Finns: Norton 360. Är ert fria 6-programsutbud likvärdigt med Norton 360?

Inte löst
Detta ämne innehåller 8 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 4 år sedan.
Skapare
user-532319
Åskådare

Ert 6-programutbud är fritt och Norton 360 kostar 1400 kr/år.

Vänligen

Alf Andersson

[email protected]

Det är en väldigt bra fråga som jag önskar att det gick att slå näven i bordet och konstatera att ”så här är det”, men det går tyvärr inte.

Till att börja med skulle jag bara vilja konstatera ett par saker.

1. Norton 360 ersätter många men inte alla programmen i Säkerhetspaketet. Malwarebytes och Patch My PC erbjuder till exempel skydd och funktioner som inte Norton erbjuder, så man kan säga att Norton 360 ersätter 4 av 6 program (plus att Norton 360 erbjuder en brandvägg vilket vi inte har i Säkerhetspaketets eftersom vi rekommenderar den som är inbyggd i Windows 10).

2. Jag vet inte var du har hittat ditt pris, men det är ett horribelt pris. Jag gjorde en sökning på Norton 360 på Pricerunner och hittade exempelvis Norton 360 Deluxe (en användare, fem enheter) hos flera butiker för under 350 kronor. Norton 360 Premium (en användare, tio enheter) finns på många ställen för under 700 kronor.

 

Men nu var det ju inte riktigt det du frågade utan tvekampen Säkerhetspaketet vs Norton 360.

Fördelen med programmen i Säkerhetspaketen är till exempel att det är gratis (vilket kan vara ett ganska tungt vägande argument) och det finns svenska steg för steg-guider till hur du börjar använda dem.

Norton 360 erbjuder däremot allting under samma tak skulle man kunna säga, i stället för separata och fristående program. Om det är en fördel eller nackdel handlar mest om tycke och smak, somliga vill ha allting på samma ställe medan andra vill ha separata program så att man till exempel kan byta ut ett av programmen mot ett annat som man kanske trivs bättre med. En annan sak som Norton erbjuder är en svensk hjälplinje om du får problem, de kan till och med (om du låter dem) tillfälligt ta kontrollen över datorn så att det är som att ha en datortekniker på plats utan att det kostar något extra.

 

Därför går det tyvärr inte att säga vilket som sammantaget erbjuder bäst skydd eller är mest lättarbetat. Det är som att försöka svara på vilken pizza som är bäst – om alla hade tyckt likadant hade alla pizzaställen enbart serverat hawaiipizza. Om man struntar i priset kan möjligtvis Norton 360 vara ett strå vassare, men sedan är det upp till var och en att avgöra om de eventuella fördelarna är värda prislappen.


lovelaholm
Åskådare

    Hej PC-Tidningen

    Först vill jag tacka er för en väldigt bra tidning. Jag (med frugan) har varit prenumerant i många år nu. Den har varit oss behjälplig många gånger. 🙂

    Jag har väl också undrat lite som Alf, här ovan i en fråga, om era säkerhetsprogram kontra det vi använt nu en tid (Alltid använt Nortons säkerhetsprogram i säkert tio år);  Norton 360 Platinum (Ingår ju även 100 GB backup och kan användas upp till 20 enheter)
    Jag betalade just också 1400 kr och för en fattigpensionär kan det kännas lite tungt. Men frugan min och jag har alltid tänkt att vi ska göra vad vi kan för att skydda våra datorer så gott det går. 1400 kr är väl smärtgränsen kan man säga, möjligtvis en hundralapp till.. Vi har just bara våra datorer. Har aldrig råd att resa någonstans, gå ut och äta eller så. Så därför ger våra datorer som vi kopplar med HDMI till tv oss ett stort nöje. Men även nytta, man sköter ju om så mycket med datorerna idag..

    Det jag undrar lite är om det finns något av era säkerhetsprogram som möjligen skulle komplettera vårt Norton 360 Platinum något? Eller kan vi luta oss tillbaka och känna oss något så när trygga eller är det bara en skimär? 🙂

    Bästa hälsningar
    Panksionärerna Anna & Carl

    Det första jag vill säga är att ni borde använda Pricerunner.se innan nu betalar något. När jag sökte nu på Norton 360 Premium (för tio enheter) hittar jag det hos en butik för 419 kronor och en rad butiker ligger under under 700 kronor.

    Men nu var det inte det som det handlade om, utan vad (om något) man kompletterar Norton med.

    Jag tycker att Malwarebytes är ett bra komplement. Gärna den kommersiella versionen eftersom den skyddar i realtid, men gratisversionen räcker långt.

    Lösenordshanterare är oerhört praktiska eftersom de gör det mänskligt hanterbart att använda unika och säkra lösenord överallt. Vilken man använder är dock lite tycke och smak. Det finns ju en lösenordshanterare som är en del av Norton, eftersom ni redan äger den kan ni ju testa hur ni trivs med den. Annars är LastPass som vi har i vårt säkerhetspaket också ett bra alternativ.

