boot device not found

Inte löst
Detta ämne innehåller 19 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 2 år, 11 månader sedan.
Skapare
hasse4711
Deltagare

min dator är en HP 350 G1 och jag får medelandet ”boot device not found” när program som ska starta om datorn vid uppdateringar.samma sak händer om jag startar om på ”Knappen”starta om nere till vänster.

data firman COGSON i norrtälje som bytte till en SSD disk påstår att det är ett vanligt problem på dom här datorerna.

datorn har fungerat utan några problem sen jag köpte den,problemet uppstod när dom ville bytte till SSD disk för att få en snabbare dator, nu påstår dom att det är ett vanligt fel när man har uppdaterat till windows 10.jag har svårt att tro på påståendet.

 

Utan att ha suttit vid datorn kan jag inte peka finger åt något håll, men det kan finnas flera orsaker. Eftersom det låter som att den delvis fungerar (dvs datorn verkar inte vara svart och död) verkar det inte vara något fel på SSD-enheten.

Jag tror inte att det handlar om Windows 10 heller på grund av felmeddelandet – Windows ligger ju på bootdisken, och om datorn inte hittar bootdisken kan den inte heller hitta Windows. Windows kan inte ställa till med något innan datorn ens har hittat enheten där Windows finns.

De två saker som jag skulle undersöka först är om datorn, eller närmare bestämt datorns inbyggda operativsystem BIOS, är så gammalt att det har problem att hitta en SSD. Om du följer anvisningarna på den här sidan så att du kommer in i BIOS, syns SSD-enheten där?

Och om du går till den här sidan, kan du hämta hem och använda diagnostikverktyget?

Har du fler hårddiskar/SSD-enheter anslutna till datorn än den nya inbyggda SSD:n?


Carl-Olof
Åskådare

    Jag har samma problem efter att ha bytt min gamla ssd mot en ny större ssd. Klonade först med Macrium Reflect enligt artikeln i nr 19/2020. Det fanns sex partitioner och jag valde efter viss tvekan att ta med alla (två av dem är C: och D:). Det gick bra men när jag bytte gammal till ny ssd i kabinettet och startade datorn (en sex år gammal stationär HP Envy 407-400no med Windows 10 version 20H2) fick jag följande:

    Checking Media Presence…

    Media Present…

    Start PXE over IPv4.

    Error: No boot disk has been detected or the disk has failed

    PC Hardware Diagnostics UEFI hittar inga fel men längre än så kommer jag inte. Skulle jag inte ha klonat all partitioner?

    Jag har nu bytt tillbaka och då funkar allt som förut.

     


    Carl-Olof
    Åskådare

      Warning: strpos(): Empty needle in /home/forge/forum.pctidningen.se/public/content/plugins/amazon-s3-and-cloudfront/classes/as3cf-plugin-compatibility.php on line 906

      Rättelse/komplettering:

      Min datormodell: HP Envy 700-304no med Windows 10

      Bilder från Macrium och Boot bifogas

      Kan du se SSD-enheten i BIOS/UEFI?

      Just nu försöker datorn först starta med Windows Boot Manager där det verkar som att den hittar något (det går däremot inte att se vad den hittar men uppenbarligen inget som den kan starta datorn med) och försöker sedan starta över nätverket. Kontrollera om SSD-enheten finns uppräknad som en enhet i BIOS/UEFI och om det finns mer information om enheten i anslutning till det.


      Carl-Olof
      Åskådare

        Har nu kört HP:s utmärkta program ”PC Hardware Diagnostics UEFI (version 8.0.0.0)” och fotat resultatet, dels med den ursprungliga SSD:n (Samsung 128GB), dels med den nya (Western Digital 250GB). Båda verkar ok, se bilagorna!

        Med den ursprungliga SSD:n på plats går ju Windows igång som vanligt, men med den nya hittar BIOS ingen boot-disk. Boot-ordningen är densamma och båda SSD-erna är anslutna med samma kablage, fast en i taget förstås.

        När jag googlar på felmeddelandet ser det ut som om detta är ett vanligt problemområde för HP-datorer men det är tyvärr oklart för mig hur problemet ska åtgärdas. Tacksam för förslag!


        Carl-Olof
        Åskådare

          Här kommer bilagorna!

          Jag skulle faktiskt råda dig att kolla upp saken med en verkstad eftersom jag misstänker att det här handlar om en typ av problem som innehåller så många variabler att det inte är vettigt att försöka reda ut det på ett forum. Min misstanke är att den nya enheten inte har vad man skulle kunna kalla för en fungerande startfunktion, man skulle kunna säga att datorn inte vet hur den ska starta hårddisken ungefär som om man har tappat startnyckeln till bilen.

          Det som stället till det är att det finns två stycken olika varianter av detta som kallar för MBR och GPT som gör ungefär samma sak inte annars inte har speciellt mycket gemensamt. Innan man kan försöka reparera eller återskapa MBR eller GPT, beroende på vad som används, måste man först ta reda på vilket variant som ska användas. Det här är intrikata operationer som i närmast kräver att man har tillgång till hårdvaran för att reda ut.


