Problem med att skicka email från IMAP-aktiverat Thunderbird

Inte löst
Detta ämne innehåller 9 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 4 år sedan.
Skapare
user-529706
Åskådare

IMAP-funktionen aktiverad mellan GMAIL och Thunderbird

Alla inställningar har skett enligt anvisningarna från GMAIL samt Thunderbird med angivna portar m.m. Mindre säkra appar tillåtna i GOOGLE.

När jag vill sända email från gmail-adressen får jag bifogat meddelandet  och sedan är det stopp.

Hur komma ur detta?

Oskar38

Vilken version av Thunderbird är det du använder? Det finns nämligen en bugg som gör att Gmail-konton inte fungerar som de ska med äldre versioner av Thunderbird, utvecklarna rekommenderar att man använder version 38 eller nyare.


user-529706
Åskådare

    Hej!

    Av bifogade skärmdump är det version 68,6.

    Ha det gott!
    oskar38

    Bra, då har du den senaste versionen. Har du undersökt den här guiden hos Google?


    user-529706
    Åskådare

      Hej!

      Jag undersökte och ställde in punkterna enligt guiden men tyvärr får jag samma fönster som tidigare!

      MVH

      oskar38

      Bifoga filer:
      1. TEST.docx

      Det kanske är så att problemet inte är Thunderbird. Eftersom programmet förlorar anslutningen till servern verkar det som att något inträffar mellan Thunderbird och servern som får anslutningen att brytas. Vad har du för säkerhetsprogram installerade på datorn? Upplever du andra problem när du använder internet, till exempel att hemsidor inte hämtas hem ordentligt, problem att strömma exempelvis musik och film?


      user-529706
      Åskådare

        Hej igen!

        Jag använder F-secure SAFE. Jag kan utan problem spela upp videos från t.ex. Youtube. Det  blir inte eller knas med att hämta från  nätet t.ex. handlar jag specerier på ICAs e-handelssida. Jag noterade att jag utan problem kan sända email  om jag går in på GMAIL via nätet. Från Thunderbird är det dock stopp.

        Ha det gott!

        oskar38

         

        Jag hittade en detalj i Thunderbirds support som kanske kan vara aktuellt. Det är tydligen ett vanligt problem att säkerhetsprogram blockerar att skicka e-post efter att Thunderbird har uppdaterats. Det kan nästan beskrivas som en form av bugg – säkerhetsprogrammet var inställd på att känna igen och godkänna den föregående versionen av Thunderbird. Efter att programmet uppdaterades känner inte säkerhetsprogrammet igen den nya versionen, men frågar inget om den nya Thunderbird eftersom den redan har programmet i sin lista (utan att veta att det är en gammal version).

        Deras förslag är att gå in i säkerhetsprogrammet och radera alla regler och godkännanden för Thunderbird. När du sedan startar den nya versionen av Thunderbird borde säkerhetsprogrammet fråga hur det ska agera med det här ”nya” programmet. Om säkerhetsprogrammet inte gör det får man lägga till Thunderbird manuellt bland tillåtna program. Den här informationen hos F-Secure borde förklara hur det går till.


        user-529706
        Åskådare

          Hej igen!

          Tack för uppslaget. Nu var väl mitt fall inte så klockrent som beskrivs i informationen från F-secure. Alltnog  jag gick in på F-secure men där kunde jag inte hitta något men det gav mig en tråd att gå inpå Win Def Se bif. skärmdump och lade till Thunderbird. Sedan fick jag meddelande från  Google där jag fick tillåta att Thunderbird hade åtkomst till mitt @gmail.com.  Efter detta fick jag kvitto på att Thunderbird fått åtkomst till mitt gmail.com.

          Simsalabim nu fungerar det med att skicka email från gmail.com. Jag har kontrollerat.

          Ha det gott och trevlig påsk önskar

          oskar38

          i karantän

          Skönt att det ordnade sig.

          Glad påsk till dig också.

          Forumet ’E-POST’ är stängt för nya ämnen och svar.