Hej
Min Samsungskrivare började krångla för en tid sedan så jag tänkte att jag skulle ta och installera om den, för en ominstallation brukar ju ibland lösa en del problem. Jag tog bort skrivaren via Inställningar/skrivare i Windows och startade om datorn och lät skrivaren var på och ansluten. Windows gjorde som förväntat dvs. upptäckte skrivaren, hämtade en drivrutin och installerade den.
Det tråkiga är att Windows hämtade ”Samsung Universal Print Driver 3”, som är mer eller mindre oanvändbar. Hur man än ställer in färger, mättnad, ljushet m.m. så blir alla bilder förvrängda beträffande färgerna. Det är i stort sett omöjligt att få någorlunda skapliga utskrifter från filer. Då man använder CLX-3175 som kopiator blir alla färger korrekta.
Innan jag, dumt nog, avinstallerade den krånglande men snyggt skrivande drivrutinen skrevs färger från mina jpg-bilder ut korrekt. Det fanns då även möjlighet att se hur mycket toner som finns kvar i respektive kassett, den möjligheten saknas också nu.
Jag kan inte hitta någon drivrutin för Samsung CLX-3175 när jag letar på nätet. Har ni något tips om var jag kan hitta en bra drivrutin för CLX-3175?
Hälsningar
Kjell Persson
Hej, Har du kollat här?
HP Kundsupport – programvara och drivrutiner som kan hämtas
Även denna som finns i Store kanske kan vara värd ett försök. Just modellen CLX-3175 finns visserligen inte med på listan men det skadar ju inte att testa.
Hej
Jag googlade runt en stund och sökte drivrutin till skrivaren och plötsligt plingade det till i skrivaren och vips så var den installerad med drivrutinen ”Samsung CLX-3170 Series” så nu fungerar skrivaren perfekt igen. Det värsta är att jag inte vet hur det gick till så jag kan inte upprepa bravaden om det skulle behövas.
Jag fick dock ett annat mindre alvarligt problem som består i att jag delat ut skrivaren i mitt lokala nätverk och lagt till den även i min LapTop och får inte detta att fungera. Här har skrivaren blivit installerad med drivrutinen ”Samsung Universal Print Driver 3” och upplysningar om att skrivaren är svartvit av en helt annan modell än CLX-3175. När jag skriver ut från LapTop’en plingar det till i skrivaren men inget kommer ur den. Vad kan dessa fenomen bero på? Måste man ha samma drivrutiner installerade i alla datorer som vill skriva ut på skrivaren? Om så är fallet hur kopierar man en drivrutin från en dator till en annan?
Tack för tipset
Tyvärr så stöds inte min skrivare av programmet så den går inte att lägga till i funktionen för tillägg av skrivare.
/Kjell Persson
Hur är skrivaren ansluten, är den inkopplad i en dator och delas ut från den datorn, eller är skrivaren inkopplad direkt på nätverket?
Skrivaren är ansluten till min stationära dator. Jag har därifrån delat ut den på nätverket.
Det brukar kunna ställa till det med utdelade skrivare beroende på hur säkerhetsinställningarna är konfigurerade. Microsoft har en bra guide för detta här som kan vara värd att undersöka. Ett annat alternativ som du eventuellt kan försöka med är att ansluta skrivaren till routern och använda den som en nätverksskrivare i stället för en utdelad lokal skrivare.