Telia E-mail igen

Inte löst
Detta ämne innehåller 23 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  tozon 9 år sedan.
Skapare
tozon
Deltagare

Efter ”den stora genomgången” ( http://pctidningen.se/forum/stall-din-fraga-har/e-post/windows-live-mail-kan-ej-hamta-post ) så funkade allt i Live-mail.

Jag gick över från POP3 till IMAP på alla konton.

– Kopierade först alla mail till mappar i ”Lagringsmappar”.

– Raderade sedan POP3-kontona.

– ”Skapade om” samma konton i IMAP.

– Kopierade ”tillbaks” mailen jag ville behålla till resp. in/ut korgar.

Det har funkat oklanderligt hela tiden ……… Tills för några dar sen.

Det funkar fortfarande utan problem på min fasta dator W7.

Men på minilapen W8.1 appmail, slutade helt plötsligt alla Telia-konton att ”synkronisera” och den säger att den inte har kontakt med mailservern eller nåt sånt. Alla andra konton funkar utan nåra problem.

Har under den tiden inte gjort någon förändring på något i någon dator, annat än de vanliga uppdateringarna som nästan dagligen skramlar in.

Har försökt ”ominstallera” konton och ändra vissa inställningar, utan någonsomhelst inverkan på det hela.

Nu står jag där och kan inte ta emot några mail på något Telia-konto på vara sig Minilapen eller W-surfplattan, som är synkade.

Några förslag till den nästan okunnige??? Telia supportar ju bara sin webmail.

Tozon

 

Tyvärr tror jag inte att det har hänt speciellt mycket sedan senast, så om det plötsligt enbart är Windows 8-appen (E-post-appen) som inte kan hämta e-post är de två troligaste anledningarna att antingen handlar det om en tillfällig ”hick” i kommunikationen med Telias servrar, varvid det kommer att lösa sig själv, eller att någonting har förändrats på Windows 8-datorn. Det sistnämnda kan handlar om att något har uppdaterats med antivirus-/säkerhetsprogrammet, eller att Microsoft har uppdaterat något som påverkar situationen.

Jag antar att du har dubbelkollat kontoinställningarna i appen mot Telias information (http://www.telia.se/privat/support/info/kom-igang-med-epost-i-mobilen)?
Om du kan få tag på en konkret felkod eller felmeddelande skulle det förhoppningsvis underlätta.


tozon
Deltagare

    Har kollat och installerat om konto igen utan resultat.

    Det är bara Telia-kontona som inte vill. Det har ”stått still” i 10 dagar nu.

    Inga felkoder, eller finns det nåt sätt att få fram såna, för det kommer inte upp ”automatiskt”? Fel meddelandet är: ”Det går inte att komma åt [email protected]” överst till höger i fönstret. Sedan står det: ”Anslut till internet igen och synka sedan för att hämta resten av meddelandet” i meddelandefältet där bara rubriken har kommit in.

    Märkligt att det bara är på W8 enheter och har funkat tidigare, men Telias mailkonton har trasslat tidigare bara på senare tid.

    Det är kraftigt besvärande då man inte kan läsa (eller se att man fått) Telia-mail på laptopen då man är hemifrån, eftersom det alltid har kommit viktiga mail så fort man sätter foten utanför huset.

    Har ingen råkat ut för liknande?

    Tozon

     


    wolvesdancin
    Deltagare

      Upphovet till de problem du har med Telia-kontona är givetvis att någon av de ursprungliga parametrar, som är viktiga för stabiliteten i synkningen av dem, har ändrats. Det är självfallet enklast att skylla på Telia, men du har inget annat än indirekta, icke slutgiltiga bevis på att det är en rättvis beskyllning. Dvs. kan det, precis som PC-Tidningens Support säjer, vara något helt annat som inträffat som satt din kontroll över Telia-kontona ur spel.  

