Går ej att använda musen direkt efter uppstart av dator och Windows

Inte löst
Detta ämne innehåller 8 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 7 år sedan.
Skapare
ernst55101865
Deltagare

Vid uppstart av dator och windows 10 så kan jag med mus via verktygsfältet eller på skrivbordet öppna program men kan sedan ej markera eller ge några kommandon via musen om jag inte först öppnar Aktivitetshanteraren. Jag behöver inte göra något i Aktivitetshanteraren utan kan sedan stänga ner den och allt fungerar som det ska. Har haft problemet någon vecka. Försökte gå tillbaka till en återställningspunkt jag hade men detta hjälpte ej.

Vad kan ha hänt och hur blir jag av med detta?

(Bifogar skärmklipp på System-info)

Det där är ett problem som dyker upp emellanåt, och då det brukar räcka att dra ur musen ur USB-porten och sätta in den igen. Jag brukar råka ut för samma sak på en av mina datorer och jag har aldrig hittat någon som har lyckats lösa problemet. Däremot är det ganska många som råkar ut för det oberoende av datormodell, -tillverkare och mustillverkare, eller som musen använder sladd eller är trådlös.


ernst55101865
Deltagare

    Tack för återkoppling och tips. Provat men verkar inte hjälpa. Provade även att ta ur batterierna från musen och sätta i dem igen, dock utan effekt.


    ernst55101865
    Deltagare

      Lite förtydligande ang problemet efter ytterligare erfarenhet:

      Om jag ex öppnar outlook så är programmet fruset – kan inte komma åt något via något kommando. Trycker jag däremot på ctrl+alt+del och sedan mustrycker på avbryt är allt som det ska.

      Om jag efter inloggning i Windows direkt trycker på ctrl+alt+del så kan jag musmarkera ex avbryt men då fryser allt och jag måste stänga av via datorns av/på och starta om.

      Vänligen / ERNST

      Har du kontrollerat med HP:s webbplats så att datorns BIOS/UEFI är uppdaterad till den senaste versionen, och att ändra i BIOS/UEFI till en annan instllning än den befintliga?


      ernst55101865
      Deltagare

        Detta problem är ännu ej löst. Det senaste förslaget ang uppdaterad BIOS/UEFI har jag inte kollat in då jag är osäker på hur jag gör detta.

        Jag läste i ett annat forum där någon/några inte hade ett äkta Windows och fick då samma problem, dvs det går inte att få reaktion vid musklick utan att jag först trycker på ctrl+alt+del och ‘Avsluta’. Musen fungerar alltid efter denna åtgärd. Observera att jag dock har ett en äkta Windows 10 i datorn. 🙂

        PS. Det fanns inget ‘öppet’ förslag på lösning till problematiken som nämndes i andra forumet – enbart en uppmaning att kommunicera detta via PM. DS

        Vad är det för tillverkare och modell av musen?


        ernst55101865
        Deltagare

          Logitech – trådlös – har tyvärr ej mer info.

          Bifoga filer:

          Har du kvar problemet efter att du har installerat Creators Update till Windows 10 samt de senaste drivrutinerna från Logitech?

          Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.