Windows Live Mail kan ej hämta post

Inte löst
Detta ämne innehåller 28 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  tozon 9 år, 3 månader sedan.
Skapare
christina
Medlem

När jag ska hämta ny post får jag ofta detta meddelande, trots att jag har rätt användarnamn och login. Jag stänger då programmet och öppnar igen. Ibland fungerar det men oftast får jag upprepa proceduren många gånger.

”Det går inte att skicka eller ta emot meddelanden för kontot XXXXXXXX. Fel lösenord angavs. Nästa gång du skickar eller tar emot meddelanden uppmanas du att ange användarnamn och lösenord för det här kontot.

Serverfel: 0x800CCC90
Serversvar: -ERR [IN-USE] user mailbox locked
Server: ‘mailin.telia.com’
Windows Live Mail Fel-ID: 0x800CCC92
Protokoll: POP3
Port: 995
Secure (SSL): Ja”

Hoppas någon har erfarenhet och en lösnng på detta problem, som är mycket irriterande.

Christina Bredin

 

 

 

Det behöver inte nödvändigtvis vara något fel på ditt mailprogram. Eftersom det står ”user mailbox locked”, det vill säga att din mailbox på Telias servrar har blivit låst, skulle jag rekommendera att du tar kontakt med telias support så att de kan kolla upp varför den är låst.

 

PS. Det är förresten jag som ändrat din rubrik till något lite mer lättläst, hoppas du inte misstycker.


tozon
Deltagare

    Jag har haft samma problem med mina teliamail, men inte andra mail, i en vecka nu och varit i kontakt med Telias support, som vidhåller att det är mitt mailprograms fel och att jag ska kontakta Microsoft. Man säger att Telia bara har support för deras webmail, som jag kan logga in på, men inte vill använda.

    Vilket operativsystem använder du?


    tozon
    Deltagare

      Jag har Windows 7 Prof.

      Uppenbart funkar det korta stunder då mailen rullar in, men vid manuell hämtning säger mailservern ”fel lösenord”.

      Nu har ett av Teliakontona funkat i ett dygn c:a utan att jag ändrat något.

      Just den typen av fel, där det fungerar felfritt ibland och inte alls ibland, är rena mardrömmen att felsöka. Det kan vara någonting som har med Telias mailservrar att göra. Det skulle kunna vara att internetuppkopplingen stundtals är så dålig eller hastigheten så låg mellan dig och deras servrar att hämtningen av e-post helt enkelt tror att något är fel, och det skulle kunna vara något med din installation. Kort sagt vad som helst från till mailprogram hela vägen till deras servrar.

      Det du skulle kunna testa är att söka efter och starta Program och funktioner och leta reda på Windows Live Essentials (följt av ett årtal beroende på vilken version du använder). Klicka på Windows Live Essentials följt av Avinstallera/ändra ovanför listan med program. Då dyker det upp ett programfönster som bland annat har alternativet Reparera alla Windows Live-program.
      Men det är som sagt inte säkert att det vare sig blir bättre eller sämre av att göra detta. Samma sak med Microsofts förslag att plocka bort kontot och mata in det igen som ett nytt konto. Allt detta kan vara att försöka reparera något där felet i själva verket ligger någon helt annanstans.


      tozon
      Deltagare

        Mitt problem löst, men ……

        Provade tipsen utan resultat, tyvärr. Kollade i Telias forum och fick en svag hint om att mobilen kunde ”störa” maileriet, utan att det finns nämnt någonstans. Så jag stängde mobilen ett par timmar och, tro det eller ej, då funkade Telias e-mail utan några protester ……. Så jag provade att ställa om hur ofta mobilen skulle kolla mailen till ”en gång i timmen” i stället för ”var 15’e minut” och det har nu funkat i ett par dar utan några problem. Men det gäller bara för Telias mail, andra konton kan hämta hur ofta som helst utan protester någonstans.

        Varför frågar man då?

        Nu till ”men …..”

        Mailen på min minilap funkade i ”mailappen” i W 8.1 direkt utan protester när jag startade i somras. Före jul fick jag för mig att uppdatera säkerheten i den och installerade PC-Tidningens rekommenderade antivirus och brandvägg (Avast och Privatfirewall), vilket gick utan problem…….. Sen funkade INGEN mail. Provade olika inställningar utan några förändringar, den vill inte få kontakt med några mailkonton……..

        Till slut avinstallerade jag alltihop och återgick till Windows egna dito och allt (nästan) funkar igen, MEN……..

        Nu vill inte minilapen få kontakt med Telias mail, alltså BARA Telias????

        Efter många försök med olika inställningar (ja, det är inte klockrent hur allt ska ställas in) vill det bara INTE.

        Har letat info om hur det ska vara och fått en massa motsägande uppgifter, så nu ger jag snart upp och undrar VARFÖR gör man det så krångligt när det egentligen är så lätt, så vi som inte är ”experter” inte får till det direkt?

        Har provat Telias ”Supportassistenten”, som säger att W8 mail INTE är ett mailprogram och därför inte kan hjälpa mig.

        Vad har Telia för problem?

        //T

        Eftersom det tydligen enbart handlar om Telia är det troligtvis bara de som kan reda ut problemet, eller om någon annan har drabbats och löst det.


        tozon
        Deltagare

          Kanske jag inte var så tydlig nu, men Telia har sagt att det inte är deras problem då mina konton funkar i deras webmail och hänvisar till Microsoft.

          Som i sin tur är svamligt otydliga för någon som inte vet så mycket.