     

    Det är ungefär allt man behöver, men det finns en väldigt viktig sak att tänka på och då skulle jag faktiskt vilja använda körskolan som exempel när läraren frågade vad i bilen som var viktigast för säkerheten. Det haglade förslag om airbag, säkerhetsbälte, bra däck, tills en person räckte upp handen och sa ”föraren. Är det en bra och försiktig förare behöver du inte de andar sakerna.” Ungefär så är det med datorer. Har du en användare som klickar på precis alla länkar som kommer med e-posten och skickar kontouppgifter varje vecka för att ärva fem miljarder euro från någon afrikansk änka, då finns det inga säkerhetsprogram i världen som kan hejda katastrofen. En lugn och cynisk användare kommer inte att råka illa ut lika lätt. Ingen går helt säker, det ska vi aldrig tro för alla kan bli lurade, men det bästa skyddet kan var den som sitter vid tangentbordet.

     


    lovelaholm
    Åskådare

      Hej igen!

      Tack för bra svar!
      Kanske det kan bero på att vi använder oss av Norton 360 Platinum (Ingår ju även 100 GB backup och kan användas upp till 20 enheter) och att det är lite dyrare? Hade Norton 360 Premium men har uppdaterat det till Platinum där det även ingår, Secure VPN med mera…

      Så  Malwarebytes, den kommersiella versionen är ett bra komplement då. OK, får ladda hem det. Hoppas Norton accepterar det…

      Lösenordshanterare känns det inte som man vågar lita på riktigt så hoppar det. Har väldigt låååånga krångliga lösenord, lite jobb med dem är det men man har ju gott om tid som pensionär att knappa in dem..

      Tack igen för bra tidning och sajt och fin support! )

      //Carl

      Det är kufiskt det där med Norton 360 Platinum för när man söker på tillverkaren Symantecs hemsida finns Standard, Deluxe och Premium men inte Platinum. Till slut hittade jag en Platium hos Media Markt med 10 enheter och 100 gigabyte lagring och den kostade 199 kronor. Sedan har jag hittat det på några ställen i USA för ungefär och på en del av dem (men inte alla) är det 20 enheter men ibland bara 10 enheter. Jag vågar helt enkelt inte säga ris eller ros om det paketet, bortsett från att jag tycker att det verkar som väldigt dyrt och att elda för kråkorna.

      Nu vet jag att alla har olika krav och behov, men om jag skulle försöka få så mycket som möjligt för pengarna skulle jag skaffa Norton 360 Premium (10 enheter, 75 gigabyte lagring). På villkor att tio enheter räcker, vill säga. det brukar vara enkelt att fixa för under 500 kronor. För att sedan få ordentligt med lagring för att göra backuper och spara saker skulle jag skaffa Office 365 Personal (en användare, 649 kronor/år) eller Office 365 Home (6 användare, 899 kronor/år). Det ger inte bara en terabyte lagring online utan även det kompletta Office-paketet med senaste Word, Outlook och de andra kontorsprogrammen.

      Summan blir ungefär som för Platinum, men du får ett lika bra skydd som tidigare, ungefär 15x mer lagringsutrymme och ett komplett Office-paket.

       

      Det är inga problem att köra Malwarebytes parallellt med Norton.

       

      Lösenordshanterare brukar inte vara något problem, framför allt är Nortons väldigt säker. För de absolut flesta är den personliga bristen på säkerhet större än att lösenordshanterarna ska drabbas av något, men om man är noggrann så kan man klara sig utmärkt även utan ett sådant program.


      lovelaholm
      Åskådare

        Hej igen!
        Tack för feedback!
        Det var konstigt? Jag betalar alltså 1500 kr för Norton 360 Platinum! Visserligen för 20 enheter men ändå. Eller kan det vara det som är felet? Har bockat i att jag valt för många enheter? Trist att du inte ens kan hitta det. Jag har ju prenumererat i många år och fick förslag om Norton 360 Platinum just för att det skulle vara extra säkert.
        Det ingår

        1 Säkerhet för digitala enheter, olika.

        2 Secure VPN

        3 Cloud Backup

        4 Password manager

        5 Föräldrakoll

        6 Och alltså 20 enheter…

        Office 365 Home har jag haft i många år nu…

        Hmmm, får kontakta Norton för att kolla varför priset är så högt…

        Tack igen för feedbacken!

        //Carl

         


        lovelaholm
        Åskådare

          Hej igen!

          Upplever det lite knepigt att logga in…

          I alla fall. HÄR hittar du mer om Norton 360 Premium, finns på Nortons egen hemsida; https://se.norton.com/products/norton-360-premium

          Att Norton 360 Premium finns råder det inget tvivel om, det är Norton 360 Platinum (inte Premium) som det verkar råda lite delade meningar om ifall det finns eller inte och vad det i så fall innehåller. Och din länk går till Premium som omfattar 75 gigabyte och 10 enheter. Så mysteriet rullar vidare…

          Däremot tror jag att jag upptäckte varför det var så dyrt – extrapriset 1699 gäller för två år vilket ger en årskostnad på ungefär 850 kronor. Det går fortfarande att hitta billigare via Pricerunner, men när det är för två år är det inte ett sånt ockerpris som det först verkade. Ett högt men inte ohemult pris.

          Forumet ’SÄKERHET’ är stängt för nya ämnen och svar.