Backup

Inte löst
Detta ämne innehåller 7 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 5 år, 8 månader sedan.
Skapare
wolvesdancin
Deltagare

Jag gjorde en kontroll av min Win7-dator och upptäckte att den automatiska backupen inte fungerade. När jag försökte att via Kontrollpanelen öppna funktionerna för inställning av den automatiska backupen hände ingenting. Ett meddelande i Kontrollpanelens säkerhetskontroll rapporterade att en säkerhetsuppdatering blivit avbruten redan i juli månad. Efter en stunds letande fann jag i Services att den automariska backupen blivit disabled. Sedan jag återställt den till automatisk fungerar emellertid allt som de ska igen. Eftersom jag absolut inte själv gjort omställningen av backupen till disabled, funderar jag på om den kan ha gjorts vid ett intrång. Eftersom jag har Acronis som parallellt utför en automatisk backup så snart datorn startas undrar jag dock varför i så fall inte Acronis-backupen blockerades. För säkerhets skull gick jag även in i Device Managern och fann att en USB root hub fått gul varningstriangel med utropstecken. När jag försöker uppdatera drivrutinen för denna USB root hub säger windows att det är den senaste drivrutinen som redan är installerad.

Device type: Universal Serial Bus controllers.

Manufacturer: (Standard USB Host Controller)

Location: on ASMedia XHCI Controller

Device status: This device is not working properly because Windows cannot load the drivers required for this device. (Code 31)

Driver Provider: ASMedia Technology Inc

Driver Date: 21/02/2012

Driver Version: 1.14.8.0

Digital Signer: Microsoft Windows Hardware Compatibility Publisher

Driver File C:Windowssystem32DRIVERSasmthub3.sys

 

Your search for ”asmthub3.sys” didn’t match any programs in our database.    

Det kan vara så att uppdateringen som avbröts hade att göra med den delen av systemet som hart hand om säkerhetskopieringarna. Ett scenario skulle kunna vara att datorn stängde av säkerhetskopieringsfunktionen för att göra uppdateringen, för att därefter göra genomföra uppdateringen. Sedan avbröts uppdateringen av någon anledning, varvid funktionen inte kunde startas igen. Sedan kan efterföljande uppdateringar av korrigerat effekterna av den avbrutna uppdateringen, men eftersom den då redan var avstängd aktiverades den inte automatiskt.
Men det är bara logisk gissning.

 

/ PC-tidningen support

Det första du kan göra är att använda Windows inbyggda felsökning för maskinvara och enheter (http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Open-the-Hardware-and-Devices-troubleshooter) för att se om den kan reda ut problemet.
Om inte det hjälper kan man, när det gäller trasslande usb-drivrutiner, avinstallera den som inte fungerar (högerklicka på den i Enhetshanteraren och väl Avinstallera) för att därefter starta om Windows och se om det kan reparera sig självt.
Nästa steg är att kontrollera att drivrutinerna är uppdaterade till den senaste versionen (http://www.asmedia.com.tw/eng/e_products_list.php?item=83&cate_index=0]. Tyvärr kan ag inte peka på exakt vilken det är du ska tanka hem eftersom det inte framgår av din beskrivning.

/ PC-tidningen support


wolvesdancin
Deltagare

    Nu är du allt ute o cyklar!! Hur skulle din förklaring ens kunna komma i närheten av att klarlägga hur det kunnat ske en så genomgripande förändring i systemet som den förändring genom vilken Services-funktionen för datorns förmåga att över huvud taget genomföra backup-uppgifter blivit helt lamslagen? Behörighet att genomföra en sådan genomgripande förändring har mig veterligt bara en administratör. Vilka trådar följer man i en haverikommission upp efter ett haveri ned ett passagerarflyg där man kommit så långt i utredningen att man vet att haveriet måste skyllas på fel i flygets antingen huvuddator eller i någon av dess kompletterande datorer? För att en slutlig haverikommissionsrapport som brukligt är med 99,99 procentig sannolikhet ska kunna förklara hela det IT-tekniska händelseförloppet och felutgångarna därav, dvs. olyckan, kan IT-utredarna inte börja gissa på något som är nära nog uteslutet.

    Det är alla haverikommissioners måtto att alla IT-tekniska fel går att noggrant belägga, även om det tar kanske ett helt år att leta sig fram genom ledtrådarna. Med användning av den metod som kallas Ockham’s razor-metoden.

     

     

    Dock var det inte en haverikommissionsliknande felrapport jag förväntade mig, utan hjälp med att avhjälpa den till den angivna USB root hubben hänförliga felfunktionen. En felfunktion som anser att jag tillräckligt noga identifierat som ”hemmahörande” i ett Win 7-OS för att den vasse IT-gurun ska kunna presentera åtminstone en inkörsport till en lösning. Så vilken är den inkörsporten? 


    wolvesdancin
    Deltagare

      Alla de av dig föreslagna åtgärderna är så uppenbara, att jag självfallet redan prövat dem. Så vad har du då att föreslå? Jag har kommit så långt som till http://www.asmedia.com.tw/eng/e_show_products.php?item=142&cate_index=97

      Men där tar det stopp. Jag har kommit så låmgt nu som till 

      Download driver for ASMedia XHCI Controller, USB Hub, ASMedia XHCI 1.0 Controller, USB Root Hub, Generic USB Hub, Win7x32, Win7x64


      wolvesdancin
      Deltagare

        File Information
        Released By: ASUS
        Operating System: Windows 7 32bit, Windows 7 64bit
        File Size: 5289 Kb
        MD5: 15d46602aacc8149b4c213830122b049 
        Setup Files Included: Yes

        For notebook and desktop


        wolvesdancin
        Deltagare

          Sådär ja – nu har jag avhjälpt felet.

          Bra att det löste sig.

          / PC-tidningen support

          Du måste vara prenumerant för att skriva inlägg i forumet