      Har du möjlighet att på annan ”huvudklientdator” kontrollera om det går att installera samma Outlook (årtal?) mailkonto som på din Win7-dator och ett med mailkontotot stabilt synkat klientkonto som vi kan kalla Telia-klienten? Trots den uppenbara risken att det uppstår interferens med din nuvarande synkning kunde det vara avslöjande.

      Jag är lite osäker på terminologin och vet inte om det för Telia-klientens vidkommande ska finnas s.k. support-filer som ombesörjer dess synkronisering med ”huvudklientdatorn”, men om mina benämningar är relevanta, kan det i ditt fall förhålla sig så, att supportfilerna kanske har skadats. Och det är samtidigt fullt möjligt att den ominstallation du genomfört för att åtgärda felfunktionen, inte räcker för att undanröja de skadade supportfiler som så att säja utgör ”gruset i dojan”. Och att det alltså krävs mer drastiska åtgärder än den partiella ominstallation du gjort, för att du ska bli kvitt den eller de skadade supportfilerna. Eller vad de nu bör kallas.

      Kan du å andra sidan bevisa ett felet ligger hos Telia så blir det nog ett nyvaknat intresse hos Teila support för vad som kan vara fel. Det gäller dock att du kan lägga fram övertygande bevis som stärker dina slutsatser om det jag kallar ”gruset i dojan”. 

       


      wolvesdancin
      Deltagare

        IMAP

        What about IMAP then? Surely it was designed to address the POP3 issues? This is certainly true – with POP3 your mail client grabs the messages and runs the mailbox locally, whereas IMAP works by keeping your mailbox on the server, and the client software (Outlook, Thunderbird, or whatever) simply provides a window onto that mailbox. It means all computers see the same view, and even share the Sent Items folder.

        Perfect, eh? In an ideal world it would be, but there are still a few problems. First, despite IMAP being 26 years old this year, not every email system supports it. Well, actually, most email systems support it, but not all mail server managers open it up: many old-school network admins still think IMAP is a horrible new invention.

        If you look at the most popular UK ISPs, for example, you’ll find the majority support POP3 only for email collection – and it isn’t too difficult to understand why since IMAP keeping all of the email on their servers massively increases the disk space consumed. This isn’t much of a problem on a mail server in a small company with few employees, but ramp it up to a large ISP and the costs of disk space go up considerably compared to a POP3-based setup.

        Få se nu – för att bringa lite klarhet i saken – din e-postserver, var ligger den eller kanske jag ska fråga vem som tillhandahåller den? Den frågan är väl fel formulerad eftersom Telia är en av dina ISP och därför ansvarar för den e-postserver som tillhandahåller din e-postservice via Telia? Medan du kanske har åtminstone ännu en e-postserver – nämligen den som svarar för hanteringen av e-posten till och från din Win7-dator?

        Av den engelskspåkiga texten ovan får man informationen att när du använder POP3 så är din e-postklient tilldelad den funktionen att hantera din brevlåda helt lokalt i din dator och där ”haffa” din e-post, medan när du använder IMAP så är din e-postklient inte längre tilldelad någon sådan funktion som skulle innebära en lokal hantering av din brevlåda i din dator – IMAP fungerar tvärtom genom att förlägga din brevlåda på en extern e-postserver, varvid IMAP-konfigureringen förutsätter att klientmjukvaran (Outlook, Thunderbird, eller vad nu kan vara fråga om) helt enkelt förser dig med ett fönster till din brevlåda.

        Genom att övergå från POP3 till IMAP har du alltså skrotat den lokala i din Win7-dator genom Microsoft Outlook (årtal?) belägna e-post-brevlådan och flyttat e-posthanteringen till en extern e-post-server utanför den datorn. Och i det sammanhanget blir jag mystifierad av ditt Telia-kontos möjlighet att passa in i den av dig åstadkomna konfigureringen.

        Har du helt koll på vad du gjort eller har du i viss utsträckning bara följt en bruksanvisning som till din glädje inledningsvis fungerade?

