Outlook kan inte ansluta till mail-server outlook.com

Inte löst
Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 4 år, 2 månader sedan.
Skapare
sverre.ringdahl
Åskådare

Jag använder Outlook i Office 365 för att hantera min e-post. Sedan några månader tillbaka går det inte att nå servern för outlook.com. Jag får ett felmeddelande  ” 0x8004011D servern är inte tillgänglig ”.

Jag har också ett konto telia.com som fungerar felfritt.

Någon som har en ide om hur man löser problemet?

Sverre Ringdahl

Den vanligaste anledningen brukar vara att någon del av Outlook-profilen är skadad, så det enklaste brukar vara att radera den befintliga profilen och sedan lägga till den på nytt så att kontoprofilen skapas från grunden. Det gör du enklast genom att i Outlook gå in i menyn Arkiv / Kontoinställningar / Kontoinställningar… där du väljer ditt Outlook.com-konto och klickar på Ta bort. Eftersom konton mot Outlook.com synkroniseras kommer din e-post fortfarande att finnas kvar på servern och hämtas när du har lagt till kontot igen. Det gör du via Arkiv / +Lägg till konto och följer guiden.

Det ska tilläggas att det här inte är någon patentlösning. Innan du raderar kontot kan du testa sådan som känns tryggare, det finns till exempel en del virus som kan blockera den här typen av serveranrop, eller det kanske har kommit någon uppdatering som löser problemet men att du behöver göra en manuell uppdatering av Office genom att gå in under Arkiv / Office-konto / Uppdateringsalternativ och välja Uppdatera nu.

Forumet ’E-POST’ är stängt för nya ämnen och svar.