ASUS Router fungerar men jag kan inte logga in efter uppdatering

Löst
Detta ämne innehåller 21 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 3 år, 3 månader sedan.
Skapare user-400218
user-400218
Åskådare

Jag har en ASUS RT-AC68C som jag uppdaterade firmware på. Sedan kan jag inte logga in! Får bara reda på att inloggningen har nekats (i bästa fall),  Men routern fungerar med alla enheter: datorer, skrivare, telefoner, robotdammsugare osv, Reset hjälper inte! Men allt fungerar, jag ser en del enheter i ASUS Router app, men den vägrar göra reset! Det går bra att pinga till dn. Det går bra att ansluta mobil till robotdamsugare osv!

Vad är skillnaden mellan fabriksåterställning och hård d:o?


TompaJan

Bifoga filer:

TompaJan

Har du testat att använda Asus egen app för hanteringen? Det ser nämligen ut som att du använder någon annan app än Asus egna (men jag kan ha fel på den punkten).

De två varianterna av återställning kan ha lite olika innebörd beroende på vilken tillverkare det som använder termerna, men generellt brukar det vara så att en återställning behåller all programvara i router som den är men återställer alla inställningar till standardinställningar, medan en hård återställning enkelt uttryckt rensar även programvara och installerar om hela routern.

På beskrivningen låter det som att WiFi (med det lösenordet) fungerar som det ska men att inloggningen till det administrativa gränssnittet inte vill släppa in dig. har du försökt att ansluta med en nätverkssladd till routern för att logga in i stället för WiFi?

user-400218
user-400218
Åskådare

    Hej!

    Tack för svar.

    ASUS tfn.app säpper inte in mig! Visar ingen trafik men listar IP-nr som dom var (förmodar jag). Andra appar listar rätt IP-nr men samma MAC-nr på alla devices!! Dock rätt namn, tex Thomas iPhone, NIXE-clock, osv!!

    Du skriver att kanske inloggningen till det administrativa gränssnittet inte vill släppa in mig. Ja, jag har försökt att ansluta med en nätverkssladd till routern men det bara ”snurrar”. Konstigt är att ibland kommer jag förbi inloggningssidorna och ibland inte. Jag har bredband från Telia och deras router sitter först för att få koppling till TV-boxen, sedan ASUS routern. Därför heter den 192.168.2.1 och Telias ..1.1.  Ja, DMZ är på. Jag kan ju ansluta till Telias box trådlöst och ser då två aktiva devices: TV-boxen och ASUS-routern som ju sitter på olika portar. Allt har fungerat OK, tills denna uppdatering (som slutade med: Klart men starta om manuellt!!). Den sabbade kontakten men inte funktionen. Den finns där när jag pingar, installerade skrivare med WPS-knappen (tänk om denna hade varit ”disablad” i software!!? Jag tror Du har rätt med fel på GUI (åtkomst). Men med tanke på allt jobb det innebär med en återställning (robotdammsugare, telefoner, radio, osv) så får det vara. Det ä bara irriterande att vara utestängd på detta sätt.

    Men har Du fler idéer så …

    God Jul // Thomas

     

    TompaJan

    Har du råkat slå på https och försöker använda http? Testa att surfa till https://router.asus.com:8443/ och se om det blir någon skillnad.

    user-400218
    user-400218
    Åskådare

      Sorry,

      Vet inte om svaret råkade komma i väg. Men förslaget fungerar ej! Inte ens med W10 monitor appen!

      Ger upp!

      God Jul // Thomas

       

      Bifoga filer:

      TompaJan

      Ett förslag som jag har hittat är att börja att stänga av routern på strömknappen, sedan dra ur strömsladden, vänta i fem minuter, sedan sätta i strömsladden och starta routern igen.

      Har du aktiverat whitelist-funktionen på routern?

      user-400218
      user-400218
      Åskådare

        Hej igen,

        Skall prova en gång till. Kanske var den inte av mer än knappa 5 min (sladden ur ASUS). Det gick två ggr att försöka med inloggning: såg en dimmbild av startsidan med username och p/w men efter det senare blev sidan svart! Andra ggr: Anslutningen tilläts inte!