          Carl-Olof
          Åskådare

            Din teori låter underlig tycker jag. Min ursprungliga SSD har minst två partitioner (C: och D:) vilket skulle utesluta att den är formaterad med MBR enligt er artikel om MBR och GPT i PC-tidningen någon gång i januari 2019.

            Min fabriksnya SSD låter sig ju klonas till att vara likadan som min ursprungliga SSD så den borde inte heller kunna ha MBR? Om det å andra sidan stämmer att min nya SSD inte har GPT så borde det ju vara enkelt att formatera om den och därefter göra om kloningen?

            Följdfråga: finns det inget program som kan tala om vilken formatering en SSD har? Om nödvändigt skulle detta ju kunna göras med en SSD i taget ansluten till en annan PC via USB-adaptern!

            Om din problembeskrivning ändå stämmer så borde den ursprungliga artikeln i PC-tidningen nr 19/2020  om hur lätt det är att byta till en ny SSD verkligen ha försetts med en varningstext av något slag!!

            Om så att säga kommer åt enheterna i Windows är det inte speciellt svårt att kolla. Högerklicka på Start-knappen och välj Diskhantering. I nedre halvan av programfönstret som dyker upp högerklickar du på den enhet som du vill undersöka (längst ut till vänster finns enheterna uppradade som Disk 0, Disk 1 et cetera) och väljer Egenskaper. Under fliken Volymer finns det information om enheten, bland annat Partitionstyp, som visar om den använder MBR eller GPT.

            ”…så borde det ju vara enkelt att formatera om den och därefter göra om kloningen?” Nja, det fungerar inte riktigt på det sättet. En kloning gör en exakt kopia vilket inkluderar formatering och så vidare, så en formatering skulle vara onödig. Man kan göra det, men när man lägger in klonen skriver man ändå över den formateringen.

            Det behöver inte vara speciellt svårt att reparera eller skapa en ny MBR eller GPT, men det handlar om att veta vilken av dem man ska göra.

            Det kan tyckas vara på sin plats med en varningstext, kanske till och med en fundering över epitetet ”lätt”, framför allt när något inte går som man tänkt. Det är dock så att det är väldigt ovanligt att det inte fungerar så smidigt som vi beskriver i artikeln, plus att man inte löper någon som helst risk att förlora något – källenheten förblir orörd så man kan i teorin experimentera hur många gånger som helst. Om operationen hade inneburit risk att man förlorar något (utöver tid och möjligen låg puls), misstänker jag att vi inte ens hade skrivit artiklen.


            Carl-Olof
            Åskådare

              Hej igen och tack för ditt svar!  Jag har nu kollat mina diskar med Diskhantering:

              För min ursprungliga SSD står det GPT och NTFS.

              För min nya större SSD står det också GPT och NTFS (inte så konstigt eftersom den är en kloning av den ursprungliga).

              För min mekaniska hårddisk  står det också GPT och NTFS.

              Jag kör senaste Windows 10 (64bit) och HPs original BIOS/UEFI. Hur kan man komma vidare utifrån detta?


              Carl-Olof
              Åskådare

                Tillägg: den nya SSD:n ansluten via USB-adaptern är ”inte allokerad” och syns inte som disk i Den hör datorn.

                Det låter nästan som att något har blivit fel vid kloningen, alternativt att den nya SSD:n inte fungerar som den ska.

                Eftersom du har kvar originalenheten, testa att överge kloningen på den nya SSD:n och formatera den som en vanlig extra enhet i Diskhantering för att se om den dyker upp i Utforskaren och fungerar som den ska. Om den gör det så testa en ny kloning.


                Carl-Olof
                Åskådare

                  Tack! Nu har jag följt ditt förslag, formaterat om den nya SSD:n som en vanlig extra enhet, och minsann, den dyker upp i Utforskaren och enligt HP PC Hardware Diagnostics UEFI fungerar den som den ska! Därefter har jag gjort en ny kloning, det gick också bra.

                  Men när jag sätter in den nya SSD:n på C:-platsen så vill datorn fortfarande inte boota. Följande kommer upp på skärmen och därefter händer inget mer:

                  >>Checking Media Presence……
                  >>Media Present……
                  >>Start PXE over IPv6.

                  Jag har stängt av datorn med strömknappen och gjort flera försök, men utan framgång. När jag byter tillbaka till min ursprungliga SSD startar datorn med Windows 10 som den ska.

                  Jag observerade att i BIOS boot-ordning har raden med Legacy blivit ”grå”, kan det vara problemet? Jag kan ju aktivera den igen men då måste jag tydligen tacka ja till någonting med ”security” och det har jag inte vågat göra utan ditt moraliska stöd.

                  Vad föreslår du som nästa steg?

                  Har du testat att ända till Legacy boot för att se vad som händer? Det verkar nämligen som att datorn fortfarande försöker starta över nätverket och inte på den lokala disken.


                  Carl-Olof
                  Åskådare

                    Nej, jag vill inte testa det eftersom jag har läst följande varning på http://www.oracle.com: ”Note – The operating system can only boot with the boot mode property value that was initially set at installation. If you change the boot mode property value after installing the operating system, the operating system will become inoperable (will not boot). To resolve this issue, you must change the boot mode property value back to its initial setting.”

                     

                    Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.