Ashampo Backup 2016 kontra Paragon Backup & Recovery

Inte löst
Detta ämne innehåller 5 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 4 år, 1 månad sedan.
Skapare
user-325649
Åskådare

För några år sedan rekommenderade PC-Tidningen backup-programmet  Ashampo Recovery 2016. I nummer 1/2020 koras Paragon Backup & Recovery som suverän vinnare av tidningen stora test 2019.

Tidningen brukar ju omnämna alla program som är med i olika tester. Eftersom inga andra program nämns i artikeln undrar jag om ”stortestet” har redovisats i ett tidigare nummer av tidningen och att jag i så fall har missat det. Att utropa en vinnare utan att omnämna övriga program är ju inte vad tidningen brukar göra och eftersom jag nu använder Ashampo Recovery 2016 finns det kanske anledning att byta till Paragon. Men då vill jag läsa testet och ta ställning till vad jag tycker passar best i mitt fall. Tacksam för vägledning.

Prenumerant

Artikeln refererar till stortestet som gjordes i nummer 07/2019 där Paragon blev det bästa gratisprogrammet. Det var dock ett lite annorlunda stortest, inte enbart för att det ”bara” var fyra program som jämfördes utan även för att två kommersiella program ställdes mot två gratisprogram. Den totala testvinnaren blev Acronis True Image med Paragon som överlägsen vinnare av gratistiteln. Programmet som kom sist av alla, kommersiellt eller ej, var Ashampoo Backup Pro.


user-325649
Åskådare

    Tack för snabbt svar. Har läst testet och kommer byta till Paragon eller Acronis, den kostar 50 Euro nu.

    Hur gör jag på bästa sätt, formatera om SSD som används till backup? Jag antar att jag inte behöver den gamla Ashampo-backupen längre när jag byter till annat program…

    Det beror helt och hållet på vilken typ av backup du gör. Om du klonar kommer du att behövs backupdisken för att det ska vara möjligt att klona enheten som du säkerhetskopierar. Om du däremot gör filbackup kan du ha kvar Ashampo-backupen som extra reserv och fasa ut både den backupen och Ashampo-programmet tills de har blivit så gamla att du kan radera dem.


    user-325649
    Åskådare

      Tack för svaret. På grund av bristande kunskap blev min fråga otydlig och därför kunde du givetvis inte ge mig det svaret jag var ute efter. Jag beklagar det.

      I datorn sitter en SSD som klonades i samband med byte från HHD.  Därefter har jag löpande gjort backup-kopior med Ashampo och sparat de tre senaste kopiorna av hela datorn/disken om jag gjort rätt.  Med Paragon vill jag kunna återställa datorn efter en ev. utpressningsattack med låsta filer eller om SSD skulle haverera.

      Vet inte om detta ändrar förutsättningarna, men frågan är hur jag ska gå till väga med Paragon? I artikeln nämns ändrade filer, men vad med nya filer skapat efter senaste kopiering? Jag kan inte heller se att kloning nämns i sammanhanget. Om man väljer att kopiera hela datorn är inte det en kloning?

      Ska/bör jag formatera Asshampo backup-disken innan jag börjar säkerhetskopiera med Paragon? Jag vill börja med en fullständig säkerhetskopiering av hela datorns SSD och därefter kanske bara kopiera nya och ändrade filer för att spara plats på disken.  Jag antar att backup-disken måste formateras om jag ska klona? Då måste väl disken vara ”ren”.

      Jag har en startenhet på USB-minne, (skapad sept. 2016, är den kanske för gammal nu) men det kan väl inte användas efter en attack eller haveri. Den är väl ”recovery media” och används väl bara om Windows 10 kollapsar och måste återställas/ominstalleras och har väl ingen funktion i samband med en backup-återställning.

      Tacksam för svar och hjälp med detta.

      Det kan ofta vara lite förvirrande med de olika typerna av säkerhetskopieringar (filkopiering respektive kloning), men jag ska ge en förenklad och ganska fånig men förhoppningsvis förklarande liknelse.

