Outlook 2010 – 2007, fungerar inte med åäö i all e-post

Detta ämne innehåller 4 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  wolvesdancin 9 år, 4 månader sedan.
Skapare
an123123
Åskådare

 

Hej, har en fråga om en nyinköpt dator med W8.1 som verkar vara svårlöst, har skickat den till PC-För alla men de kunde inte svara på frågan, och då jag är prenumerant på båda tidningarna så går frågan vidare till Er.

 

 

 

 

 

Har får detta mail från comvq igår med inga åäö ?  (har fått fler tidigare utan åäö, men alla mail saknar dock inte åäö). När jag använde Microsoft Outlook – 2004 så fungerade det med åäö men det var annat som inte fungerade, jag kunde inte få upp maialdressen till den jag ville skicka till utan fick öppna adressboken först hela tiden. Nu fungerar detta i Outlook 2010 – 2007, men inte åäö, konstigt att det alltid skall bli mög o skit när man byter dator. När jag bytte till w7 då var det sökregistret som strulade o ingen kunde lösa det från början, men tillslut så var det en klok gubbe som löste det med att endast ta bort en bock som var ibockad för att inte söka i hela registret.

 

Hälsn. Arne Nilsson

 

[email protected]

 

PS har skickat det också till den kloka gubben som löste w7 fallet men han kan inte lösa detta merän att det skulle vara fel på Outlook, men då den nyinköpta datorn var installerad med outlook 2010 från början men där fungerade inte åäö, så jag bad min son att installera outlook 2004 o där kom alla mail med åäö.

 

Men då fungerade inte mailsändningen som den skulle, så min son installerade outlook 2007 istället men med följden att som i 10an åäö fungerade inte där heller i viss e-post DS

SOAN

 

 

 


wolvesdancin
Deltagare

    För det första begriper jag inte alls hur du kan anse att din fråga om hur man rättar till ett fel du upplever skulle vara något så väldigt bra tips om en toppenlösning på något, att du skriver under en rubrik där man berättar om redan avklarade problemlösningar. Det är just vad KOM MED DINA BÄSTA TIPS betyder. För det andra kan väl bara konstateras att om du köpte datorn ny i butik över disk, så har du haft rätt enligt konsumentköplagen att reklamera köpet och kräva av säljaren att denne rättar till felet eller låter köpet gå åter om han/hon nu inte klarar av att reparera felet. Och har du köpt datorn över internet gäller samma reklamationsrätt inom 14 dagar  e f t e r  d e t  a t t   du packade upp datorn. De rättigheter du har enligt distansköplagen upphör inte genom att du öppnar det paket/låda i vilken datorn är förpackad och du får naturligtvis testa datorn tills du upptäcker felet – som sagt inom 14 dar. Varvid du omedelbart ska reklamera felet hos säljaren och om du inte omedelbart får svar på din reklamation ska du helt enkelt förklara att du ångrar köpet och begär uppgift om vart datorn ska returneras – och du skriver då till säljaren via e-post eftersom e-post är ett erkänt och mycket bättre bevismedel än rek-brev. Tyvärr måste du själv betala returportot. Ett tips när du tar till denna åtgärd mot en motsträvig säljare: Ha vittne som skriftligen bevittnar att du förpackar den produkt som ska returneras i ett paket som vittnet även bevittnar att han/hon ser dig skicka iväg hos postombud, helst som rek med mottagningsbevis och låt vittnet genast skriva på ett intyg där han säger just vad jag nu sagt att han måste kunna bevittna. Sök hjälp hos din kommuns konsumentsekreterare om det skulle strula sig. Kan berätta att samma skydd ska finnas inom EU men jag fick fingret av ett engelskt företag (inte amazon) som, sedan jag skrivit och klagat på att jag inte fått min VISA-kortbetalda vara, förklarade att jag klagat för sent eftersom det gått fyra veckor innan jag klagade. Tyskarna har jag dock bättre efrarenheter av.


