Chromecast Utra vs WiFi6

Inte löst
Detta ämne innehåller 7 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 4 år, 1 månad sedan.
Skapare
user-474198
Åskådare

Hej,

Jag har skaffat en WiFi6 router (Asus RT-AX58U). Men jag lyckas inte ansluta min Chromecast Utra till nätverket. Är inte Chromecast Ultra kompatibel med WiFi6?

Med min tidigare router (WiFi5) fungerade Chromcast i huvudsak bra, även om vissa webbsidor inte castade korrekt.

Det ska inte vara några problem att ansluta en Chromecast Ultra till WiFi6, även om den kanske inte kan utnyttja hela kapaciteten som WiFi6 har så är routern bakåtkompatibel med WiFi5. Eftersom den fungerade med din WiFi5-router borde den fungera även med den nya. Får di några felmeddelanden eller hur yttrar sig problemen?


user-474198
Åskådare

    Jag har testat att starta om och återställa Chromecast utan framgång.

    Oftast fastnar konfigurationen på ”Söker efter enhet” och ger meddelande ”Det gick inte att hitta några enheter.” På tv:n visas ”Nätverksproblem. Testa att starta om enheten …”

    Ibland hittas enheten och då får jag upp en kod på tv:n som ska verifieras. Men då slutar det med: ”Det gick inte att ansluta ChromecastUtra9999 till ‘Nätverksnamn’.

    Trodde jag hittat en lösning när jag såg hjälptext ”Isolering av åtkomstpunkt har aktiverats i appen Home.” Men i routern är alternativet ”Ställa in AP Isolated” satt till Nej. I appen för routern finns Chromecast med som en aktiv enhet trots att den inte går att hitta via exempelvis Netflix.

    Har du möjlighet att testa att köra med nätverkssladd för att se om enheten behöver uppdatera sig? Den ska ju uppdatera sig automatiskt, men det kanske behövs någon uppdatering för WiFi6 som inte behövdes för den föregående routern.


    user-474198
    Åskådare

      Efter att ha gjort reset på Chromecast ett antal gånger lyckades jag till sist konfigurera den riktigt. Har använt den några gånger till Netflix och den verkar stabil. Vet dock inte vad som gjorde att det fungerade till slut. Kanske var det problem med att få den att byta till det nya nätverket. Appen Fing sa att Chromecast var kopplad till det gamla nätverket.

      Jag har sett att Chromecast nu har den senaste SW.

       

      Skönt att det fungerar, det är det viktigaste.

      När du bytte router, gav du det nya/de nya trådlösa nätverken samma namn som på den gamla routern?

       


      user-474198
      Åskådare

        Nej, jag hade olika namn på gamla och nya nätverket. Det känns osäkert att använda samma namn.

        Generellt råkar jag då och då ut för att det blir ”myrornas krig” på tv:n när jag försöker casta Netflix eller Spotify. Då behöver jag bryta strömmen till Chromecast och starta om den. Sedan brukar det fungera ok igen. Så det kan ju bero på att min Chromecast Ultra inte är helt kurant.

         

        Det är bra att använder andra namn, men kanske inte så mycket ur säkerhetssynpunkt som av praktiska skäl. Om man byter router men har kvar samma nätverksnamn och lösenord kommer enheter som ansluta med WiFi att tro att de fortfarande ansluter till den gamla routern vilket kan leda till en del ”anslutningsförvirring”.

        Det kan vara Chromecasten som inte fungerar riktigt som den ska, men det borde en fabriksåterställning ha tagit hand om.

        Blir det likadant när du använder nätverkssladd?

        Forumet ’TILLBEHÖR’ är stängt för nya ämnen och svar.