Telia Webmail i Firefox slutat fungera.

Löst
Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 7 månader, 2 veckor sedan.
Skapare
user-583199
Åskådare

Efter uppdatering av Firefox till 92.0.1 så får jag

”Säker anslutning misslyckades
Ett fel uppstod under anslutning till webmail.telia.com. PR_CONNECT_RESET_ERROR
Sidan du försöker se kan inte visas eftersom autenticiteten för mottagen data inte kan verifieras.
Kontakta webbplatsens ägare och informera dem om detta problem.”

när jag försöker öppna sidan https://webmail.telia.com/cp/ps/main/richui/main#.

Telia hävdar att felet inte är deras.

Jag använder bara Firefox webläsare då jag inte är intresserad av något som Microsoft eller Google eller annan erbjuder.

Finns det någon inställning jag kan göra som ”tvingar/övertalar” Firefox att sidan är OK?

Webmailinloggningen fungerar på Safari.

Det behöver inte nödvändigtvis vara Firefox som åstadkommer problemet, orsaken till att problemet uppstår är att en säkerhetsfunktion som ska skydda dig när du surfar anser att säkerheten är dålig eftersom det inte går att bekräfta att Telia är Telia skulle man kunna säga. Telia är visserligen Telia i det här fallet, men det vet inte säkerhetsfunktionen.

Att lösa problemet är däremot klurigare eftersom det inte är uppenbart vilket säkerhetsfunktion det är som skapar det. Det kan vara att det har lagts in en ny säkerhetsfunktion i nya Firefox, men det kan också vara ett säkerhetsprogram från tredje part som orsakar det. Vad använder du för säkerhetsprogram på datorn (antivirus, brandvägg et cetera)?

Jag testade med Firefox v92.0 och surfade till länken som du lade upp och det fungerade utan problem (däremot kan jag inte logga in eftersom jag inte använder Telia så jag kunde inte göra något idiotsäkert test), men det kan tyda på att det är något annat säkerhetsprogram.

 

En helt annan sak är att du kanske ska överväga att byta e-posttjänst – Telia har slutat att erbjuda e-post till nya kunder och även om de inte har sagt att de kommer att lägga ner e-post även för befintliga kunder skulle de inte vara de första som gör en sådan sak. Då kan det vara trevligt att ha bytt till en operatörsoberoende tjänst redan innan man eventuellt tvingas till det.


user-583199
Åskådare

    Tack om det funkade för dig med v92.0 så är det nog som du säger ett annat program. Jag ska testa att stänga av dem (utom Norton) så får jag se om det hjälper. Dock händer det i sb m uppdatering av Firefox är jag rätt säker på men som sagt det betyder inget när det är samverkande faktorer.

    Precis, som du säger är det ofta som kombinationer av program orsakar fel även om inget av dem i sig gör något galet. Stekt rödspätta är trevligt och chokladsås är också trevligt, men kombinera dem och jag betvivlar att resultatet är trevligt.

    Forumet ’E-POST’ är stängt för nya ämnen och svar.