Går ej att skapa ny mapp med dialogrutan.

Inte löst
Detta ämne innehåller 25 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 4 år, 11 månader sedan.
Skapare
user-409037
Åskådare

Kan inte skapa ny mapp. Jag högerklickar på skrivbordet eller i bibliotek. Dialogmenyn kommer upp, när markören förs över valet ”Nytt” låser sig datorn och efter ett par minuter släcks dialogmenyn. Det är bara i valet ” Nytt” detta händer övriga val fungerar. Vad göra??      Börje

Windows 10/64

Testa att köra systemfilskontrollen för att se om den hittar något fel med systemfilerna.


user-409037
Åskådare

    Hej supporten ! Jag har kört systemfilsgranskaren som du rekommenderade. Men allt verkar ok.  Windows Resource Protection hittade inga integritetsbrott. DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth hittar ingenting heller att reparera. Skickar med en beskrivning från tillförlitlighetsövervakaren.

    Windows Explorer

    Problem

    svarade inte och avslutades

    Beskrivning
    Ett problem orsakade att detta program slutade att fungera med Windows.
    Felaktig programsökväg: C:\Windows\explorer.exe

    Problemsignatur
    Händelsenamn: AppHangB1
    Programnamn: explorer.exe
    Programversion: 10.0.17763.348
    Programmets tidsstämpel: 03d46193
    Signatur för avstannande: d956
    Typ av avstannande: 134217728
    OS-version: 10.0.17763.2.0.0.768.101
    Språkvariant-ID: 1053
    Ytterligare signatur 1: d956ab6a06fbf6f9e069c1087b9102d6
    Ytterligare signatur 2: a3b0
    Ytterligare signatur 3: a3b061006a9fe9a6a737eb69dc03317d
    Ytterligare signatur 4: d956
    Ytterligare signatur 5: d956ab6a06fbf6f9e069c1087b9102d6
    Ytterligare signatur 6: a3b0
    Ytterligare signatur 7: a3b061006a9fe9a6a737eb69dc03317d

    Extra information om problemet
    Bucket-ID: 22a6e686ac476fb71eb596cd7782c519 (2212840601139987737)

    M.v.h.  Börje

    Hm. Det är själva Utforskaren som kraschar, men eftersom systemfilerna verkar vara hela och opåverkade skulle jag tro att det är något installerat program som får Utforskaren att låsa sig och krascha. Hade du installerat något nytt program när problemet uppstod?


    user-409037
    Åskådare

      Hej igen! Jag har tagit bort ett par program och trodde först att orsaken kunde vara LibreOffice ,det funkade ett par ggr. med dialogrutan, sen kom det tillbaka? Har även försökt med systemåterställning några steg tillbaka, (1/4-19), men när det verkade vara klart så kom det massor av felmeddelanden, och så slocknade datorn. Jag startade med ”onknappen” och fick alternativ att starta om. Det blev ”Ångra systemåterställning”. Det här kan ju vara ett helt annat problem. Datorn fungerar nu, men det ursprungliga felet i dialogrutan kvarstår. Felet i sig är ju inte allvarligt, men störande. Jag har ingen lust att återställa Windows från start för detta, man kan ju använda ( Ctrl.+Skift+N ).  Jag får väl fortsätta avinstallera något mer program, men det finns inte så många, datorn är bara 2 månader. Har du något annat förslag tar jag tacksamt emot detta.

      M.v.h.   Börje

       

      Har du kollat om det finns nyare drivrutiner till grafikkortet än de som du använder just nu?


      user-409037
      Åskådare

        Ja, jag har kollat om det finns nyare drivrutiner. Men nej.

        Har du testat att starta i felsäkert läge för att se om det fungerar där?


        user-409037
        Åskådare

          Hej igen! Jag har provat i felsäkert läge och det händer exakt samma sak där.  Börje

          Eftersom det inte fungerar ens i felsäkert läge beror det troligtvis inte på någon drivrutin eller något program, utan att det är något trassel med operativsystemet. Har du testat att använda en återställningspunkt för att återställa operativsystemet till en tidigare tidpunkt då det fungerade?


          user-409037
          Åskådare

            Vänligen läs ovan från 8/4-19. Som jag skriver för 6 dagar sen så provade jag en återställningspunkt en vecka bakåt, och då blev det knas. Har ej provat mer. Börje

            Eftersom den återställningspunkten inte fungerade så avsåg jag givetvis om det finns äldre återställningspunkter att välja.


            user-409037
            Åskådare

              Jag har nu provat med den äldsta återställningspunkten och det händer exakt samma ska här. Refererar till händelseförloppet ovan, för en vecka sedan. Systemåterställningen verkar ej fungera ?? Tillförlitlighetsövervakaren larmar för både Windowsfel (oväntad avstängning), programfel och HP CommRecovery (slutade fungera) .  Börje


              user-409037
              Åskådare

                Komplettering av ovanstående från tillförlitlighetsövervakaren :

                8/4.   Windows  Problem maskinvarufel
                Problemsignatur
                Händelsenamn: LiveKernelEvent
                Kod: 144
                Parameter 1: 3003
                Parameter 2: ffff860b6ec9f5c0
                Parameter 3: 40010000
                Parameter 4: 0
                OS-version: 10_0_17763
                Service Pack: 0_0
                Produkt: 768_1
                OS-version: 10.0.17763.2.0.0.768.101
                Språkvariant-ID: 105

                15/4 Windows problem Oväntad avstängning

                Problemsignatur
                Händelsenamn: BlueScreen
                Kod: c000021a
                Parameter 1: ffff8881544d6a10
                Parameter 2: ffffffffc0000428
                Parameter 3: 0
                Parameter 4: 1c300010000
                OS-version: 10_0_17763
                Service Pack: 0_0
                Produkt: 768_1
                OS-version: 10.0.17763.2.0.0.768.101
                Språkvariant-ID: 1053

                 

                 

                 

                 

                Jag har grävt vidare i felkoderna som du lämnade, och de flesta handlar om att det är grafikdrivrutinerna som inte fungerar som de ska. Vad är det för grafikkort som sitter i datorn, och vilken version av drivrutinerna är det du använder?


                user-409037
                Åskådare

                  Kortet är: Intel(R) UHD Grapics 620 och drivrutin: 23.20.16.4973  Jag har provat att uppdatera drivrutinerna i enhetshanteraren igen och Windows verkar ”nöjd”.

                  Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.