Hur kommer jag in på min NETGEAR NAS

Inte löst
Detta ämne innehåller 17 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 8 månader, 1 vecka sedan.
Skapare
Bellet205
Åskådare

Jag försöker komma in på min gamla NETGEAR ReadyNAS Duo som är inköpt 2011 alltså en äldre NAS. Jag har haft problem med denna NAS och den har inte använts mycket, den har inte fungerat för mig på många år. Nu tänkte jag att jag skulle få igång den men jag får ingen support från NETGEAR eftersom den är för gammal. Är det någon som kan hjälpa mig. Jag har bytt router och IP-adressen var låst i den gamla routern på en fast IP-adress och jag var tvungen att göra en återställning på NASen. Där fick jag hjälp från NETGEAR med en länk hur man återställer NASen så jag kan hitta den på routern. Nu kommer jag inte in på NASen med den IP-adress som jag har hittat på routern. Jag får beskedet att webbplatsen inte är säker se bif bild. Jag har inget lösenord, jag har testat med lösenord som jag har hittat i manualen till NASen men jag kommer inte in i NASen. Jag använder WIN10 och webbläsare Edge och Chrome.


bgjo
Deltagare

    Hej,

    Har du testat följande?

    Vet du IP-adressen så prova med att skriva 192.168.x.xx/admin/wizard.html, där x.xx är den IP-adress som routern tilldelat NAS’en.

    Därefter loggar du in med admin som användare och password som lösenord enligt manualen. /bgjo


    Bellet205
    Åskådare

      Hej igen!

      Tack för tipset men tyvärr det funkade inte. Kan man komma runt problemet på annat sätt?


      bgjo
      Deltagare

        Har du aktiverat SMB1, som beskrivs i PC-Tidningen nr. 1/2020 sidan 71? /bgjo


        Bellet205
        Åskådare

          Tyvärr fungerade det inte med detta tips.

          Jag kommer inte förbi inloggningen och jag har provat både admin och password enl manualen.


          bgjo
          Deltagare

            Du skulle kunna försöka att gå in i Windows Autentiseringshanterare och kolla om din NAS finns med där. Det förekommer att Windows har gamla autentiseringsuppgifter, från tidigare anslutningar till denna.

            Sök efter Autentiseringshanterare enligt bifogad fil och finns den med där, redigerar du Användarnamn (admin) och lösenord (password) till de du har på din NAS efter att du återställt denna.

            Jag har själv en äldre Netgear Ready NAS (RN102) från 2012, och har haft samma problem som du, men minns inte riktigt hur jag löste det.

            Det finns även ett Windowsprogram (RAIDar) på Netgears hemsida för access direkt från Windows, vilket du kan testa om det inte lyckas för dig. När och om du kan ansluta dig till NAS’en, glöm inte att uppdatera dess firmware till det senaste.

            Lycka till /bgjo


            Bellet205
            Åskådare

              <p style=”text-align: left;”>Tack för tipset och jag har testat med Autentiseringshanteraren. Jag försökte med att redigera men det går inte att ändra lösenordet. Jag har försökt dels med lösenordet password och alla mina gamla lösenord men jag kommer inte in i NASen. Jag får tillbaka meddelandet att ”Din anslutning till webbplatsen är inte privat”. När man gör en återställning av NASen återställs inte lösenordet också?</p>
              <p style=”text-align: left;”>Jag har också försökt med programmet RAIDar men det ger samma resultat.</p>


              bgjo
              Deltagare

                Tråkigt, men börjar få slut förslag för tillfället.

                Ett sista försök som jag själv fått tips om på ett annat forum.

                Öppna kommandotolken som administratör och skriv följande kommando för att tilldela NAS’en en enhetsbeteckning.

                Net use N: \\192.168.1.xxx\files /user:usernamn password /PERSISTENT:NO

                där N: är enhetsbeteckningen du vill tilldela enheten – \\192.168.1.xxx är enhetens IP-adress – usernamn och password ersätts med de användarnamn och lösenord du tilldelat enheten. /bgjo


                bgjo
                Deltagare

                  Vill lägga till följande till mitt inlägg ovan.

                  Net use N: \\192.168.1.xxx\files /user:usernamn password /PERSISTENT:NO

                  files i ovanstående kommandorad ersätter du med ett mappnamn som du vet (tex Dokument) på NAS-enheten.

