Utforskaren kraschar

Löst
Detta ämne innehåller 7 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 6 år, 10 månader sedan.
Skapare
vernerulrik
Deltagare

Nu har jag ett problem som är mindre roligt. Utforskaren kraschar gång på gång när jag försöker kopiera en fil exempelvis från hårddisken till ett USB-minner och från ett USB-minne till ett annat USB-minne. Det går inte heller att klippa och klistra. Nu tar det alltså tio gånger längre tid att arbeta med detta än normalt, eftersom bara var tionde försök lyckas. Utforskaren vill helt enkelt inte veta av den här operationen, den fryser och sedan säger den adjö.

Rent allmänt måste jag säga att Windows 10 hittills och för min del varit sämre än min Windows 8.1. Alla tester visar dock att datorn är vid utmärkt hälsa…

Den överlägset vanligaste anledningen till att datorn uppträder på det här sättet är inte på grund av Windows, utan på grund av att datorn försöker använda drivrutiner som antingen är trasiga eller som inte är kompatibla med Windows 10. Börja med att starta datorn i felsäkert läge (Microsoft har en guide här). Då startar dator med ett minimalt antal drivrutiner, framför allt sådana som inte har med Windows att göra utan för program och hårdvara som har installerats i efterhand. Om datorn fungerar som de ska då, är det nästan garanterat en drivrutin som krånglar. Då inleds ett potentiellt långrandigt detektivarbete för att hitta vilken eller vilka drivrutiner som åstadkommer problemet. Börja med att se till att allting i datorn är uppdaterat till den senaste versionen (grafikkort, BIOS/UEFI, drivrutiner och program för extern utrustning som skivare och så vidare). Testa även att dra ut all USB-utrusnings som inte är nödvändig och se om datorn fungerar: USB-skrivare, eventuell bankdosa, USB-hårddiskar och så vidare. När du har startat datorn med allt sådant utdraget, testa att sätt in ditt USB-minne (helst i en annan port än den du brukar använda) och se om det fungerar.

 

Om systemet fortfarande krånglar även i felsäkert läge, följ Microsofts guide för att använda deras verktyg för att genomsöka och reparera trasiga eller saknade systemfiler. Den guiden finns här.


vernerulrik
Deltagare

    Jag har ännu inte gjort det du rekommenderar, men följande har nu hänt:
    Windows Defender Säkerhetscenter anmärker på en drivrutin och vill att ”AS Media USB Root Hub” aktiveras. Vad är ”As Media USB Root Hub” för något?
    Säkerhetscenter anger: ”Installera om enhetens drivrutin. Ett problem har uppstått med drivrutinen för SteelSeries Apex M500. Du kan eventuellt lösa problemet genom att installera om drivrutinen.”
    Drivrutinen installeras och datorn startas om.
    Men nu visar ”AS Media USB Root Hub” en liten gul varningstriangel i Enhetshanteraren! ”Den här enhetens drivrutiner är inte installerade (Kod 28). Det finns inga drivrutiner som är kompatibla med den här enheten. Uppdatera drivrutin.”

    Dessutom visar Egenskaper för SteelSeries Apex M500 att ”Den här enheten kan inte starta (Kod 10). Det gick inte att hitta objektet.”

    Uppdatera drivrutinen? Besked: ”De bästa drivrutinerna för enheten är redan installerade”.

    Enhetshanteraren anger tre markeringar för SteelSeries Apex M500. Två av dem anger senaste drivrutin som 2.4.1.1 (2017-05-08), en av dem (med gula triangeln) anger drivrutin 2.3.2.0 (2015-11-13).

    Det här felet med kraschad utforskare har jag haft sedan jag skaffade tangentbordet SteelSeries Apex M500, ett fantastiskt mekaniskt tangentbord, skönt att skriva på för mig som skriver väldigt mycket. Men där finns således något fel med det, vet inte vad. Jag får ingen ordning på en av markeringarna i Enhetshanteraren, dels visas en gul varningstriangel, dels får jag beskedet att drivrutinen är den bästa som finns när den helt uppenbart är gammal (2015-11-13). Dessutom tillkomer det här problemet med ”AS Media USB Root Hub”, även där med gul varningstriangel.

    Testa att installera den senaste versionen av drivrutinerna för AS Media USB Root Hub, hos Microsoft finns det drivrutiner som är daterade senare än så. Tyvärr kan jag inte peka exakt på vilken det är du ska ladda hem, så du får jämföra informationen för din befintliga drivrutin med vad de nyare heter.


    vernerulrik
    Deltagare

      Vad gör jag när drivrutinen är nedladdad? Där finns en mängd filer. Att gå in i Enhetshanteraren och försöka med att ASMedia USB Root Hub ska leta upp drivrutinen fungerar inte.

      Det ska bara vara att dubbelklicka på .CAB-filen så ska installationen starta.


      vernerulrik
      Deltagare

        Har nu bytt ut tangentbordet SteelSeries Apex M500 och problemet är löst.

        cab-filen innehåller många filer, vilken ska jag använda?

        Det är inte säkert att du behöver bry dig om USB hub-drivrutinerna, börja med att undersöka om du behöver uppdatera tangentbordet.

        Om jag tolkar den här sidan rätt, så använder ditt Apex M500 SteelSeries Engine 3. Den senaste versionen av det programmet hittar du här. På samma sida finns även verktyg för firmware-uppgraderingar av tangentbordet, om det inte finns inbyggt i Engine 3-programvaran.

        Det kan alltså vara tangentbordet som har problem med Windows 10, och inte tvärtom.

        Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.