Radera kontakter i E-post för Windows 10

Inte löst
Detta ämne innehåller 49 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  vernerulrik 3 år, 3 månader sedan.
Skapare
vernerulrik
Deltagare

Efter byte av e-postadress vill jag rensa ut en del kontakter i E-post för Windows 10. Nu har jag letat och letat men inte hittat någon lösning. Kontaktlistan är full av inaktuella kontakter. Hur gör jag?

Du ska inte behöva avinstallera apparna (och det är inte riktigt att rekommendera heller eftersom de är en del av operativsystemet), men det borde räcka att du raderar kontona som är registrerade i apparna och skapar dem på nytt för att börja om från början.


vernerulrik
Deltagare

    Jag har två e-postkonton i appen E-post i Windows 10. Dessa e-postkonton uppvisar exakt samma kontaktlista, varför?

    Comhem-kontot kan jag avsluta eftersom Comhem avslutar hela sin e-posthantering den 18 november. Outlook-kontot har jag just öppnat som en ersättare till Comhem-kontot. Frågan är då varför jag inte, för enskilda mejladresser, kan använda mig av alternativet ”Ta bort” (som är inaktiverat) eller av papperskorgen (som inte finns där den ska finnas). Varför är min app E-post och Kontakter på det här sättet obrukbar? Nu har jag kollat med en annan användare av denna app och där finns både valet ”Ta bort” (aktiverat) och en papperskorg. Han kan alltså välja att ta bort enskilda mejladresser från listan med kontakter. Varför?

    De visar samma kontaktlista eftersom det är en och samma kontaktlista som skapats genom att alla kontakter som hittats har lagt samman i samma lista.

    Det kluriga är att jag inte på något sätt har lyckats återskapa ditt problem, och alla platser jag har letat på utgår från att funktionerna Ta bort och papperskorgen finns och fungerar. Jag har fortfarande inte hittat någon som har haft samma problem, det är därför som det blir en hel del experimenterande.

    Om du har säkerhetskopierat all e-post som du vill ha kvar från Comhem-kontot, genom att till exempel kopiera till Outlook-kontot, vad händer om du helt enkelt raderar hela Comhem-kontot?


    bgjo
    Deltagare

      Tryck på ”Tratten” (Filter) längst upp i Kontakt-appen, så kanske du ser varifrån dina kontakter hämtas. Se bif bild


      bgjo
      Deltagare

        Nytt försök att överföra bilden


        vernerulrik
        Deltagare

          Comhem-kontot är raderat, men kontaktlistan är densamma och övriga svårigheter oförändrade.


          vernerulrik
          Deltagare

            bgjo

            Kontaktlistan visas endast när alternativet Senaste kontakter (Microsoft Kontakter) är förbockat. Det alternativet finns dock inte i din bild.


            bgjo
            Deltagare

              Det är inte sammanslagna kontakter från exempelvis Skype eller något annat konto?

              Har du loggat in på online-versionen av Outlook.com/people eller enbart i appen Kontakter i din dator? (se bif bild)

              Det finns även en ”Knapp” under Inställningar/Visning av kontaktlista, som när du slår av & till denna, tar bort respektive automatiskt lägger till kontakter du nyligen kommunicerat med.

              Detta är bara tips som jag kom att tänka på, vilka du förmodligen redan kollat.


              bgjo
              Deltagare

                Bilden vill tydligen inte laddas upp. Nytt försök


                vernerulrik
                Deltagare

                  bgjo

                  Inga sammanslagna kontakter.

                  Jag har kikat på online-versionen men tagit bort alla kontakter där eftersom jag endast använder Windows 10:s app E-post och Kontakter.

                  Om saker och ting är rätt konfigurerat så borde personerna i Kontakter-appen försvinna om du raderar dem i onlineversionen eftersom Kontakter synkroniserar med webbversionen.

                  Om du går in i Kontakter-appen och klickar på kugghjulet visas vilka konton som används. När synkroniserades kontot senast?


                  vernerulrik
                  Deltagare

                    Synkronisering sker när appen E-post öppnas för dagen, idag 09:27:19.

                    Webbversionen innehåller nu inga kontakter eftersom jag raderat dem. Jag använder inte den versionen.

                    På något sätt måste jag kunna radera samtliga kontakter även i appen – sedan kan jag nog skriva in de aktuella kontakterna igen.

                    Jag har endast 1 konto numera, förutom primära alias hos Microsoft (som dock inte används).

                    Eftersom papperskorgen inte fungerar, vad händer om du i stället högerklickar på en kontakt och försöker välja Ta bort?


                    vernerulrik
                    Deltagare

                      Som jag nämnt tidigare, den möjligheten finns inte eftersom ”Ta bort” är gråfärgad, inaktiverad. Det är just detta som är problemet. Det går alltså inte att ta bort enskilda kontakter. Går det att ta bort samtliga kontakter samtidigt?

                      Jag läste en intressant idé – testa att gå in på inställningarna för kontot och stäng av synkronisering och stäng sedan appen. Gör sedan samma sak igen fast åt motsatt håll, dvs aktivera synkroniseringen igen. Det påstås lösa problemet och den felbeskrivningen överensstämmer med din.

                       

                      Forumet ’E-POST’ är stängt för nya ämnen och svar.