          //T

          Med risk för att komma med en sådan där trasslig teknikfråga: använder du POP (eller POP3 som det ibland kallas) när du använder Telias e-postkonto?


          tozon
          Deltagare

            Jo, jag använder POP 3 då det formodligen är det som mailprogrammen vill ha då man inte använder webmail. Har provat med Telias uppgifter om att ”använda en annan port” för att köra IMAP, men det funkar inte heller. Telia har ju uppgifter om allt som ska fyllas i på sin hemsida för POP3 och IMAP, men man har bara support för webmailen, där det funkar ……….

            Läste någonstans i all info man letat i om att W8 Mailappen bara funkar med IMAP, men det funkar ju med andra (t.ex. Tele2 med den porten dom anger).

            Hittade info hos Microsoft att man rekomenderade Outlook till W8 för alla mailkonton, så jag provade att lägga in ett Teliakonto där och det funkade direkt och man ville inte ens att man skulle ställa in något portnummer …………

            Det finns mycket info, synd bara att det inte är klockrent vad som gäller, utan man alltid ska prova sig fram och man vet inte ens vad man gjort när det plötsligt funkar ………

            ///T

            Det var precis den tanken som slog mig, e-Post (som mailappen kort och gott heter i Windows 8) använder primärt IMAP och ActiveSync, så det skulle kunna handla om att det är just POP3 som ställer till det.
            I och med det så borde informationen som finns på Telias support fungera för Windows 8-eposten.
            Inkommande e-post:
            Användarnamn: din e-postadress
            Lösenord: lösenordet i din värdehandling
            IMAP-server: mailin.telia.com
            Säkerhetstyp: SSL
            Port: 993 (för IMAP)

            Utgående e-post:
            Användarnamn: din e-postadress
            Lösenord: lösenordet i din värdehandling
            SMTP-server: mailout.telia.com
             Inloggning krävs
            Säkerhetstyp: SSL
            Port: 465

            På den hemsidan (http://www.telia.se/privat/support/info/kom-igang-med-epost-i-mobilen) står det att guiden avser att komma i gång med epost i mobilen men Windows 8-eposten är faktiskt inte ett vanligt ”dator-mailprogram” utan i tekniskt avseende ett ”mobil-epost-program”.
            Jag vet, det är tekniskt och allmänt obegripligt, men ibland går det inte att komma ifrån. Om jag har rört till begreppen får du säga till så får jag försöka igen. 🙂


            tozon
            Deltagare

              Först och främst TACK för att du besvärar dig med ”mitt” (och tydligen många andras) problem att förstå och få in rätt uppgifter på rätt ställe med e-posten.

              Jag har lagt in e-postkonton sedan dom kom till och egentligen aldrig haft några problem förrän nu, med det här med Telias. Mobilen (där jag har alla e-mailkonton också) funkade direkt. Likaså på minilapen med W8 (e-post appen) efter lite drittlande med portar och ikryssningar. Men mobilens mailprogram störde tydligen Telias POP3 då det kollade e-mailen för ofta (var 15’e min) men har funkat sedan jag ställde till varje timme…..??

              Men minilappen ville ju inte ta/skicka några mailkonton efter installationen av PC-Tidningens rekommenderade säkerhetsprogram, men allt utom Telias funkade igen då jag gick tillbaks till Windows säkerhetsprogram igen……. eller är det bara något olyckligt sammanträffande?

              Ang. Telias uppgifter, så säger dom att port 143 ska varas IMAP i W8 till datorn och 993 till mobilen, vad jag tolkat det som. Men jag har provat båda och även POP3 som ska vara 110 och funkade från början.

              Hur som så funkar det med Outlook, men varför i hela …. ska man inte kunna använda det mailprogrammet som är standard? Det ska funka lätt och ”rakt på bara” som ”e-post” med en app och inte en massa trassliga klickanden som det blir i Outlook eller i webmail.

              //T

              Tyvärr kan jag inte svara på varför just Telias trasslar, oavsett vad de själva säger verkar det som att det är någon inställning hos dem som ställer till det.
              Däremot skulle jag rekommendera att du snarast möjligt överger POP3 på alla enheter, och i stället enbart använder ActiveSync i första hand och IMAP i andra hand. POP3 är för e-posten vad flaskpost är för vanlig post när det gäller funktionsduglighet. Enda gången POP3 inte är dåligt att använda är om man enbart har en enda enhet där man kollar e-posten (och inte har för avsikt att skaffa sig en till), så det sättet att hantera började bli förlegat 2007 och omodernt något årtionde före det.

              Huvuden passar bäst en bit från väggar, så för arkitekturens skull är det bäst att vi försöker reda ut detta.:)

              Först några frågor så att vi förhoppningsvis lyckas få lite struktur på huvudbankandet:

              1. Vad är det för mobiltelefon du använder?

              2. Du har en dator med Windows 8, tummen upp, men är det E-post-appen du vill använda eller något annat e-postprogram?

              3. Är det fler manicker du använder för att kolla e-posten?


              tozon
              Deltagare

                Nu blev det trassligt ……

                Jag förstår, men ändå inte …… Hur ska jag ”överge” POP3 och gå över till ”ActiveSynk” (som jag inte har en susning om vad det är) då jag hela tiden trott att mina erhållna uppgifter från mailleverantörerna ska användas och e-postprogrammen sväljer det rakt ner??? Vet inte ens om jag stött på det i deras infokaos?

                Men alla tips mottages med största tacksamhet om det leder till förbättringar och framåt i tekniken, speciellt om man kört huvet i väggen.

                //T

                PS/

                Har Googlat på ActiveSynk och om möjligt blivit ännu snurrigare …..

                Fattar det som att ActiveSynk är ett synkningsprogram mellan mobilen och datorn och inte har med mailen att göra. Mobilen funkar ju alldeles utmärkt med mailen och överföring av data. Det är ju mailen i datorn som krånglat?? Vad kan det tillföra datorn?

                 

                Forumet ’E-POST’ är stängt för nya ämnen och svar.