        Kanske – om det jag säjer om bruksanvisning delvis stämmer – skulle du då ha viss nytta av den info som kan utvinnas ur

        http://www.pcpro.co.uk/realworld/377140/whats-the-best-way-to-sync-email-across-devices

        och

        http://www.pcpro.co.uk/realworld/377140/whats-the-best-way-to-sync-email-across-devices/page/0/1

        Vilket får mig misstänka att ditt försök att ”synka in Telia” i din e-posthantering innebär att du tillgripit någon sorts hybridförfarande? Du kan naturligtvis vid det här laget ha skaffat dig en på området gedigen expertkunnighet, och jag ska i så fall gärna böja mig för en av dig redovisad uppfattning som avviker från min. Det du gjort verkar nämligen vara ganska komplext.   


        tozon
        Deltagare

          Tack för all info ”wolvesdancin”.

          Har nog fått bekräftat att jag förstått någotsånär rätt då jag försökt anpassa mina mailkonton till det tidigare föreslagna.

          Men jag ”skyller” inte på Telia, det är bara så märkligt att det bara är de mailkontona som bråkar.

          Det började ju med att Telias POP3 server (från min huvuddator W7 Live Mail) inte ville kännas vid mitt lösenord trots omkonfigurering och diverse förslag och först efter att ha gjort en del ändringar enligt tips (i den andra tråden) så funkade det. Då i alla datorer (W7 Live Mail,W8 Mailapp), vilket det gjorde under ett par månader. Alltså IMAP i alla.

          Nu, för c:a 10 dagar sedan vill Telias mail inta ”synka” i W8 mailappen. Under den tiden har ingenting installerats eller ändrats i mailen i någon dator.

          Om det är något som påverkat från någon uppdatering i Windows eller vad som gjort det verkar möjligt, men hur kan man komma förbi något sånt utan att installera om allt på alla datorer?

          Det verkar ju helt sjukt att det hela tiden bara är Telias mailkonton som inte vill funka och andra bara funkar hur jag än konfigurerar (POP3, IMAP) kors och tvärs mellan olika datorer?????

          Nu står jag där med en W8.1 lap och en surfplatta W8.1 där Teliamailen inte kan tas emot eller skickas och jag har Telia som nätleverantör och dom har bara support för webmailen, som funkar ………………..

          Hade tänkt att installera W8.1 på flera datorer, men vågar inte göra det för risken att missa mina viktiga mail ……………..

          Tozon


          wolvesdancin
          Deltagare

            Hej Tozon

            Ja, din fråga ”Om det är något som påverkat från någon uppdatering i Windows eller vad som gjort det verkar möjligt, men hur kan man komma förbi något sånt utan att installera om allt på alla datorer?” måste jag besvara jakande med att utan ominstallation är det som att försöka hitta en nål i en höstack.

            Skulle vara av nytta om du beskriver exakt vilken mailapp du installerat på din W8-dator och hur du konfigurerat den appen.

            Av det du skriver drar jag slutsatsen att Telia är din till din huvuddator W7 anslutna ISP (Internet Service Provider) och att din mailserver med brevlåda m.m. tillhandahålls av vad som med viss förenkling förr hette Hotmail och i dag heter Outlook.

            OBS alternativet att din huvuddator varit en W8

            OBS att om din huvuddator varit en W8 hade det varit naturligare att fråga om det är Windows Live Mail 2011 (eller annat årtal) som du installerat på huvuddator W8 och som det i så fall varit naturligt att i första hand konfigureras som POP3-konto? Jag undrar om du inte rört ihop saker och ting en aning och försöker köra din huvuddator W7 som om den vore en W8.

            När du konfigurerar ditt på din huvuddators hårddisk installerade Windows Live Mail som POP3-konto krävs i princip att du på din egen hårddisk lägger din mailserver och brevlåda (m.m. som ska hanteras i mailservern).

            När du konfigurerar ditt på din huvuddators hårddisk installerade Windows Live Mail som IMAP-konto krävs att din ISP Telia medger att på sina egna servrar lägga din mailserver och brevlåda (m.m. som ska hanteras i mailservern). Möjligen skulle Telia kunna lämna det medgivandet men jag finner det svårt att tro att Telia medger en synkronisering kopplad till deras egna servrar.