                  Bellet205, när du ansluter till NAS:en med webbläsaren, används en adress som börjar med http eller med https? Om det används en https-adress, testa att skriva hela adressen manuellt och använd http för att se om det blir någon skillnad.

                  Du kan även testa att använda en annan webbläsare eftersom de flesta webbläsare använder lite olika sätt att hantera certifikatfel (eller brist på certifikat i det här fallet).

                  En annan sak som kanske kan gå runt problemet är om du besöker Netgears supportavdelning och hämtar deras program RAIDar som i varje fall kan anropa enheten utan att använda börja med en webbläsare. Jag är osäker på om det går att ”komma in” i NAS:en utan webbläsare, men det kanske går att låta RAIDar ta hand om inloggningen i stället för webbläsare.

                  Om du lyckas brotta dig in i enheten kan det ha kommit uppdaterad firmware till den som kanske löser problemet, men för tillfället kretsar allt kring att komma in i den.

                  / PC-tidningen support


                  Bellet205
                  Åskådare

                    Jag har provat att skifta enhetsbeteckning och fylla i enligt bästa förmåga men det lyckades inte, jag fick svaret att den inte kunde hitta enheten.

                    Jag har också försökt att ansluta genom programmet RAIDar men det funkar inte. Jag hade RAIDar programmet i min dator men det är förvisso några år gammalt. Jag kommer till samma inloggningsruta som jag bif. i min första fråga och jag har provat alla mina gamla lösenord. Jag har nu en uppgraderad Windows version WIN10 förut hade jag WIN XP.

                    Jag har för mig att det finns två olika återställningssystem i NASen, ett som raderar inställningar men spara diskarnas innehåll och ett som rader allt i NASen. Jag har återställt enl. första alternativet.

                    Jag får upp följande meddelade meddelande när jag försöker logga in.

                    Authorization Required. This server could not verify that you  are authorized to access  the document requested. Either you supplied the wrong credentials (e.g., bad password), or your browser doesn´t understand how to supply the credentials required.

                     

                    Jag hittade ett väldigt underligt förslag i ett forum där en användare inte kunde logga in eftersom inloggningen inte accepterade användarnamnet admin men kunde logga in när personen använde användarnamnet control panel. Låter helskumt men det skadar ju inte att testa.

                    / PC-tidningen support


                    Bellet205
                    Åskådare

                      Jag har också testat detta men det funkade inte.

                      Jag tycker det är märkligt att jag inte kan få support från NETGEAR  på en äldre produkt. Jag var beredd att betala för servicen men de avslutade ärendet.


                      bgjo
                      Deltagare

                        Hej igen,

                        Har du testat med att trycka på länken ”Fortsätt till webbsidan (Rekommenderas ej)” som finns längst ned till vänster, under Felkod:, på din bild i ditt första inlägg. Vad händer då?

                        Vad jag kan se är problemet att du inte vet om lösenordet har ändrats eller inte i samband med att du Återställde NAS-enheten.

                        Ännu ett långskott! Har du provat med att ange (dina) Microsoft kontouppgifter istället i inloggningsrutan?


                        bgjo
                        Deltagare

                          Ytterligare ett tips skulle kunna vara att du knappar in följande adress i MS Edge för att se om enheten identifieras; (Se även bifogad bild)

                          http://readycloud.netgear.com

                           

                          Att de inte längre har support för en så gammal produkt är beklagansvärt men inte så konstigt, beroende på vilken modell det handlar om av ReadyNAS Duo kan det vara mer än tio år sedan den lanserades.

                          Eventuellt kan det finnas ett inbyggt verktyg för lösenordet, frågan är om det finns på en så gammal enhet. NEtgear har en guide här, men enkelt handlar det om att surfa till https://<ReadyNAS_IP_address>/password_recovery och följa guiden. Det är dock ett krav att man redan från början har aktiverat ”password recovery”-funktionen i NAS:en.

                          ”If you lost your password but did not enable administrator password recovery, you must perform an OS reinstall reboot to reset the administrator user name and password to factory defaults.”

                          Det ställer ju till det en aning att det är två problem samtidigt – saknat lösenord och att NAS:ens gränssnitt framstår som osäkert. Lösenordåterställningen refererar ju exempelvis till en https-adress, vilket den uppfattade säkerhetsbristen kan sätta krokben för.

                          / PC-tidningen support

                          Du måste vara prenumerant för att skriva inlägg i forumet