Extended Screen

Löst
Detta ämne innehåller 19 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 6 år sedan.
Skapare
fhaglund
Åskådare

Hej,

Jag undra om någon kan lösa  mitt problem?

Jag har tidigare kunnat använda ”Extended screen”, men det går inte längre.

Jag har Win10 version 1710, 64bit.

Jag har provat med att återställt drivrutinen för grafikkortet (Intel(R) HD Graphics 620) till en tidigare version, men det fungerar ändå inte.

Vidare så har ”Displaymenyn” försvunnit från inställningar.

Vad kan jag göra?

Tacksam för svar.

Folke

Att använda två skärmar samtidigt och sträcka ut skrivbordet över bägge är en inbyggd del av Windows 10, så just det behöver några extraprogram. Det är bara att högerklicka på en tom plats på skrivbordet och välja Bildskärmsinställningar så hittar du de inställningarna. Eller är det några andra inställningar som är specifika för just din datortillverkare som du är på jakt efter?


fhaglund
Åskådare

    Det gick tidigare att göra som du beskriver, och då fanns det  ett menyalternativ , Display, när jag klickade på Display fick jag upp 2st bildskärmsavbildningar, men det får jag inte nu.

    Jag kunde även ansluta via ”bildskärmen” i nedre högra hörnet och därefter klicka på project och välja önskat alternativ.

    Testa att gå via Inställningar / System och klicka på Visningsalternativ, då kommer du också till alternativen för att hantera hur bildskärmarna ska arbeta.

    Om det inte är den skärmen du menar, då handlar det säkert om något program som datortillverkaren har lagt in och som du kan behöva leta reda på deras webbplats. Vad är det för dator och modell?


    fhaglund
    Åskådare

      Om jag gör som du säger så kommer det inte upp några bildskärmar som det gjorde tidigare.

      Jag har en Dell Inspiron 15 5000 serien.


      fhaglund
      Åskådare

        Skärmen ser ut enl. bifogad fil

         

        Bifoga filer:

        Mycket besynnerligt, det där ser nästan ut som att det är något fel i operativsystemet om inte Dell själva har gjort något eget påhitt. Har du testat att använda Dells egna diagnosfunktion som de har på deras webbplats? Du kan kanske behöva klicka på Ändra produkt om det inte är en 5559 du har.


        fhaglund
        Åskådare

          Jag har kört Dells diagnosfunktion, och inga fel påträffades.

          Jag har en Inspiron 15, 5567

          Testa att köra Systemfilsgranskaren och låt den undersöka systemfilerna, om det har med operativsystemet att göra borde den hitta problemet. Microsoft har en guide för detta. Annars kan det vara Dell som har hittat på en egen lösning, och i så fall kräver den säkerligen program som borde finnas tillgängliga på deras webbplats. De har ju till exempel både drivrutiner för grafikkretsarna, en uppdateringsapplikation och ett program för hjälp och support. Testa att installera och köra uppdateringsapplikationen, det kan vara så att det är mängder med drivrutiner som kan behöva uppdateras på datorn.


          fhaglund
          Åskådare

            Jag har nu testat allt som du rekomenderade, men inga fel påträffades. Jag hade t.o.m nyare drivrutin för grafikkortet än vad Dell hade. Jag har också ominstallerat Windows.

            Jag läste någonstans att man kunde ”roll back” till en äldre drivrutin för grafikkortet för att lösa problemet, men icke.

            Det kan väl nämnas att jag också har problem med ett program , Aotocad MEP 2017, som inte går att köra. Det kommer upp en skylt med ”Fatal error……..”. Om problemen härrör från samma felkälla vet jag inte, men de uppstod samtidigt.

            I experimentsyfte, testa att avinstallera Autocad och se om problemet försvinner (om Autocad har med problemet att göra kan en avinstallation potentiellt även avinstallera det som åstadkommer problemet med skärmarna).

            Vad är det kompletta felmeddelandet utöver Fatal error…?


            fhaglund
            Åskådare

              Jag har provat med att avinstallera Autocad MEP 2017, men ingen skillnad.

              Felmeddelandet lyder: ”FATAL ERROR: Unhandled Accss Violation Reading 0x0008 Exception at 56e5dcb9h”

               

              När det gäller Fatal Error-meddelandet så finns det en guide för detta på Autocads webbplats. Kort sagt handlar det om att installationen har blivit korrupt, dvs gått sönder, och programmet måste installeras om. Kompletta instruktioner finns på sidan som jag länkade till.

              Angående skärmproblemet, har du testat att göra en återställning av Windows så att operativsystemet nollställs? Lite som en ominstallation men dina personliga filer och dokument finns kvar.


              fhaglund
              Åskådare

                Jag har gjort en ominstallation av Win, men ingen skillnad.

                Jag har också provat det som beskrivs på Autodesks websida, men utan framgång.

                Jag har Autocad 2017 och Autocad MEP 2017 installerat på datorn. Autocad fungerar, men inte Autocad MEP. Är inte det lite konstigt?

                Jag läste i ett annat forum att det i den senaste uppdatering av Win 10 kan försvinna vissa funktioner. Kan det vara så att det är det som påverkar detta och även ”extended screen”?

                Det är en tanke, men jag tror inte att det är så i det här fallet eftersom det är en systemfunktion som de flesta fortfarande har. Det låter snarast som en bugg eller att något i operativsystemet är trasigt. Det skulle vara en konstig funktion att plocka bort, med tanke på att allt fler använder två eller fler skärmar vore det mer logiskt om de byggde ut den typen av funktionalitet i stället för att plocka bort den.

                Jag skulle rekommendera att du använder funktionen Få Hjälp och tar kontakt med Microsoft, alternativt kontaktar Dell om du fortfarande har garanti eller supportavtal med dem.


                fhaglund
                Åskådare

                  Ok!

                  Jag löste problemet med Autocad genom att installera en nyare version.

                  jag provar ditt förslag med Microsoft och Dell.

                  Tack för hjälpen i alla fall.

                  MVH.

                  Folke

                   

                  Ämnet ’Extended Screen’ är stängt för nya svar.