            Du måste antagligen ha laddat ner Windows Live Mail ännu en gång innan du konfigurerar om det från POP3 till IMAP och ännu en gång innan då går baklänges och konfigurerar om det från IMAP till POP3.

            Har du fått de av mig nämnda medgivandena från Telia?

            Dessutom ska du räkna med trubbel med en synkroniserad konfigurering av dina datorers och andra enheters (t.ex. en surfplattas) mailserver och brevlåda om du blandar POP3-konton med IMAP-konton.

            Och eftersom jag inte försökt mig på något sådant projekt som ditt är mitt enbart intuitiva intryck av hur du ska ordna synkningen, att du ordnar denna hierarkiskt med W7-datorns mailkonto ”i toppen”. Om du inte får Telias tillåtelse att synka din på Telias server befintliga mailserver måste du återgå till POP3 på huvuddatorn och synka en kopia av din på din hårddisk lokala mailserver (inkl brevlåda, skickade mejl, mottagna mejl, utkast etc) som du sedan använder för den till klientdatorerna riktade synkningen.


            tozon
            Deltagare

              Från att varit lite undrande är jag nu helt förvirrad.

              Jag tror vi missförstår varandra kapitalt och inte snackar om samma saker.

              Jag har som huvuddator (stationär med ISP=Telia) W7 med Live Mail 2011. Där fungerar mailen konfigurerad som IMAP utan problem. Har inte frågat Telia om det då det klart framgår att jag kan välja det jag tycker är lämpligast. Har inte (i min mening) Hotmail eller Outlook som ”mailserver” utan bara som ”extramail” när det så behövs. Telias mail började bråka på den som då var konfigurerad med POP3, vilket höllt på från och till tills jag konfigurerade om till IMAP.

              Laptoppen med W8.1 med ”inbyggd” mailapp körs ibland hemma på samma internetanslutning eller någonstans med mobilt bredband (också Telia). Den fungerade från början ”rakt av”, men slutade funka med Teliamailen när jag installerade brandvägg och antivirus från PC-tidningens CD. När jag avinstallerade dessa och återgick till Windows 8’s ”inbyggda” brandvägg och antivirus fungerade alla mail igen under ett par månader. Sedan slutade Teliamailen att funka enligt vad jag tidigare lagt fram, bara på W8 lapen, medan alla mail funkar helt OK på den stationära W7.

              Vad jag förstått tidigare så rekommenderas att gå över till IMAP från POP3 när man vill ha samma mailkonton på flera datorer just för att kunna hämta och skicka samma mail på alla, utan att ”trixa till det” och skicka kopior till sig själv osv.

              Och det funkar bevisligen fullt ut på ALLA mailkonton UTOM just nu på Telia. Jag kan förstå att ”något har smugit sig in” men är ändå skeptisk till drastiska åtgärder, utom möjligen på lapen som det inte funkar på, av okänd anledning.

              Man måste dock vara misstänksam till vad Telia håller på med då det trasslat där med mailen på flera sätt och jag uppenbart INTE är ensam om det.

              Jag har INTE hittat på själv vad jag ska göra och har gjort, utan det är enligt instruktioner jag fick enligt den tidigare refererade tråden, som jag ansåg vara vettigt och helt klart funkade direkt, under en tid.

              Före det så har jag inte ens funderat på annan konfigurering än POP3, som det alltid stått att man ska göra, trots att IMAP funnits där har jag inte ens provat. Har aldrig haft problem med mailen heller, men är vaken på att prova nya saker och här fanns en anledning då IMAP funkar bättre att hantera min mail som jag vill ha den. Förutom att få även Telias att funka på W8 ………

              Tozon

               


              wolvesdancin
              Deltagare

                OK Tozon, då får vi gå ”back to basics”.