    wolvesdancin
    Deltagare

      Jag skriver ”Och har du köpt datorn över internet gäller samma reklamationsrätt inom 14 dagar  e f t e r  d e t  a t t   du packade upp datorn.” Det jag sagt om reklamationsrätt gäller naturligtvis förutsatt att du packar upp och testar datorn inom 14 dar efter det att du hämtade ut den hos ditt postombud. Visserligen har du ”bara” en s.k. ångerrätt inom dessa 14 dar, vilken innebär att du bara har rätt att låta köpet gå åter. Du skickar tillbaka varan och får pengarna åter. Men de flesta större företag som säljer över Internet är beredda att i stället skicka en ny dator i stället för den du fått. Därav mitt påstående om kundens rätt att som en del av ångerrätten reklamera varan. Det kanske inte glasklart framgår vilket råd jag vill ge dig genom det jag skrivit. Jag vill då poängtera att har du köpt en dator inklusive Outlook och du upplever de fel du beskrivit, så är det säljaren som ska rätta till felen. Windows 8 och 8.1 ska vara kompatibelt med Outlook 2007, Outlook 2010 och 2013 förutsatt att du har installerat de senaste uppdateringarna från Windows Update. Alltså bör du efter installationen av en kompatibel Outlook-version inte starta Outlook utan att först ha kört Windows Update och installerat de senaste uppdateringarna.

      Har du testat att reparera Outlook? Gå annars till http://support.microsoft.com/kb/2534513/en-gb

      Om du på den sidan letar dig ner till Fix it for me hittar du en ”Fix it” först för Microsoft Outlook 2013 (Microsoft Fix it 20101) och därunder för Microsoft Outlook 2010, Microsoft Outlook 2007, Microsoft Outlook 2003 och Microsoft Outlook 2002 (Microsoft Fix it 50569). Klickar du på ”din gubbe” (Microsoft Fix it 50569) visas i nedre vänstra hörnet av skärmen det program du ska använda för din Fix it.    


      an123123
      Åskådare

        Så här långt har svaren kommit med de försvunna åäö i outlook:

        Hej Arne,

        Kontrollera kodningen på meddelandet.  Öppna upp brevet och välj Åtgärder, Andra åtgärder och sedan kodning. Välj UTF-8.

        Om detta inte hjälper, prova skicka ett brev till dig själv med å, ä eller ö i.  Ser det ok ut?

        Prova annars att stänga ner eventuella tillägg som kan störa:

        Klicka på Arkiv och välj Alternativ.
        Klicka på Tillägg och se till att det står COM-tillägg bredvid Hantera.
        Tryck på Go eller Gå-knappen.
        Bocka ur tilläggen som finns ikryssade (Om du saknar något senare kan du slå på detta vid behov)
        Stäng Outlook och öppna programmet på nytt.

        Med vänlig hälsning
        Lars

         

        nilssonsarne besvarat den december 24, 2014Visa inläggets historik

        SvaraSom svar på inlägget från Lars_He på december 23, 2014

        Hej, om jag öppnar ”andra åtgärder” (”direkt” är inte öppen) o kodningen så är UTF-8 i bockad, men inga åäö i texten. När jag experimenterat med olika inställningar så har jag kommit fram till att när jag har UTF-7 inlagt och skiftar tillbaka till UTF-8 så ändras texten och åäö finns med igen precis som det skall göra. Men går jag tillbaka och stänger meddelandet och sedan öppnar meddelandet igen så är åäö försvunna igen o jag måste göra om samma procedur med att skifta mellan UTF – 7 o sedan tillbaka till UTF – 8 så är meddelandet återställt igen.

        Beträffande Arkiv o välj Alternativ så kan jag inte hitta alternativ under arkivrubriken, och då kan jag inte hitta resten av COM-tillägget heller. 🙁

        MVH

        Arne Nilsson

         

         

         

         


        wolvesdancin
        Deltagare

          Jag blir inte klok på SOAN:s meddelande om att ”den nyinköpta datorn var installerad med outlook 2010 från början men där fungerade inte åäö, så jag bad min son att installera outlook 2004 o där kom alla mail med åäö.” Den nyinköpta W8.1-datorn uppvisade ett funktionsfel genom att Microsoft Outlook 2010 inte fungerade klanderfritt. Var datorn köpt ny i Sverige förstår jag inte vitsen med att hålla på att trassla med Unikodformat som ingen vart leder i stället för att låta säljaren klura ut vad som är fel? Det bästa nu vore väl att återställa datorn till den status den befann sig i innan köparen började mackla med att installera äldre outlook-versioner. Sådana härnadståg lämnar ju betydande rester efter sig i registret om man inte har en särdeles effektiv avinstallerare. Alltså, om det finns kvar någon återställningspunkt från tiden före avinstallationen av Microsoft Outlook 2010. Återställ i så fall datorn till den tidpunkten så försvinner det självförvållade råttboet. Dessutom förstår jag inte varför du inte testar Microsofts reparationsverktyg för Microsoft Outlook?

          Hoppas du blir färdig till Nyår Arne   

          Forumet ’KOM MED DINA BÄSTA TIPS’ är stängt för nya ämnen och svar.