        Whitelist har jag inte medvetet använt. Mest loggade jag in för att ge radio, klockor, etc en fast ip adress,

        Ciao // Thomas

         

        TompaJan

        Den första bilden säger inte speciellt mycket utöver att webbläsaren ansluter till adressen som visas, och bild tre ser exakt ut som min inloggningskärm som fungerar precis som den ska.

        Den andra bilden kan däremot eventuellt ge en ledtråd. Det verkar som att admingränssnittet på routern inte använder https utan den osäkra http vilket ger upphov till meddelandet om att ”webbplatsen” är osäkert. När det kombineras med att man använder webbläsaren Chrome som du gör, brukar det får Chrome att bli komplett knäpp. Har du testat att använda en annan webbläsare?

        user-400218
        user-400218
        Åskådare

          Jag har använt: Internet Explorer, Edge beta och Edge och Chrome och Firefox. Den senare gav resultatet nedan.

          Ciao // Thomas’

          TompaJan

          Vad använder du för säkerhetsprogram för att övervaka webbtrafiken?

          Testa att starta en webbläsare i inkognito-läge/InPrivate (beroende på vilken webbläsare du använder) för att se om det gör någon skillnad.

          user-400218
          user-400218
          Åskådare

             

            Jag har McAffee Life-whatever. Det har jag haft i två år! Skulle varaatt ASUS ver 3.0.0.4 inte gillar den!?

            Nope! Provade både incognito och in private men icke!!

            Tror jag ger upp nu! Önskar bara att det fanns ett sätt ta reda på ip nr för kameror o klockor. Jag har en klocka som är ett hemmabygge så där vet jag att den får 103, Men resten? Det är ju över 200 att kolla!

            Men som jag sagt: Kommer Du på ngt så  ,,, Annars väntar jag tills ASUS pajar:

            TompaJan

            Har du testat att stänga av McAfee? Deras program kan ha en tendens att hitta på saker.

            Det mesta tyder dock på att det är routern som har fått för sig något eftersom du inte kommer in i administrationsgränssnittet ens med mobiltelefonen. Just via mobilen borde fungera eftersom Asus verkar föredra administration via mobil, och att telefonen har mer direktkontakt med routern än vad en dator brukar ha.

            user-400218
            user-400218
            Åskådare

              Jag har ju alltid kört McAfee och routern har fungerat! Jag tror att det är ngt GUI som stoppar! Men som sagt: Jag kör i blindo tills ngt händer, sedan återställning!!! Det tar en yimme med alla p/w till prylar så … Gott Nytt År!

              TompaJan

              user-400218
              user-400218
              Åskådare

                Hej igen!

                Svårt släppa detta med ASUS routern så jag scannade för IP nr med  progget Advanced IP Scanner och fick en massa okända IP-nr. Ända upp till sista 200 nr! Se bild! Är det en bug i progget eller i ASUS eller ngt annat! Finns alternaiv tll detta scannoerprogg?

                TompaJan

                user-400218
                user-400218
                Åskådare

                  Hej igen!

                  Svårt släppa detta med ASUS routern så jag scannade för IP nr med  progget Advanced IP Scanner och fick en massa okända IP-nr. Ända upp till sista 200 nr! Se bild! Är det en bug i progget eller i ASUS eller ngt annat! Finns alternaiv tll detta scannoerprogg?

                   

                  Kom bilden med?

                  Bifoga filer:

                  TompaJan

                  Jag är inte något expert på det programmet men jag tror att det finns en förklaring. Det verkar som att många av IP-numren egentligen inte är uppkopplade mot något och därmed (av någon anledning) verkar kallas för okända av programmet. En gissning är att listan i programmet är lika lång som antalet IP-nummer som DHCP-servern delar ut? Eftersom routern har x.x.x.1 så borde DHCP-servern dela ut från x.x.x.2 och upp till vad nu det högsta IP-numret i din ”range” är, och att listan i programmet går från 1 och upp till det högsta i din IP-range?

                  Forumet ’TILLBEHÖR’ är stängt för nya ämnen och svar.