                Du skriver – om jag förstår dig rätt –

                1.       att du hemma har fast Internetanslutning med Telia som ISP;

                2.       att du hemma har en stationär dator Win 7 (kallad huvuddatorn Win 7) ansluten till Telias fasta Internetuttag (via fiber?);

                3.       att du laddat ner och använder Live Mail 2011 på huvuddatorn Win 7;

                4.       att du konfigurerat huvuddatorns Live Mail 2011 med IMAP;

                5.       att huvuddatorn Win 7 hanterar din mailservice utan anmärkning;

                6.       att du har en minilaptop Win 8.1 med ”inbyggd” mailapp samt en Windowssurfplatta där minilaptoppen och surfplattan är inbördes synkade;

                7.       att du kan använda (och ibland använder) samma fasta Internetanslutning till minilaptoppen Win 8.1 som till huvuddatorn;

                8.       att du lyckats synka brevlådan och mailen i din minilaptop Win 8.1 med din huvuddators mailserver och mailhantering att fungera under viss tid (varvid även surfplattan via minilaptoppen deltagit i synkningen);

                9.       MEN fr.o.m. början av mars månad bröts synkningen mellan huvuddatorn Win 7 och minilaptoppen 8.1 på grund av att den senare förlorat kontakten med den mailserver som betjänar din huvuddator Win 7.

                Då måste du ju helt klart återupprätta den brutna kontakten mellan minilaptoppens mailapp och den mailserver som servar din huvuddator. Frågan är bara hur du gör det på enklaste sätt. Jag föreslår att du tillfälligt bryter synkningen mellan minilaptoppen och surfplattan för att kontrollera om den synkningen möjligen förhindrar din laptopps åtkomst till din den mailserver som betjänar din huvuddator Win 7. Har du möjligen försökt IMAP-konfigurera synkningen mellan minilaptoppen och surfplattan? Det visar i så fall att du inte förstått att nackdelarna med POP3 bara träffar din huvuddators Live Mail 2011 eftersom POP3 innebär att mail inte sparas i den utsträckning som är önskvärd utan att man gör en synkad kopia av mailhanteringen. Men om du synkar en annan dators mailhantering med din huvuddators mailhantering är den synkade mailhanteringen inte blottställd på så vis att några genom den på huvuddatorn åtkomliga mail skulle riskera strykas. Jag kan inte tolka vad du skrivit på annat sätt än att du försökt IMAP-konfigurera minilaptoppens mailapp så att synkningen ska ske via den hos Telia belägna mailserver som betjänar din huvuddator Win 7.

                För att byta spår så fokuserar jag då det faktum att den frågan naturligtvis inställer sig om Telia gjort några mindre offentliga omdispositioner som brutit synkningen. Eller det är fråga om någon Microsoft-uppdatering av endera din huvuddator eller din minilaptopp som inte är förenlig med Telias förutsättningar för en fungerande synkning.

                Då vill jag fråga dig om din minilaptopps mailhantering fungerar utan anmärkning om man bortser från synkningen? Minilaptoppens mailhantering fungerar alltså självständigt och oberoende av huvuddatorns mailhantering?

                Att du får meddelandet att din minilaptopps inbyggda mailapp förlorat kontakten med den mailserver som betjänar din huvuddator Win 7 indikerar ju att du med inledningsvis lyckat resultat synkat minilaptoppen med huvuddatorns mailserver som ju ska finnas på en Telia-server sedan du gått över till IMAP. Har du verkligen låtit det sjunka in hos Telia-supporten att du kör med IMAP-konfiguration och inte med POP3-konfiguration som ju skulle innebära att Telia saknar ansvar för din minilaptopps kontakt med huvuddatorns mailserver. Eftersom mailservern vid POP3-konfiguration ska ligga på din huvuddators hårddisk, vilken Telia knappast har synk-åtkomst till.

