Hur får jag loss 32 GB för att kunna installera Windows 10 utgåva 1903?

Löst
Detta ämne innehåller 11 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 4 år, 8 månader sedan.
Skapare
Carl-Olof
Åskådare

Jag lyckas inte få datorn att uppdatera sig till Windows 10 utgåva 1903 och efter att ha läst svaren på andras frågor förstår jag nu att jag först behöver ha minst 32 GB ledigt på C:.

För närvarande är C: (SSD) på 105 GB varav 19 GB är ledigt. Har avinstallerat en del säkerhetsprogram och installerat om dem på E: (HDD) och då steg ledigt utrymme från 15 till 19 GB men det räcker ju inte. Går det att flytta mappen Användare till E: och i så fall hur? Där verkar det ligga ca 2 GB per användare och vi är två med varsitt konto. Jag kan ju installera en större SSD men då blir det ganska jobbigt och dessutom kanske problem med Windowslicensen? Finns det andra lösningar?

Hälsningar

Carl-Olof

Det går inte att peka och en specifik sak som löser alla problem, men i grunden är du inne på rätt spår – att radera och avinstallera så mycket som möjligt.

Det första och enklaste är att köra Windows egna Diskresning, men se till att klicka på knappen Rensa systemfiler för att få med alla alternativ.  Gå även in under fliken Fler alternativ och klicka på Rensa… vid Program och funktioner för att undersöka listan med installerade program. Du kan även testa programmet Ccleaner för att se om det kan städa bort filer.

 

Ett annan förslag är att använda programmet Treesize för att se var (eller om) det finns stora filer som du kan radera eller flytta till en annan hårddisk. Bilder och filmer kan ju till exempel temporärt flyttas till en annan hårddisk medan du gör uppdateringen. Glöm inte att städa mappen Hämtade filer också.

Om du har Spotify och liknande program där det går att lagra filer lokalt, se till att tömma dem också.


Carl-Olof
Åskådare

    Tack för snabbt och bra svar! Jag följde råden men det räckte inte riktigt. Plockade därför även bort hiberfil.sys enligt anvisningarna i howtogeek.com. Har nu 36,8 GB ledigt på C: men Uppdateringsassistenten för Windows 10 tycker fortfarande att jag redan har senaste versionen av Windows!

    Jag har då utfört punkterna 1-8 i ditt svar till ”Delat: Problem med uppdatering till 1903” så när som på att jag bara har stängt av ett antal tredjeparts säkerhetsprogram, inte avinstallerat dem. Gjorde därefter ett nytt försök med Uppdateringsassistenten för Windows 10 men fick samma resultat: ”Tack för att du uppdaterar till den senaste versionen av Windows 10”.

    Vad kan jag prova härnäst?

     

    Högerklicka på Start-knappen och välj System. Bläddra tills du ser Windows-specifikationer. Vad står det på raderna Version och OS-version?


    Carl-Olof
    Åskådare

      Det står Windows 10 Home, Version 1809, Installerad 2019-05-24, OS-version 17763.652.

      PS Jag har avinstallerat Panda också men det hjälpte inte. DS

      Eftersom det borde fungera både med vanliga Windows Update och med Uppdateringsassistenten – får du någon form av felmeddelande eller en text om att ”det inte går att uppdatera just nu men vi talar om när du kan uppdatera” eller något sånt?


      Carl-Olof
      Åskådare

        Nej, inget sånt. Enligt Windows Update har jag inga väntande uppdateringar och  Uppdateringsassistenten tackar för att jag använder senaste versionen.

        Hämtade du uppdateringsassistenten i Fördelszonen?


        Carl-Olof
        Åskådare

          Ja, enligt Revo Uninstallers översikt är det

          ”Uppdateringsassistenten för Windows 10; 1.4.9200.22589; 32-bit; installerad den 2019-06-26”

          Testa att hämta den direkt från Microsoft, det är version 1.4.9200.22807. Det borde inte spela någon roll eftersom bägge handlar om att uppgradera till 1903, men någonting har ju uppenbarligen gjorts mellan de två versionerna och det kanske råkar omfatta ditt problem.


          Carl-Olof
          Åskådare

            Tusen tack, det gjorde susen!

            Skönt att det löste sig.

            Ämnet ’Hur får jag loss 32 GB för att kunna installera Windows 10 utgåva 1903?’ är stängt för nya svar.