      Vi låtsas att vi har ett vardagsrum som ska säkerhetskopieras och packas ner i flyttkartonger. Att göra själva säkerhetskopieringen behöver vi inte bry oss om, det intressanta är när vi packar upp flyttkartongerna och återställer säkerhetskopian.
      Om det handlar om en filkopiering återställs allting i backupen, men i ett för oss ett sammelsurium och verkligen inte på samma plats som när du gjorde kopian och packade flyttkartongerna. Du/datorn kommer fortfarande att hitta allting och allting fungerar, men det ser inte på något sätt ut som det ursprungliga vardagsrummet för återställningen har bara placerat ut saker och ting där det fanns plats.
      En kloning däremot återskapar vardagsrummet till en identisk kopia av det ursprungliga vardagsrummet, ända ner till äppleskrotten under soffan och dammet uppe på bokhyllan. Till och med luften, närmare bestämt de tomma områdena på hårddisken, återskapas.

      Inget av sätten är bättre än det andra, det fungerar bara på olika sätt och är bra för olika saker. Jag skulle säga att om du har för avsikt att återställa en hel dator, klona källhårddisken och klona varenda gång. Om något skulle hända kan du ta den senaste kloningen och ”smacka in” på det som var källhårddisken (eller SSD:n) och du kan starta datorn som den var när du gjorde kloningen.
      Filkopiering har fördelen att du enkelt kan återställa enstaka filer om du skulle råka radera en fil eller något sånt. Filkopiering kan även användas för hela datorsystem men på ett annat sätt eftersom det vettiga är att enbart säkerhetskopiera sina egenskapade filer (foton, textdokument eller vad man nu har pysslat med). Om datorn behöver återställas så återställer man inte Windows 10 utan man gör en fräsch nyinstallation. Man återställer inte alla program, man gör fräscha nyinstallationer av dem. Sedan återställer man sina egna filer till den nu helt fräscha och nyinstallerade datorn.

      Två olika sätt att jobba helt enkelt, inget bättre än det andra och man väljer det man trivs bäst med.

      Men för att faktiskt svara på några av dina frågor också.
      ”I artikeln nämns ändrade filer, men vad med nya filer skapat efter senaste kopiering?”
      Det är lite otydligt formulerat, men när man uppdaterar säkerhetskopian så lägger programmet till ändrade och nyskapade filer. Filer som inte har ändrats struntar det i.

      ”Om man väljer att kopiera hela datorn är inte det en kloning?”
      Det kan vara, men det behöver inte vara det, därav min utläggning om vardagsrummet. Du kan klona hela datorn (eller systemhårddisken om man ska vara noga) eller du kan filkopiera hela systempartitionen. Bägge är en komplett kopia men på olika sätt.

      ”Ska/bör jag formatera Asshampo backup-disken innan jag börjar säkerhetskopiera med Paragon?”
      Inte nödvändigt vis. Om du ska filkopiera behöver du inte det. Jag kan inte ge ett rakt svar eftersom det beror på om och hur du hade tänkt klona eftersom det finns två olika sätt att klona (tyvärr kan inte allt bara vara enkelt). Med de ena sättet att klona skapas en fil som innehåller all hårddiskens information, och det kan du göra till Ashampo-disken utan att formatera den. Det andra sättet är att klona gör så att källdisken får en identisk och fullt fungerande kopia på destinationsdisken, så att du i princip bara behöver byta data- och strömsladd från den gamla disken till den nya och starta datorn med klonen. Det är dock ett ganska trassligt sätt att kopiera och inget jag skulle rekommendera om du inte har väldigt många hårddiskar liggande till ingen nytta som du kan använda för kopieringarna.

      Och jag skulle verkligen rekommendera att du skapar en nytt och uppdaterat räddnings-usb.

      Forumet ’PROGRAM’ är stängt för nya ämnen och svar.