                 

                En sista fråga. Jag är inte bekant med alla de appar som står Win 8.1-datorer till buds. Du har skrivit att din minilaptop Win 8.1 har en ”inbyggd” mailapp. Jag skulle gärna vilja ha svar på om den mailapp du nämner är ett alternativ till en ”vanlig” nedladdningsbar brevlådemailhanterare och i så fall vilken. Alla upplysningar om denna mailapp är välkomna. Ty det borde vara den som sätter käppar i hjulet och som kanske inte är lämplig för den synkuppgift du vill tilldela den.


                tozon
                Deltagare

                  Bäste ”wolvesdancin”

                  Jag skrev svar på ditt senaste inlägg, men det kom viss bort i vimlet, så nu försöker jag igen.

                  Ska först försöka svara på dina frågor.

                  W8.1 mailappen är den som ”följer med” Windows och finns där bland installationsapparna, så jag har inte installerat nåt utanför de ordinarie och sannolikt använder de flesta den.

                  Likadant med W7 LiveMail 2011, som ”följer med” installationen och är nog den som de flesta använder där.

                  Upplever inte att det synkas mellan W7 och W8 datorerna/mailen som lever helt frånskilda och är inte ”beroende” av varandra. Med IMAP så ser jag det som att man har mailen på respektive mailserver och datorerna bara kollar vad som kommit in och skickar genom servern, så att alla datorer ”ser” samma saker finnas där. Till skillnad mot POP3 där just den datorn du tagit emot mailet bara kan se det och lika vid skickade mail om man inte gör speciella åtgärder som inte raderar mailet på servern eller man skickar kopior till sig själv. Jag ser alltså inte att min ”huvuddator” egentligen har något huvudansvar för mailen nu när jag kör med IMAP på alla datorerna.

                  Laptopens mailapp hanterar alla andra mailservrar och hanteringar av mail utan problem, det är nu (senaste två veckorna) Telia inte funkat. Märkligt nog så funkar Telias konto genom Outlook i mailappen i laptopen. Varför jag inte nöjer mig med det är att det är mycket enklare att hantera ALL mail på samma sätt och genom mailappen i W8, varför krångla till det?

                  Jo, jag har fler datorer som hanterar mail på andra konton, där jag ännu inte vågat gå över till nåt annat (varken till W8 eller IMAP) förrän det här löser sig. På WP8.1 har mailen hela tiden funkat med ”medföljande” mailapp.

                  Man kan ju inte bortse från att Telia har nåt finger med i oredan, då det funkade tillochfrån i W7 LiveMail POP3 när det började strula och som var anledningen till att allt det här började.

                  Man får väl vänta och se ……….

                  //////Tozon

                   


                  wolvesdancin
                  Deltagare

                    Kan bara säja i korthet att det är fel uppfattning att Windows Live Mail skulle vara ett i OS Win 7 integrerat program. Och likadant är det med OS Win 8/8.1 att apparna är tillval och inte en integrerad del av OS. Det skulle vara immaterialrättsligt tvivelaktigt om Microsoft förfarit med sina OS på det sättet som du antagit att man gjort.

                    Som du nog kommer ihåg, så straffade EU-domstolen med hiskeliga böter och ett ännu hiskeligare vite Microsoft, för att det företaget gjort sin egen Windows Internet Explorer till en med Windows OS integrerad webbläsare medelst vilken användarna skulle vara hänvisade att komma åt sina Hotmail-konton. Hade Microsoft fått som man ville hade det varit omöjligt att installera någon annan webbläsare som komplettering av ett Windows OS.

                    Ett IT-företag som Microsoft får enligt rådande konkurrenslagstiftning i EU inte bli alltför dominerande.   

                    Däremot lusar ju de datortillverkare som egentligen bara sätter ihop sina stationära datorer eller laptops resp andra IT-enheter med det urval av CPU:er, OS, moderkort, minnesuppsättning etc. som står till buds. Dessa datorer och laptops och surfplattor etc. utgör HBD (Hop Byggda Delar av både mjuk- och hårdvara). Varje sådan datorihopsättare specialdesignar sina produkter genom att lusa ner dem med förinstallerade program av allsköns sort.

