360 file guard

Inte löst
Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 3 år sedan.
Skapare
claes ehinger
Åskådare

Jag har hittat programmet ”360 file guard” i datorn. Försöker förstå vad det är men hittar mest allmänna formuleringar. Programmet/appen går inte att avinstallera. Gör att jag misstänker att det är något skumt. Någon som vet om det är till nytta eller skada? Om det är till skada hur kan jag av-installera det?

Mvh, Claes

Det är lite svårt att avgöra med bara ett programnamn eftersom det inte är riktigt säkert vilket program det egentligen handlar om. Det finns dock en hel del information på den här webbplatsen om det de kallar för 360 File Guard där de bland annat skriver att själva programfilen heter 360docprotect.exe och att det ska finnas installeras på C:\Program Files\360\360DocProtect. Om det verkar vara samma program som du har så är det tydligen ett säkerhetsprogram utvecklat av 360 Security Center och av användarna på webbplatsen röstar bara 8 procent för att det ska tas bort.


claes ehinger
Åskådare

    Jag kollade på denna länk: https://blog.360totalsecurity.com/en/360-document-protector/?utm_source=mainpage&utm_medium=link&utm_campaign=360_document_Protector&utm_term=Referral&utm_content=360_document_Protector-mainpage.EN

    Verkar vara randomeware skyddsprogram för dokument. Jag hittade också något ställe där det var info om att det är ett Kinesiskt program. Såg, liksom du, att bara en liten andel valt att inte ta bort det.

    Jag har hittat platsen på datorn enl bif fil. Provade att avinstallera med Windows program men detr gick alltså inte. Finns ju enligt bilden även alternativet ”Unist.exe”.

    Jag har valt Panda Dome som skyddsprogram och det har funkat bra under många år. Så jag lär väl knappast behöva ”360”?

    Bifoga filer:

    Du kan ju testa att använda exempelvis Revo Uninstaller för att se om det lyckas avinstallera programmet, det finns i Fördelszonen.

    Forumet ’PROGRAM’ är stängt för nya ämnen och svar.