Stationära datorn tappar internetkontakten "fortfarande"

Löst
Detta ämne innehåller 4 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 4 månader, 1 vecka sedan.
Skapare
blackmoskito
Deltagare

Ropade hej för tidigt då jag trodde problemet var löst, nu är det värre än någonsin. Kan tyvärr inte haka på tråden igen då den är stängd för att jag sa att det var löst. Min fråga började så här.

Har en stationär dator som via sladd går in i min router en Linksys WRT 1900 AC som i sin tur har sladd till internethålet i väggen. För ungefär tre veckor sedan så började min stationära dator tappa internuppkopplingen minst en gång varje dag. Jag ser inget fel på routern alla lampor lyser som dom ska, alla andra trådlösa datorer, telefoner, paddor fungerar perfekt. Det ända som hjälper är att starta om datorn. Jag har uppdaterat routern eller jag söker efter uppdateringar men den säger att jag har den senaste versionen.

Har kollat så kablarna sitter i ordentligt. Jag uppdaterar alla program hela tiden, har ett flertal av säkerhetsprogrammen från tidningen som jag använder. Någon som har en ide om vad problemet kan vara. Svaret jag fick var bland annat att uppdatera Windows, vilket jag nu har. Fungerade i två dagar men sen igår så tappar den internet efter några minuter, få se om jag hinner skriva färdigt innan den tappar igen. Jag tänkte uppdatera nätverkskortet, men av alla dom som visas i enhetshanteraren, vilket är mitt nätverkskort? Se bifogad fil

Har kört nätverksåterställning och nätverksdiagnostik i Windows, och det har hjälpt en stund sen tappar den igen, bifogar olika meddelanden som jag fått.

Tyvärr kan jag inte se några bilder.

Har datorn flera nätverkskort, exempelvis ett för sladd och ett trådlöst?

Ett sätt att ta reda på vilket nätverkskort som används är att söka efter och starta Ethernet-inställningar. Där kan du se vilka nätverk datorn har och vilket som för tillfället är anslutet. Klicka på det som är anslutet så kommer du till ett fönster där du bland annat kan välja nätverksprofil (offentlig eller privat, se till att välja privat) och längst ner finns rubriken Egenskaper. Där visas bland annat IP-adresser, nätverkskortets tillverkare, drivrutinsversion med mera. Detta kan du sedan jämföra med det som visas i kategorin Nätverkskort i Enhetshanteraren.


blackmoskito
Deltagare

    Ser du filen nu?


    blackmoskito
    Deltagare

      Har ingen aning om vad jag har för nätverkskort, har alltid använt sladd direkt via routern och det har alltid fungerat. När jag går in i enhetshanteraren så finns dessa.

      1×1 11bgn Wireless LAN PCI Express Half mini Card Adapter (det verkar som det är detta kort som går på mitt Nätverk)

      Realtek PCle GbE Family Controller (Den har fått en varnings triangel på sig, går man in i egenskaper så står det Windows håller fortfarande på att installera klasskonfigurationen för den här enheten. (Kod 56) Har försökt att uppdatera den själv via nätet så säger den att den bästa drivrutinen redan är installerad. Väljer jag att den ska leta efter drivrutiner på datorn kan få en lista, kan då välja mellan

      Realtek PCle GbE Family Controller Version 9.1.409.2015 (2015-04-09 eller Version 10.34.307.2019 (2019-03-07) har prövat båda men triangeln försvinner inte. Jag antar att det är detta kort som ska användas och inte det trådlösa?

       

      Det låter troligt att det är det kortet som används. Testa gå in i Enhetshanteraren, högerklicka på nätverkskortet med varningstriangeln och välj Avinstallera enhet. Starta sedan om datorn. Då kommer Windows att upptäcka att det finns ett ”nytt” nätverkskort som saknar drivrutiner och installera de nyaste som Windows har tillgång till. Om det har hänt något med den befintliga drivrutinsinstallationen kan det kanske lösa problemet.

      Det är möjligt att det här inte heller är korrekta drivrutiner för ditt kort, men du kan ju testa – de är uppdaterade 8 maj 2019.

      Du måste vara prenumerant för att skriva inlägg i forumet