                    Det heter att vissa datortillverkare ”strömlinjeformar” sina HBD just med förinstallerade program som t.ex. Win 8.1-datorer med en Internet Explorer 11-app att användas som stöd för inbördes synkade OneDrive+Dropbox+Nero BackitUp etc samt Outlook (gamla Hotmail).

                    Likadant är det med din laptops mailapp som alls inte är någon ”allom veterlig” app utan något laptoptillverkaren har pillat in på sin laptop på eget bevåg. 

                    Så vill jag sluta för den här gången med att ändra mig och medge att du tycks ha en god uppfattning om hur konfigureringen ska gå till.  

                    Jag överlämnar med varm hand denna komplexa frågeställning till PC-Tidningens Support.      


                    tozon
                    Deltagare

                      Live Mail 2011 och E-Post appen (W8.1) är ju inte integrerade i Windows men ”följer med” som jag nämnde och är Microsoft/Windows produkter som då troligen är förstavalsprodukter för de flesta.

                      Då jag helt tappat tråden i dina försök att förklara och bara är ute efter att kunna läsa samma mail i mailprogram i olika datorer, som jag alltid gjort och inte kan se att man har restriktioner för hur man inte ska göra, så borde det fortsätta att funka.

                      Som du skriver att G-mail beskriver hur det funkar med IMAP, har jag tolkat det hela tiden att även Telia och andra har det fungerande, så nog borde det funka.

                      Skulle vara bra att höra om någon annan har konfigurerat Telia-konton likadant och att det funkar på W8.1 E-Post app???

                      //Tozon

                       


                      wolvesdancin
                      Deltagare

                        Tydligen har man valt en snillrikare metod än jag föreställt mig. Åtminstone har Google gjort det. Ty med ett G-mail-konto ska det hela fungera. Enligt följande recept:

                        IMAP offers two-way communication between your web Gmail and your email client. This means when you log in to Gmail using a web browser, actions you perform on email clients and mobile devices (ex: putting mail in a ‘work’ folder) will instantly and automatically appear in Gmail (ex: it will already have a ‘work’ label on that email the next time you sign in).

                        IMAP also provides a better method than by way of POP3 to access your mail from multiple devices. If you check your email at work, on your mobile phone, and again at home, IMAP ensures that new mail is accessible from any device at any given time.

                        Lite av en Östgötaklimax efter så mycken hjärngymnaistik – men jag är tacksam för att kunna lära nytt när så erfordras.

                        Gmail och Outlook.com är populära webb-baserade e-mail-klienter.

                        Medan en MUA (Mail User Client) egentligen är ett på en lokal dator nedladdat program medelst vilket användaren får åtkomst till och möjlighet att hantera sin e-post.

                        Exempel på ett på en dator lokalt installerat MUAeller kort och gott e-post-klient – är Microsoft Outlook, Windows Live Mail, Mozilla’s Thunderbird samt Apple Inc.’s Mail m.fl.


                        wolvesdancin
                        Deltagare

                          Live Mail 2011 kan ju laddas ner från Microsoft Download Center. Att e-postappen (IE11) är populär uppvägs dock av vissa nackdelar. Den kan i vissa fall vara känslig för ”infektion” med skadlig kod. Kanske kommer IE11-appen att fungera bättre i Win 10-miljö, särskilt om Microsoft bestämmer sig för att den uppdaterade installationsversionen (för närvarande nummer 11) av Internet Explorer (IE) inte längre ska utgöra en uppdatering av en med Windows integrerad basfunktion av IE som inte kan avinstalleras. Som det nu är kan den via Windows Update i Win 7 och 8/8.1 automatiskt installerade uppdateringen IE11 av erfarenhet ställa till trassel för den användare som hellre vill använda IE11-appen. Vilket väl är den app du så flitigt hänvisat till utn att berätta att den heter IE11?  

                          Det som verkar vara påtagligt är vad du skrev i början av mars i denna tråd: Fel meddelandet är: ”Det går inte att komma åt [email protected]” överst till höger i fönstret. Sedan står det: ”Anslut till internet igen och synka sedan för att hämta resten av meddelandet” i meddelandefältet där bara rubriken har kommit in. Det är den där av dig citerade uppmaningen ”Anslut till internet igen och synka sedan ….” som fått mig att grubbla på vad Telia menar med att du ska synka?

