Hej!
Köpte för ett halvår sedan en ny skrivare av typen HP Color Laser Jet Pro MFP M182N och allt har fungerat tills för ett tag sedan. Kopiering/scannerdelen funkar fortfarande men helt plötsligt går det inte att skriva ut från datorn. När jag har klickat på ”skriv ut” kommer den lilla skrivarikonen fram längst ner på skärmen och där står ”noll dokument väntar”. Där brukar annars stå, när det är problem, ”1 dokument väntar”. En annan sak som händer är att fönstret vari jag klickade på ”skriv ut” försvinner sen jag klickat på ”skriv ut”. Det har det aldrig gjort förut. Jag har Windows 10. Vad är problemet. Tacksam för hjälp!
MVH Gunnar Persson
Jag utgår från att du har kollat om det finns uppdaterade drivrutiner och programvara på HP:s hemsida, men hur har du anslutit den – med USB eller till nätverket? Har du installerat HP:s app från Windows Store (om den inte har gjort det automatiskt)? Fungerar de övriga funktionerna som att kopiera och skanna? Går det att skriva ut från exempelvis mobiltelefonen eller andra datorer?
Jag har samma problem men med en bläckstråleskrivare, skriver ut från telefon men inte från datorn. Skrivaren låter som den skall starta att skriva men sen blir det tyst och filen är försvunnen i utskriftshanteraren.
gojann51, har du också en HP?
Hej
Har haft samma problem med att inte kunna skriva ut, men kan nu inte ens installera skrivaren. Har en HP Laserjetpro och uppdaterat Windows 10. Problemen började efter en förnyad prenumeration av F-secure, men avinstallation av detta program har inte hjälpt. Skrivaren är webbaserad. Jag har HP smartappen och använt HP felsökningsinstruktioner. Det går att skriva ut från en annan dator utan problem.
Bifogar de felmeddelande jag fått. Mycket tacksam för alla tips och förslag på lösning
Bifoga filer:
Ursäkta sent svar! Jag har HP på både dator och skrivare, har gjort ominstallation men det har inte hjälpt.
Det här är förslag till er allihop, berätta gärna hur det går.
1. Starta Windows 10-appen HP Smart (om du inte har den, installera den från Store) och klicka på Diagnostisera och åtgärda långt ner till vänster i programfönstret.
2. Använd Windows sökfunktion för att leta reda på det inbyggda verktyget Hitta och åtgärda problem med att skriva ut, starta verktyget och följ instruktionerna.
3. Och givetvis, dubbelkolla att ni har de senaste skrivardrivrutinerna för Windows 10.
Tyvärr. Jag har kört båda felsökarna, enligt dem är skrivardrivrutinen den senaste och inte problem finns kvar. Men enda skillnaden är att skrivaren inte ens låter nu, när jag försöker skriva ut.
Astakerstin, angående tidigare inlägg, hur menar du att skrivaren är webbaserad?
När jag läser i manualen om hur skrivaren kan anslutas finns alternativen USB-kabel och webbaserad. Och eftersom jag inte använder USB-kabel så finns bara alternativet webbaserad kvar. HPs vokabulär, konstigare än så är det inte
Det förklarar saken, det jag tror att de syftar på är att man ansluter den till nätverket fast med ett lite udda ordval.
Om du går in i Inställningar / Enheter / Skrivare och skannrar syns skrivaren där? Om den gör det, testa att markera skrivaren och klicka på Hantera-knappen. Där finns den en felsökare som undersöker exakt den skrivaren. Där kan du också testa att skriva ut en testsida, ifall problemet kanske inte är med skrivaren utan programmet som försöker skriva ut.
Hej igen.
Skrivaren syns, drivrutiner finns, felsökaren är körd ung 10 gånger (!), utskrift av testsidan fungerar inte.
MEN, jag har gett upp och idag köpt en ny dator, fick mer problem med den gamla som fastnade på BIOSsidan. Och från den nya datorn har jag kunnat skriva ut!
Mycket tack Forumledaren för ditt stöd.
Det är också ett sätt att lösa problemet, och det är ju alltid trevligt med en ny och fräsch dator.