer i Store. Testa sedan att återigen köra felsökningsguiden och att leda efter uppdateringar i Store.


            bhjohansson
            Deltagare

              Jag har kört felsökningsguiden både före och efter kommandot wsreset i kommandotolken. I båda fallen blev resultatet Det gick inte att identifiera problemet under felsökningen.
              Visa detaljerad information:
              Windows Store-appar
              Möjliga problem som kontrollerats
              En lista med kontroller (bl.a. Appar som låser sig eller kraschar). För varja anges Problemet hittades inte.
              (Nu nämns alltså inte ”Det gick inte att åtgärda alla problemen automatiskt i Felsökaren. Du hittar mer indormation nedan.”)

              När jag sökte efter uppdateringar(efter att ha skrivit in wdreset i kommandotolken) blev svaret Du har de senaste uppdateringarna.

              Vad har du för säkerhetsprogram (antivirus, brandvägg et cetera)?


              bhjohansson
              Deltagare

                Jag har Norton Internet Security (Version: 22.11.2.7).

                Som ett experiment, testa att stänga av Norton genom att högerklicka på ikonen i Meddelandefältet (välj att det ska vara avstängt till nästa gång du startar om datorn så kommer resten att lösa sig själv) och försök sedan att stänga av/starta om datorn för att se om det hjälper. Om du har fler program som visas i Meddelandefältet kan du göra samma sak med dem, men ta bara ett program åt gången annars vet du inte vilket som trasslar om det plötsligt går att starta om utan att någon app trasslar. Det kan med andra ord bli ganska många omstarter om du har många program aktiva i Meddelandefältet.

                Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.