                          Du säjer ju att det bara är dina W8-datorer som slutat komma åt e-post-informationen. Eller hur var det med den saken? Du skrev att det är märkligt att det bara är på W8-enheter som ‘Telia står still’.  

                          Ja, du säjer ”Märkligt att det bara är på W8 enheter och har funkat tidigare, men Telias mailkonton har trasslat tidigare bara på senare tid.” Dessutom har du avslöjat en i sammanhanget väsentlig omständighet när du i ditt senaste svar bekräftar en misstanke, nämligen ”Märkligt nog så funkar Telias konto genom Outlook i mailappen i laptopen.” Det är inte alls märkligt utan visar att Telias konto fungerar förutsatt att du justerar en av parametrarna.

                          Kanske skulle din konfiguration fungera bättre om du tillfälligt testar använda en annan e-post-klient än mail-appen IE11 på dina W8 enheter? Alltså menar jag inte att du i första hand ska ska testa med att byta till annat  MUA. 

                          Testa alltså med att använda det ordinarie via Windows Update i Win 8-enheterna nedladdade IE11 i stället för mail-app-versionen av IE11. Kravspecifikationen på den webbläsare du måste använda för att få Telias mailkonton att fungera ställer nämligen kanske större krav än vad mail-app-versionen av IE11 förmår motsvara. Webbläsaren har ju en ibland förbisedd nyckelroll i det aktuella sammanhanget. Och även om du inte erfarit några konkreta symptom på att din webbläsare – utan din vetskap och utan ditt tillstånd – utnyttjas av andra aktörer än du själv – kan du vara så gott som hundraprocentigt säker på att så sker. Du har säkert både adware och spyware som ganska fritt huserar där. Och ofta även malware som inte upptäcks av ditt antimalware-skydd.

                          Anledningen till att du inte får Telias mailkonton att fungera kan alltså helt enkelt vara att din webbläsare på ett omärkligt sätt ändrat ”beteeende” på något sätt som påverkar åtkomsten till Telias mailkonton. Det bevisas ju nästan helt av att du i alla fall har åtkomst till dem genom Outlook i mailappen i laptopen. Vilket även friar Telia från anklagelsen att ha orsakat den blockerade åtkomsten.


                          tozon
                          Deltagare

                            OK, Mailappen jag använder och refererar till har ingen beteckning som hänvisar till att den skulle heta ”IE11”, som webläsaren Internet Explorerversionen heter, utan det står bara ”E-Post” som namn i ”Om-rutan”. Därför kallar jag den rätt och slätt just ”E-Post appen”.

                            Jag har provat alla av mig tänkbara iställningar på både det som inte funkar och det som funkar. Efter all information om hur allt funkar och borde funka kan jag bara be om att stegvis få info om hur jag kan göra för att kanske komma till rätta med mitt problem?

                            Tozon

                             


                            wolvesdancin
                            Deltagare

                              Låt oss göra en nystart i ansträngningarna att lösa ditt problem. Du skulle då förslagsvis kunna gå in på den av Coccobello startade föregående tråden WIN 8.1 och läsa #2 i den tråden. Och kanske #3. Samt naturligtvis Coccobellos egen beskrivning av sitt problem i # 1.

                              Försök med hjälp av anvisningarna i #2-#3 nystarta dina Telia-konton och kanske bör du i det sammanhanget även följa någon av Microsofts rekommendationer om hur du med kombination av appen E-post och t.ex. Outlook.com kan förstärka ditt grepp om din mejlservice och mejltrafik på dina datorer och andra IT-enheter. 

                              Du har ju sagt att det bara är Telia-kontona som inte vill och att de har ”stått still” länge nu. Och att det är din (dina) W8-enhet(er) som är drabbad(e). 

                              Forumet ’E-POST’ är stängt för nya ämnen och svar.