Varning – SpyHunter / SafeCart

Löst
Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 9 år, 9 månader sedan.
Skapare
peterfra
Åskådare

Jag gjorde tydligen en miss för att få bort elakartat skräp som infiltrerade mina webläsare.

Jag köpte nämligen programmet ”SpyHunter4”.

Efter köpet noterade jag att jag även fått en tillsvidare-prenumeration på programmet vilket innebär att dom drar $49.99 varje år i framtiden.

På kvittot står det ”I din order ingår anmälan till den automatiska förnyelsetjänsten – för hantering eller avaktivering av automatisk förnyelse går du till http://www.safecart.com/login

Efter många försök så kommer man in på websidan men där står det: (NOT for PayPal purchases)  vilket innebär att man inte kan avbryta abonnemanget där.

Sökningar på nätet visar ett flertal varningar. Se bl.a:
http://www.sitejabber.com/reviews/www.safecart.com
http://safecart.pissedconsumer.com/ 

På PayPal har man följande lösning ( https://www.paypal-community.com/t5/Refunds-and-cancellations/Block-payment-to-Safe-cart/td-p/193952?profile.language=en-gb):

1. Gå till http://www.paypal.co.uk och logga in

2.  Uppe till höger klickar du på ”Min profil” och sedan ”Mina pengar”

3. Klicka på ”Detaljer” för din transaktion

4. Till höger om ”Mina förgodkända betalningar” klickar du på ”Uppdatera”

5. Välj ”SafeCart” eller den firman du vill avbryta automatiska debiteringen

6. Ändra status (status blir nu ”avbruten”)

7. Skicka sedan ett mail till kundtjänst (adressen står under status) och informera att ni inte beställt någon automatisk förnyelse och bifoga Fakturerings-ID som står på kvittot.

Tilläggas bör att jag har fått en massa konstiga fel i datorn efter installationen så jag behöver ominstallera den <<suck>>

Hoppas detta hjälper någon i framtiden…

Jag skulle även rekommendera att du tar kontakt med Konsumentverket (http://www.konsumentverket.se) och hör vad de har att säga, de kan förhoppningsvis ha bra förslag för hur du ska gå vidare så att du inte drabbas av några otrevliga efterverkningar.


peterfra
Åskådare

    Idag fick jag svar från Safecart:

    You have successfully unsubscribed from automatic renewals. As well we have refunded your most recent renewal as per your request.

    Dom har alltså stängt av den automatiska betalningen och även återbetalat mitt köp (trots att jag inte bad om det). Jag har ännu inte testat om dom stängt ner min licens, för då kommer jag inte att få möjlighet att testa om det är Spyhunter4 som krachade min förra Win7-installation.

    Jag skulle nu vilja föreslå att PC-T, om möjligt, informerar läsarna om vikten att läsa köpebekräftelsen noga så man inte råkar ut för något ”obehagligt” och även visa hur man kan inhibera en automatisk betalning via PayPal.

    Skönt att höra att allting löste sig så bra, och jag ska skicka ditt förslag vidare till redaktionen.

    Du har fullständigt rätt i att man alltid ska läsa allting noga, både när man handlar eller beställer saker men också när man installerar program. Det är så lätt hänt att man missar en liten kryssruta där man godkänner att andra program installeras eller att man tillåter att startsidan och/eller sökmotorn ändras, och plötsligt har man en dator full med skräpprogram.

    Forumet ’PROGRAM’ är stängt för nya ämnen och svar.