Varning för uppgradering till Windows 10 Pro

Inte löst
Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 6 år, 3 månader sedan.
Skapare
kentcl856975
Deltagare

Hej

jag använde det mesta av förra veckan till att försöka uppgradera Win 10 Home 1709 till Pro. Mestadels i telefon med Microsoft support, i flera europeiska länder för att slippa väntetiden till svenska Microsofts tekniska support (som var sällsynt svårtillgängliga). Inga försök till lösningar fungerade. Det mest långtgående var att ta bort alla partitioner från datorn och starta från början med Pro-skivan (som jag för övrigt inte köpte via Microsoft Store vilket till slut skulle visa sig viktigt). Till slut hamnade jag hos en holländare som tydligen satt inne med mer kunskap än de jag tidigare pratat med. Han berättade att jag (via Heidoc.net) skull ladda hem Home version 1703 och därifrån installera Pro. Han berättade också att ”köper” man Pro via MS-store så installeras ett service-pack för att det ska fungera. Det gick naturligtvis inte heller men jag provade med att installera Home ver 1607 och därifrån Home ver 1703. Då gick det plötsligt! att uppgradera via Pro:s produktnyckel, så nu använder jag Pro version 1703. Min fundering är dock om jag vågar försöka uppdatera 1703 till 1709 utan att jag får börja från början igen? Det sker tydligen inte med automatik, vem vet, Microsoft kanske inte får Pro att fungera med 1709. Det märkliga är att Microsoft över huvud taget säljer 10 Pro via återförsäljare.

Kent


c. georg
Deltagare

    Hej, jag är inte expert men har själv 3 datorer med 1703 Pro, av dessa har jag uppgraderat dessa till 1709, vilket har gått som följande, den första utan problem även om det tog tid, den andra fick jag använda felsöket därefter är aven den klar och jag är fullt nöjd med dessa, men den tredje har jag fortfarande besvär med, för närvarande kommer jag inte vidare efter inloggningen, musen fungerar inte och jag vet inte hur jag skall komma vidare.

    En sökning på Pricerunner hittade fler än 20 återförsäljare av Windows 10 Pro, så det finns därute.

    Jag önskar att jag med säkerhet kunde säga att det kommer att fungera, men det skulle ha fungerat redan från början. Jag hittade dock en intressant detalj hos Microsoft angående att uppdatera från Home till Pro: ”Se till att enheten är uppdaterad och kör den senaste versionen av Windows 10 Home innan du uppgraderar till Windows 10 Pro.” Är du säker på att datorn var helt uppdaterad innan du startade?


    kentcl856975
    Deltagare

      Jo, jag är  helt säker (1709 Home). För övrigt ska det väl inte ha någon betydelse eftersom ett av förslagen från Microsoft var att ta bort alla partitioner och starta med Pro-skivan från scratch. Som jag skrev i inlägget kunde jag dock inte uppgradera från 1709, vilket vore det logiska utan fick gå via 1607 och 1703. Vad jag inte nämnde i inlägget var att flera medarbetare från Microsoft ”tog över” datorn och försökte uppgradera med hjälp av Win 10 Pro:s ”standard”-produktnyckel vilket heller inte fungerade.

      Till c. georg. Vilka problem fick du med dator nummer två och hur löste du dessa?

      Jag får väl försöka uppdatera från 1703 Pro till 1709 så får vi se vad som händer.

      Om inte ens Microsoft lyckas reda ut problemen rekommenderar jag ändå att du kontakter dem igen, det ska ju fungera att använda deras produkt. Om inte annat får de komma med en väldigt bra förklaring till varför de inte kan reda ut problemet.

      Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.