Kan inte verifiera serveridentiteten

Löst
Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 5 år, 6 månader sedan.
Skapare
bo twengström
Deltagare

Har i flera år tagit mot e-post på iPad och iPhone. Sedan 2018-10-10 går det inte.

Felmeddelande: Identiteten för ”pop3.bredband2.com kan inte bekräftas av Mail”. Certifikat *.bredband2.com förfallet 2018-10-10. Ej betrodd.

Bredband2 Support kan inget göra.

Det stora problemet ligger hos Bredband2 eftersom de använder ett certifikat som har förfallit och därmed inte klassas som säkert. Det är möjligt att du kan komma runt detta via Apples Trust Store, men om det fungerar så är enda anledningen till detta att du har dragit ner säkerheten tillräckligt mycket.

Med tanke på att tjänsten du använder utnyttjar så gammal teknik som POP3 skulle jag i stället rekommendera att du byter till exempelvis Gmail eller Outlook.com som använder modern synkroniseringsteknik i stället för POP3 som är en runt 25 år gammal teknik. Oavsett vilken av de två tjänsterna du väljer kan du säga åt den att hämta meddelanden som skickas till din Bredband2-adress, så du kommer inte att gå miste om någon e-post.


bo twengström
Deltagare

    Vore fint med instruktion:  hur göra det du föreslår, dvs byta till gmail men ändå få mail till min gamla adress.

    Men på PC funkar det. Kan jag byta bara på iPad och Iphone?

    Här har vi en guide för bland annat hur man får Gmail att lägga till e-post från andra konton, plus en rad andra praktiska tips och guider. Gmail har visserligen uppdaterats sedan guiden skrevs, men det handlar nästan uteslutande om att saker har lagts till så det mesta borde fortfarande vara korrekt.

    Om du byter så bör du byta även på PC, dels för att det är enklare att vara konsekvent om man använder samma lösning överallt, plus att POP3 borde skrotas oavsett vilken manick man använder det på.

    Forumet ’E-POST’ är stängt för nya ämnen och svar.