Störande program i din webbläsare

Löst
Detta ämne innehåller 7 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 4 månader sedan.
Skapare
an123123
Åskådare

Hej

Har installerat w10, men bankid fungerar inte varken med nya google eller Internet explorer, har gjort detta som Windows felsökning rekommenderar: Störande program i din webbläsare för bankid. Har startat om datorn efter felsökningen,  men ändå så när jag hämtar en ny bankid o installerar den så går allt bra hela tiden som det alltid gjort från första försöket ända tills jag skall skriva in identitetskontroll i rutan, då börjar hela sidan blinka och efter en stund så kommer en skyllt upp med  felkod: 10015 och betyder ett annat program stör, hur kan jag få reda på o ta bort detta program, verkar vara svårlöst då supporten för bankid inte klarar av det 🙁

MVH soan

Använder du någon annonsblockerare/poppuppblockerare? Enligt supporten betyder den felkoden att ”Ett annat program blockerar säkerhetsprogrammets lösenordsdialoger” vilket brukar vara den primära funktionen för just sådana tilläggsprogram.


an123123
Åskådare

    Ämne: NÅGOT FÖR PC- TIDNINGEN ATT LÖSA Kod:10015 kommer upp hela tiden
    i forum PROGRAM
     

    Nej, jag har inte hittar felet och min son som är datatekniker och installerat w10 på datorn han kan inte heller förklara vad som denna felkod 10015, ”Ett annat program blockerar säkerhetsprogrammets lösenordsdialoger” han har försökt med alla sorts program för att lösa detta men inte ens han kan komma på vad felet är. Jag själv har sökt igenom efter allt med namnet bankid och tagit bort alla dessa filer o allt som handlar om bankid, men forfarande så när jag kommer till rutan där jag skall slå in min säkerhetskod så har jag kommit så långt att jag fått in koden på första raden men när jag skall verifiera koden på nästa rad så börjar bilden fladdra och då kommer denna skylt upp med koden 10015, det måste väl finnas någon tidsdifferans att slå in sin kod på annars så är ju inte w10 något bra program för detta bankid? Finns det ingen i hela Sverige som jag kan kontakta för att lösa detta problem, jag tycker ”Ni på PC-tidningen borde ha fler kontakter för att lösa sådana svåra problem”, då detta är ju ett viktigt program att ha på datorn o måste inte vara så svår installerat? ☹

    Bifoga filer:

    Det kan möjligtvis vara så enkelt att det räcker att testa BankID-programmet inbyggda funktioner. Sök efter och starta BankID säkerhetsprogram. Gå in i menyn Arkiv och välj Inställningar. Under fliken Avancerat finns Problem med lösenordsdialoger samt en beskrivning som passar exakt med den du har skrivit med flimrande skärm och meddelandekod 10015. Där finns det två alternativ att testa – jag vet inte vad de gör eftersom de bara heter Aktivera metod 1 och Aktivera metod 2 – men om du inte redan har testat dem så kan det vara värt ett försök.


    an123123
    Åskådare

      Hej, skickade ditt svar till min son som är dataansvarig i Svängsta fissing och har gjort installationen av W10 i min dator. Fick till svar att han inte kunde hitta detta du beskrev i ditt svar, han trodde att du måste ha en annan äldre version där du hittar dessa inställningar, hoppas du kan skicka den venerationen som du har så jag får rätsida med bankid eller det är så att W10 inte är kompatibelt med bankid? Eller du har en E-post till de som är ansvariga för bankid programmet så kan min son skriva till dem o förklara felet, konstigt i W7 som jag hade innan har det aldrig varit några problem? Funderar skarpt att gå tillbaka till W7 även om det är föråldrat, men jag upplever ändå W7 som mer fulländat än W10, men det är min privata upplevelse.

      SOAN

      Windows 10 är utan tvekan kompatibel med BankID så jag tror att det är något med din dator som är problemet. Om du startar BankID, går in i menyn Hjälp och väljer Om BankID säkerhetsprogram – vilken version av programmet är det du använder? Du kan själv se om det finns någon nyare version än den du använder, antingen genom att starta BankID, går in i menyn Hjälp och välja Sök efter uppdateringar eller surfa till https://install.bankid.com. Har du gjort testerna på https://test.bankid.com?

      Intressant detalj. När jag tittade på min version så är det v7.6.1 och där finns menyn. Däremot hade det kommit en ny version, v7.7.1, och där finns inte menyn.


      an123123
      Åskådare

         

        Hej o tack för du engagerade <3  dig som du ser så har jag gjort denna här total avinstallationen, o återinstallerat bankide, men det kommer efter en stund fortfarande upp fekod 10015 när jag börjar slå in koden, mer kan man väl inte göra än total rensa med support.bankid.com/fixa om befintliga BankID tas bort totalt.

        OBS Men nu har jag gjort detta igen, o sedan laddat ner de programmet som du hade använt, o se allt löste sig med en gång när jag tryckt på reparera filen o sparat detta. Så nu uppträder inloggningen helt felfritt, rutan står stilla o jag kunde slå in min kod direkt utan mankemang. Varför har denna viktiga sida tagits bort från upplysningar i det nya programmet. Går inte att hitta denna upplysning om Kod 10015 någon stans på nätet ”konstigt”  MVH SOAN

        Skönt att det löste sig.

        Den enda anledningen jag kan föreställa mig att ta bort rutorna för att fixa 10015-meddelandet borde vara för att utvecklarna ansåg sig ha fixat anledningen till problemet så att de inte längre behövdes. Då flyttade de resten av de avancerade alternativen och plockade bort hela fliken helt enkelt, men det är bara en gissning.

        Du måste vara prenumerant för att skriva inlägg i forumet