Min Netgear NAS funkar inte med Windows 10

Inte löst
Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 5 år, 5 månader sedan.
Skapare
bpalm
Åskådare

Hej,
Jag har en Netgear NAS (STORA) som stått undanställd ett tag, men som innehåller massor med bilder från familjens förflutna.

När jag kopplar upp den idag verkar det inte gå att kommunicera med den. Jag kan se bilderna, men det går inte att kopiera bilder därifrån och inte heller att lägga upp något nytt. Som jag förstår det så kommunicerar man via en server hos Netgear, och de tycks inte längre köra denna server. Vad kan jag göra? Hårddiskarna lär ha någon speciell formattering så det är kanske inte bara att ta ut dem och sätta in dem i en annan NAS?

Björn

 

Att gå via Netgears servrar är bara aktuellt om du vill nå ditt NAS när du inte är uppkopplad till ditt nätverk, dvs via internet. Det är inte nödvändigt om du tänker kommunicera med NAS:et lokalt.

Testa att klicka på Start-knappen och gå in under Inställningar / Appar. I högerkolumnen klickar du på Program och funktioner. Klicka därefter på Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner i vänsterkolumnen. I den nya rutan som öppnas klickar du på det lilla plus-tecknet vid SMB 1.0/CIFS File Sharing Support. Här ska du se till att alternativet Automatisk borttagning av SMB 1.0/CIFS är avmarkerat medan SMB 1.0/CIFS Client och SMB 1.0/CIFS Server är markerade. På raden under ser du också till att alternativet SMB Direct är markerat. Klicka sedan på OK-knappen.

Starta sedan om datorn och kolla om det fungerar bättre.

Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.