Din Telefon – kontaktproblem

Inte löst
Detta ämne innehåller 5 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 2 månader sedan.
Skapare
rjo44318821
Deltagare

Kopplingen mellan PC:n och mobiltelefonerna fungerar inte längre. Jag har provat att installera om både appen i PC:n och i en av telefonerna. Initieringen lägger av när 90 % är klart (”Vi är nästan klara”).  ”Kontrollera din dator” står det på mobilen.

I förslag till lösning talas om AP-isolering men på min router Telia Wifi router [email protected] 5370e hittar jag ingenting om det…

Noteras kan att när provar på min gamla laptop (som jag sällan använder) med en äldre version av Din Telefon så fungerar det! Det talar väl(?) för att det inte är något fel på mobil, router eller wifi. Eller?

Version PC:n 1.20091.83.0, på laptop 1.20082.141.0

Det har kommit nyare versioner både till datorn och till telefonen, min version i datorn är 1.20091.84.0 och i telefonen 1.20091.127.0. Det kanske inte löser problemet men det kan vara värt ett försök.

Jag antar att du har tittat på Microsofts sida med frågor och svar? Där kan det finnas en hel del matnyttigt.


rjo44318821
Deltagare

    Har nu installerat de senaste versionerna men ingen skillnad.

    Enda förslaget jag kan hitta på Microsofts support är att det skulle kunna vara en inställningsfråga i routern ”Många routrar har en trådlös isoleringsfunktion som gör att du kan låsa nätverket. Om den här trådlösa isoleringen (eller AP-isolering) är aktiverad, hindras alla enheter som är anslutna till det trådlösa nätverket från att kommunicera med andra.” Kan inte hitta att mitt Telia-modem har den här funktionen. Om den nu finns och isoleringen skulle vara aktiv borde väl inte heller uppkopplingen till min gamla laptop fungera. Men det gör den…

    Problemet kan möjligtvis ligga i att du har telefonen länkad till fler än en dator. Jag vet att det iaf tidigare har kunnat medföra problem för vissa användare och att Microsoft tidigare rekommenderat att man testar att bara ha en länkning, dvs bara till en dator. Det var dock en tid sedan så de kanske har fixat det problemet, men det kan vara värt att försöka.


    rjo44318821
    Deltagare

      Min laptop använder jag mycket sällan. När problemet uppstod på min desktop och jag inte kunde använda appen där kom jag på att jag har en gammal bärbar liggande. Startade den och kunde konstatera att appen där fungerade. Vill nu inte uppdatera appen om felet har uppstått i en senare version.

      Har du någon kommentar till Microsofts hänvisning till en ev. koppling till AP-isolering?!

      Inte speciellt mycket mer kommentar än att det skulle kunna vara en orsak till problem när funktionen finns på modem/routrar, vilket det inte verkar göra i ditt fall. AP-isolering (eller Access Point Isolation) är ju en säkerhetsfunktion som ska göra det svårare att hacka nätverk genom att göra det svårare att ta sig från en enhet i nätverket till en annan. En god tanke som säkert är bra på många sätt, men som i en del fall borde kunna ställa till med trassel även när det är meningen att en enhet ska kunna kommunicera med en annan.

      Du måste vara prenumerant för att skriva inlägg i forumet