Hej
Jag har installerat ett Sonos högtalarsystem, men när jag skall försöka lägga till egna musikmappar, går jag på pumpen!
Sonos support är frågande inför problemet, och Windows Hjälp och Support har heller inget matnyttigt.
JAG trodde att JAG hade behörighet till min egen dator och dess mappar, men inte i detta fallet tydligen.
Jag vore ytterst tacksam för hjälp i denna fråga.
Kåre
Det låter som att säkerhetsinställningarna för ett program eller en viktig mapp, till exempel programmappen för Sonos-programmet, har säkerhetsinställningar som inte inkluderar ditt konto.
Titta på den här guiden hos Microsoft, den handlar visserligen om Outlook men principen ska vara densamma. Tänk bara på att i punkt 2 inte välja Outlook-filen utan testa att högerklicka på Sonos programmapp i stället. Börja dock inte ändra något innan du har ”testföljt” guiden, för om du kommer fram till en punkt där din verkligen inte alls överensstämmer med guiden är det säkrast att avbryta.
Icke sa Nicke.
Sonos och Administratörer hade full behörighet. Ändå lade jag till Användare som fick full behörighet.
Samma resultat.
Jag delade då ut mappen till Sonos, men samma resultat.
Orsak: Datorn BYSMEDEN-DATOR svarar inte.
Bifogar två klipp som inte ville följa med i föregående inskick!
Kåre
Bifoga filer:
Första klippet kom visst heller inte med!!
Bifoga filer:
Jag grävde runt lite på Sonos forum och det är tydligen ganska många som har den typen eller liknande problem. Jag antar att du redan har testat alla förslag, men jag radar upp de vanligaste tipsen ifall något har ”flugit under radarn”.
1. Det kan vara problem med Windows inbyggda brandvägg. Om du har den igång, testa att tillfälligt stänga av den och se om det hjälper. Här har Sonos en guide.
2. Det är tydligen så att bara rot-mappar kan läggas till av utdelade mappar, det fungerar/har inte fungerat att bara lägga till undermappar på utdelade platser.
3. Tidigare har det varit problem när datornamn har varit längre än 15 tecken. Ditt är ju när jag räknar bara 14 så det borde inte ha något med saken att göra, men om inget annat funkar kan det kanske vara bra att testa för att avskriva det.
4. Testa att lägga till genom att anropa IP-numret istället för datornamnet.
Kära Forumledare!
Jag stängde av Windows inbyggda brandvägg, och nu håller datorn på med att uppdatera Musikbiblioteket.
Jag blir sååååå glad! För där har jag all min musik som en senior kan behöva.
Jag undrar bara vad som händer när jag återaktiverar brandväggen. Bryts kontakten då återigen mellan mitt musikbibliotek och Sonos??
Kåre
Säj den glädje som vara beständigt.
När jag aktiverar Windows brandvägg så upphör kommunikationen. Ändå har Sonos fått klartecken, se klipp!
Kåre
Bifoga filer:
Bara för att fråga det uppenbara – använde du Sonos guide för att öppna brandväggen och släppa igenom programmet? Apropå din formulering att Sonos fått klartecken i förra kommentaren.
Jag kan inte minnas om det är Sonos Guide eller mitt eget ”grävande” bland menyerna som gjorde att jag bockade för ”Sonos Desktop Controller”.
Som ren amatör, tycker jag att det är rätt åtgärd. Sedan vi hördes senast så har jag tagit bort den dubletten av godkännande under ”Tillåtna appar och funktioner”. Dessutom bockade jag ifrån ”Offentligt” för Sonos.
Ingen av dessa åtgärder gjorde någon skillnad.
Jag som amatör anser att det är Windows Brandvägg som ”spökar”, och försökte leta upp en annan branfvägg på nätet. Jag har dock inte hittat någon att prova med. Något tips?
Undrar
Kåre
Ja NU är jag nöjd, men jag undrar om jag gjort något dumt?
Jag laddade ner en brandvägg från ZoneAlarm. Installerade och testade.
Jag har nu tillgång till min Musik-mapp, och än så länge utan problem.
Kan jag känna mej trygg med att Windows brandvägg är ”Röd”, och ZoneAlarm påstår att jag är skyddad?
Undrar
Kåre
Bifoga filer:
Enda anledningen till att Windows brandvägg är röd är för att den inte är aktiv och därmed tycker att du saknar skydd. Du vet att du har skydd, så det är ingen anledning till oro.
ZoneAlarm är på det stora hela en av de bästa gratisbrandväggarna på marknaden. Den har en del problem med olika antivirusprogram, men om du inte upplever några sådana problem så är det bara att fortsätta använda den.
Gomorron!
Ja då får jag bara tacka för mej. Du ska ha stort tack för denna support som faktiskt slutade lyckligt.
Då fortsätter jag med dessa inställningar.
Ha en trevlig dag, önskar
Kåre
Skönt att det löste sig, och tveka inte att dyka upp igen om något trasslar. 🙂
Ha en riktigt bra dag.