Delat: Problem med uppdatering till 1903

Detta ämne innehåller 7 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 4 år, 9 månader sedan.
Skapare
kenroj
Deltagare

Efter uppgradering till version 1903  av Windows 10 så står det på inställningarna i Diagnostik & feedback att ”Vissa av de här inställningarna är dolda eller hanteras av din organisation”. Samma sak i Chrome, där står det längst ner i inställningarna med 3 prickar att Chrome ”Hanteras av organisationen”. Nu är det så att det finns ingen organisation som datorn är kopplad till utan den är en hemmadator som är för sig själv. Det finns ingen som helst koppling till någon organisation eller dyl. Hur får man bort de här meddelanden och vad är det som gör att de uppstår? Det gäller Windows 10 ver. 1903 Home. Det fanns inte i tidigare versioner av Windows och Chrome.

Testa att gå in i Inställningar / Sekretess / Diagnostik & feedback. Där ändrar du inställningen Feedback – hur ofta till Automatiskt (rekommenderas) för att se om det får bort texten.


kenroj
Deltagare

    Det fungerade inte. Är det här något som kom med uppdateringen till Windows 1903 eller kan det vara något annat som gör det. Vad är det som är organisation när jag inte är ansluten till någon sådan. Det finns ingen koppling till något företag eller skola.

    Det är ju samma sak i Google Chrome. Där står det längst ner  under Avsluta programmet att programmet hanteras av organisationen.

    Kan det vara något annat program som stör? Alla tilläggen är avstängda. Det hela verka vara väldigt mystiskt.

    Om du tittar på samma sida under Diagnostikdata, är den inställningen på Grundläggande eller på Fullständig? Testa att ändra till Fullständig för att se om det ändrar något om den inte redan är inställd på det.


    kenroj
    Deltagare

      Det går tyvärr inte då den delen är gråmarkerad, varför vet jag inte, det står att den delen hanteras av organisationen som inte finns med röd text, Hur får man bort det och vad är det som åstadkommer det. Har även en annan dator i samma nätverk och där finns inte den röda texten. Där kan man ändra alternativen.

      Se skärmklipp. Det är likadant i Chrome att det står att den hanteras av en organisation. Vilken då????. Det finns ingen organisation i mitt fall. Det hela är mystiskt.

      Bifoga filer:

      Det finns många olika bud på vad som kan orsaka trasslet. Vad använder du för antivirusprogram, och använder du en Home eller Pro-version av Windows 10?

      En av orsakerna kan vara att datorn, eller i varje fall Windows-licensen, har varit en del av ett företagsnätverk och därför fortfarande är registrerad som en del av detta. Det kan också vara att en del av systemet har blivit korrupt så att datorns säkerhetspolicy tolkas som en del av ett företag. Det är inte så långsökt som det låter, organisationen kan i det här fallet vara du (på grund av felet) eftersom även en enda dator kan vara en organisation. Många diskussioner brukar mynna ut i att det behövs göras en ominstallation (vilket med Windows 10 inte är så allvarligt som det låter) men jag skulle i första hand testa att kontrollera systemfilerna för att se om det verktyget kan hitta något.

      I en del fall har det till och med varit sabotageprogram som har trasslat till systemet, så du kan även testa att installera och köra exempelvis Malwarebytes och undersöka om det hittar något.


      kenroj
      Deltagare

        Använder en Home variant. Har kört Malwarebytes och den gjorde 47 st anmärkningar på  Auslogics BoostSpeed 9. Det borde ni skriva om vilka program som Malwarebytes anmärker på som är ofarliga. Det börjar bli lite väl många.

        Jag har även kontrollerat systemfilerna och dom är ok med scannow. Jag tror att det enda lösningen är att installera om systemet men det får vänta för datorn fungerar annars hur bra som helst.

        Beträffande Chrome att det står att den ”Hanteras av organisationen” så kom den med version 73.

        Det är ingenting att bry sig om. Varför det står så är obegripligt, det lär vara någon form av Chromes policies

        Det kan man ta bort. Instruktioner hur man gör finns här:

        https://www.askvg.com/fix-your-browser-is-managed-by-your-organization-in-google-chrome/

        Det vore bra om ni undersökte det lite närmare. Jag tror att många, många känner oro inför detta och liksom jag undrar vad det innebär.

        Jag förstår tanken med att skriva om en sådan sak som Malwarebytes men det uppstår ett innehållsmässigt problem som är svårt att komma runt. Datafilerna som programmet använder för att identifiera hos, potentiella hot och som indirekt även orsakar falsklarm, dessa datafiler uppdateras flera gånger varje vecka. Om vi kunde trolla fram en artikel på måndagen så skulle den kunna vara inaktuell på torsdagen, men eftersom vi tyvärr inte kan trolla så skulle artikeln kunna vara inaktuell redan innan vi har skrivit färdigt den.

        Bra att du löste problemet med Chrome, och det verkar i sin natur vara samma typ av problem som Windows-problemet. I Chrome uppstår tydligen problemet när programmet uppdateras från en tidigare version och om programmet hittar något form av policy sedan tidigare oavsett om den är relevant eller inte. Det verkar vara likadant med Windows, att om installationen är en uppgradering av en tidigare version och det finns någon form av policy som matchar de nya kriterierna så dyker meddelandet upp. Det verkar därför som att nyinstallationer inte drabbas av problemen eftersom de inte kan snubbla över några policys.

        Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.