PC tidn. nr 12 2018 MiniTool Partition Free

Inte löst
Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 5 år, 7 månader sedan.
Skapare
argosy4
Deltagare

På en av mina PC:er funkar inte sammanslagningen av 2 partitioner med ovan program. När jag kommer till val 3 (varifrån utrymme skall tagas, händer inget när jag klickar på D: (vill slå samman C: med D:, båda är FTFs formaterade). Vad kan vara fel. Tacksam för synpunkter, då jag gärna vill utföra en merger eftersom utrymme på C: håller på att ta slut.

MVH Lars

Ligger bägge partitionerna på samma fysiska hårddisk?

Om de ligger på samma fysiska hårddisk, finns det någon partition eller reserverat utrymme mellan de två partitionerna?


argosy4
Deltagare

    Det ligger en partition mellan C: och D:. Kan jag ta bort den och försöka igen? Översänder bifogade filer för att ni skall få en uppskattning av läget på min hårddisk, som enligt bilden tycks vara en enda fysisk disk, uppdelade på flera partitioner. MVH Lars

    Det stämmer att det är en fysisk hårddisk som är uppdelad på flera partitioner. Det som orsakar problem är att det ligger en återställningspartition mellan C: och D:, och den typen av partitioner flyttar man inte på hur som helst (och man ska framför allt inte radera dem).

    För att en partition ska kunna utökas måste det tomma utrymmet ligga precis bredvid partitionen som ska utökas. Det går inte att göra i Windows inbyggda diskhanterare, men du kan hämta programmet MiniTool Partition Wizard Free från Fördelszonen. Det programmet klarar av mer än Windows inbyggda verktyg. Jag vill bara vara noga med att poängtera att du måste vara uppmärksam under installationen så att du inte råkar installera VPN-programmet samtidigt med partitionsprogrammet. VPN-programmet är inte dåligt, men du behöver det inte så det är helt onödigt.

    Och kom ihåg att säkerhetskopiera allt som går innan du sätter i gång, bara för att vara på den säkra sidan.

    Sedan får du arbeta i flera steg. Först måste du radera D: så att du frigör det utrymmet på hårddisken. Detta kommer givetvis att utplåna alla filer och allting som ligger på D-partitionen. Därefter flyttar du återställningspartitionen så långt åt höger som du kan, så att det tomma utrymmet (det som var D-partitionen) hamnar precis till höger om det som är C-partitionen. Därefter kan du utöka C-partitionen till att inkludera det tomma utrymme som tidigare var D-partitionen.

    Forumet ’FÖRDELSZONEN’ är stängt för nya ämnen och svar.