Samsung A8 ger felmeddelande vid MMS

Inte löst
Detta ämne innehåller 15 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 3 år, 3 månader sedan.
Skapare
goranry
Åskådare

Min Samsung A8 ger skumma meddelanden efter att jag skickat ett MMS. Jag använder originalappen för meddelanden och om jag raderar alla SMS/MMS funkar allt utmärkt ända tills jag skickat ett MMS. Då får jag felmeddelandet ”Unknown adress” trots att mottagaren finns som kontakt och att MMS:et kommit fram. Meddelandet kommer oavsett om jag använder Telia, Halebop eller Tele2. Efter detta får jag upp samma felmeddelande varje gång jag därefter tar emot ett SMS eller MMS. Trycker man på ”Visa MMS” dyker ett annat felmeddelande upp: ”Ogiltig mottagare”. Det hjälper inte att tömma meddelande-cachen.

Bifoga filer:

Har du kollat så att du har tillräckligt med mobildata eller är ansluten till internet?


goranry
Åskådare

    Tack för tipset. Jodå, mobildata har jag gott om (jag har inte begränsat mobildata) och internetanslutning finns också. MMS:en kommer dessutom fram till mottagaren så det borde inte vara något kapacitetsproblem. Även leveranskvittot som man kan läsa av efter skickat MMS stämmer.

    Du använder originalappen för meddelanden men använder du också originalappen för kontakter?

    Har du testat att använda en annan meddelande-app, exempelvis Google Messages (ej att förväxla med Messenger) för att se om det blir någon skillnad?


    goranry
    Åskådare

      Jo, jag använder även originalappen för kontakter.

      Jag har laddat ner ”Google Messages” och testat den som du föreslår. Enda skillnaden är att det första felmeddelandet (unknown adress) kommer precis som innan men när man då väljer ”Visa MMS” så får jag bifogat felmeddelande. Andemeningen är dock densamma som med originalappen skulle jag vilja påstå. Texten ”användaren stöder inte svar” stämmer inte med verkligheten eftersom alla SMS och MMS kommer fram och mottagaren kan dessutom svara på dem.

      Har du ställt in att du vill ha ett meddelande när meddelandet är mottaget? Testa att stänga av det i så fall, det kan vara att operatören som används inte stöder den funktionen.


      goranry
      Åskådare

        Jo, det hade jag gjort. Nu har jag testat att stänga av den sortens meddelande och resultatet blev precis likadant som innan. Man skall inte glömma bort i sammanhanget att jag testat med 3 olika SIM-kort och 2 olika operatörer samt att felmeddelandet kommer när jag får SMS eller MMS skickat till mig. Däremot kommer felet inte om jag tar bort alla konversationer. Felet triggas igång av att jag själv skickar ett MMS först.

        Just eftersom du har testat med flera SIM-kort och operatörer pekar det på att det är något med telefonen, antingen en inställning eller att det är något fel på telefonen. Om du använder ett extra minneskort, har du testat att plocka ut det ifall det är fel på minneskortet och address unknown syftar på en minnesadress och inte sändaren eller mottagaren?


        goranry
        Åskådare

          Bra förslag. Skall testa det. Jag tänkte också på en annan sak: Kan man se i någon sorts logg vilka appar som lämnat de senaste aviseringarna?

          Det kan nog bero på Android- och telefonversion (Android är ju en hejdlös röra i det avseendet). Det enda jag hittar i min S20 med Android 10 är en form av lista över de senaste apparna som har skickat aviseringar under Aviseringar/Nyligen skickat men inget annat än det. Möjligtvis om det kanske finns om man låser upp utvecklarläget men det är tveksamt.


          goranry
          Åskådare

            Nu har jag tagit ut minneskortet men utan förbättring. Jag har inte nämnt det innan, men jag kör Android 9 och jag märkte problemen för 1 år sedan ungefär så jag misstänker att felet kom under någon uppdatering.

            Har du testat att göra en fabriksåterställning av telefonen?


            goranry
            Åskådare

              En fabriksåterställning ger mycket extra arbete eftersom ett antal appar är justerade för att inte ge onödiga aviseringar (och jag kommer inte ihåg exakt vilka). Det brukar stå att 217 (varav 92 är installerade av mig) appar uppdateras efter varje säkerhetsuppdatering så det finns att välja på.

              Eftersom alla installerade appar kommer tillbaka efter återställningen vet jag inte vad som skulle förbättras. Sannolikt skulle jag då istället behöva avinstallera alla appar och lägga tillbaka en i taget för att kolla om felet återkommer, vilket ger otroligt mycket jobb.

              Jag har istället valt ”lösningen” att om jag skickar MMS till någon som inte kan ta emot det (vilket ger mig felet ”Unknown adress”) – så raderar jag det MMSet och slipper därmed fler felmeddelanden.

              Tack för alla förslag och God Jul

              Det är ju också ett sätt att komma runt problemet. 🙂

              Har du kollat med butiken där du köpte telefonen om de har något förslag?


              goranry
              Åskådare

                Nej, den är inköpt på Elgiganten. Men Samsung A8 är en tämligen vanlig mobil så om fler upplevt problemen borde jag fått mängder av träffar när jag sökte på nätet.

                Eftersom du har testat med flera operatörer, skicka ett mail till alla och fråga om de känner igen problemet, eller i varje fall om de har någon uppfattning om det har med telefonen (operativsystemet) eller själva tjänsten att göra.

                Forumet ’SMARTTELEFONER OCH SURFPLATTOR’ är stängt för nya ämnen och svar.