Problem med "502: Bad Gateway för ConBee i Raspberry Pi 3+

Inte löst
Detta ämne innehåller 6 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 3 år, 5 månader sedan.
Skapare
Bellet205
Åskådare

Jag har en Raspberry Pi3+ och jag har också en ConBee sticka. Det fungerade bra med min lampor och mina små programsnuttar. Jag gjorde en uppdatering och då fick jag problem.

Jag är nybörjare på Home Assistant och jag gjorde en uppdatering i deConz som jag djupt ångrar. Efter denna uppdatering funkar inte enheten.

När jag skall logga in på deConz får jag upp ”502: Bad Gateway”. Jag har googlat men jag hittar ingen lösning. Jag upptäckte att det stor nginx 1.14.2 när rutanBad Gateway dök upp och jag tror att detta är en webbserver. Jag har också köpt en ny ConBee II sticka men med samma resultat.

Vad har hänt och jag är tacksam för hjälp.

Det stämmer att nginx är en webbserver i likhet med exempelvis Apache.

Nu vet jag inte vilka versioner av saker och ting du använder, men en del användare av deConz som har fått problemet verkar ha löst det genom att uppdatera till en nyare version (om det kan vara relevant i ditt fall), en del tvingades dock avinstallera den befintliga versionen och göra en ominstallation eftersom det inte fungerade att bara ”installera över” den tidigare installationen. En användare konstaterade att ”Yesterday I installed the first time the deCONZ integration and got also the Bad Gateway. Somewhere else I found a note to wait a few seconds (15) before clicking on the Phoscon button. That worked for me, but no idea why.

Sedan vet jag inte om nginx kan behöva uppdateras eftersom 1.14.2 är ganska gammal, den senaste stabila versionen är 1.18 och det arbetas på v1.19.


Bellet205
Åskådare

    Tack för snabbt svar.

    Min tanke var att jag skulle få ett system för det smarta hemmet. Jag önskar att styra IKEA Trådlösa lampor. Jag fick systemet att fungera med programsnuttar att tända lampor vid solens upp- och nedgång. Jag gjorde en uppdatering på deCONZ som jag ångrar, för efter denna uppdatering kommer jag inte igång med min Phoscon, jag får bara upp ”502 Bad Gateway”

    Min utrustning är Raspberry Pi3+ och där har jag konfigurerat Home Assistant. Sedan är File editor installerat. Efter detta är en ConBee sticka ansluten och konfigurerad ”divice null” är ändrat till ”/dev/ttyUSB0” (Skall vara USBnoll). Välj sedan Phoscon-GW och där kunde jag tända och släcka lampor samt lägga till ytterligare lampor, men jag gjorde misstaget att uppdatera deCONZ och nu kommer jag inte in i Phoscon Web App. Detta fungerade bra innan jag gjorde uppdateringen. Jag får bara upp ”502 Bad Gateway”.

    Tipset att vänta 15 sek funkar hellre inte.

    Du skriver att webbserver nginx kanske behöver uppdateras. Hur gör man en sådan uppdatering?

    Problemet uppstod efter uppdatering så jag hoppas att jag gör en riktig analys. Kanske enda sättet är att göra en nyinstallation men vågar jag ”deleta” och inte bara ”installera över” som du tipsar om.


    Bellet205
    Åskådare

      Ref till tidigare inlägg. Jag tror att jag hittat problemet varför jag inte kommer in på deConz. Jag tror att det är ett programmeringsfel i adressen. Ett kolon i adress har blivit något annat se bil. Hur man åtgärda detta?

      Om det är ett programmeringsfel borde det ha upptäckts och en uppdatering släppts. Har du kollat så att det inte har dykt upp?

      Om den anger en felaktig adress tror jag inte att du behöver uppdatera nginx för då är det inte där som problemet ligger, utan att felet gör att det pekar på fel adress.


      Bellet205
      Åskådare

        Jag vet inte om det bifogades någon bild. Vad jag förstår skall det vara ett kolon men har blivit något annat. Om detta är felet hur åtgärdar man detta.

        Det är lite svårt att de på bilden som blir lite suddig när jag zoomar in, men jag tycker att det ser ut som ett kolon (vilket det ska vara).

        Det jag blir mer fundersam över är ssl:default för till att börja med är funderingen vad som är default, och om det fungerar med hosten som det ska anslutas till. Om default är att använda SSL men hosten inte använder det, eller vice versa, kan det förklara varför det inte kan ansluta.

        Forumet ’INTERNET’ är stängt för nya ämnen och svar.