Problem med uppdatering till 1903

Löst
Detta ämne innehåller 11 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 4 år, 9 månader sedan.
Skapare
vernerulrik
Deltagare

I går var det dags för mig att uppdatera till Windows 10/1903. En bit in fick jag dock meddelandet att det misslyckades och Windows återställdes till 1809. Någon vidare förklaring till misslyckandet gavs inte. Kontrollerar man på nätet är det många som tycks ha problem. Alla dessa uppdateringar, numera två gånger om året, gör Windows alltmer komplext och därmed sårbart.

Testade du att stänga av alla tredjeparts säkerhetsprogram och dra ur sladdarna till all extern utrustning utom mus och tangentbord (och det inkluderar externa hårddiskar och liknande)?


vernerulrik
Deltagare

    Att dra ur sladdarna till extern utrustning är ju enkelt, men vilka tredjeparts säkerhetsprogram handlar det om? Dessa är ju inte heller alltid enkla att stänga av, då är det bättre att avinstallera dem.

    Det handlar om alla säkerhetsprogram som inte är inbyggda i Windows 10.


    vernerulrik
    Deltagare

      ”Maj 2019-uppdateringen för Windows 10 är på väg. Den här uppdateringen är avsedd för kompatibla enheter, men din enhet är inte helt redo för den. När din enhet är redo ser du på den här sidan att uppdateringen är tillgänglig. Du behöver inte göra något mer just nu.”

      Det här meddelandet finns nu på sidan för Windows Update. Läser man vidare visas en lång lista med problem vid uppdateringen. Om mitt problem finns med i denna lista kan jag inte avgöra, jag vet inte heller när min dator ”är redo”.


      bgjo
      Deltagare

        Hej!

        Det är inte så enkelt att du har något anslutet till någon av USB-ingångarna? Råkade själv ut för detta. När jag tog bort mitt Flash-minne så gick det att genomföra installationen. /bgjo

        Jag råkade ut för samma meddelande på en av mina datorer, och jag ville inte heller vänta. När jag klickade runt bland uppdateringsmeddelandena hittade jag till slut namnet på ett program jag använder som använde drivrutiner som inte var kompatibla med uppdateringen. När jag hade avinstallerat programmet gick allt hur smidigt som helst. I mitt fall var det alltså inte hårdvara utan drivrutiner som blockerade uppdateringen.

        Olyckligtvis kommer jag inte ihåg vart jag navigerade för att hitta programnamnet, men någonstans i installationsprocessen borde namnet finnas på det som inte är kompatibelt och blockerar uppdateringen.

        https://support.microsoft.com/sv-se/help/4457662


        vernerulrik
        Deltagare

          Nu var det dags att försöka igen, med samma meddelande som tidigare som resultat: Ett problem har uppstått på datorn. Den måste startas om. Först kommer felinformation att samlas in och sedan utförs omstart automatiskt. Mer information om det här problemet och möjliga åtgärder finns på https://www.windows.com/stopcode. Lämna följande information till support om du kontaktar dem: Stoppkod: SYSTEM_SCAN_AT_RAISED_IRQL_CAUGHT_IMPROPER_DRIVER_UNLOAD. Vad misslyckades: NNSNAHSL.sys

           

          Använder du något säkerhetsprogram från Panda (antivirus till exempel)?


          user-327437
          Åskådare

            Hej, skulle uppdatera Windows igår, fungerar inte. Datorn en laptop Asus går inte igång. Det är bara en cirkel med prickar som snurrar. Jag kommer ingen vart hur jag än försöker. Den här hållit på så här i 18 Tim nu. Jag har dragit ur sladden utan batteri utan att det hjälpt. Har ni någon idé hur jag kommer vidare?  Jag har Auslogics BoostSpeed 9 installerat.

            Mvh

            Pierre


            vernerulrik
            Deltagare

              Ja, jag använder Panda, antivirus.

              Pierre, starta gärna en ny tråd med ditt problem så ska jag försöka hjälpa dig, det blir så förvirrande för alla inblandade med två olika ärenden i samma forumtråd.

               

              Vernerulrik, där tror jag att vi problemet. Filen NNSNAHSL.sys hör ihop med Pandas produkter och enligt felmeddelandet är det tydligen en drivrutin som inte fungerar tillsammans med uppdateringen. Testa att avinstallera Panda fullständigt och försök att uppdatera igen. Under uppdateringen räcker det med Windows 10:s inbyggda säkerhet och du kan installera Panda igen efter uppdateringen.

              Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.