Skapa återställningsenhet

Inte löst
Detta ämne innehåller 26 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 5 månader sedan.
Skapare
bossegreat
Åskådare

Hej!

Jag har windows 10 senaste versionen, och försöker skapa ett usb minne som återställningsenhet. Efter att startat upp programmet och svarat på de nödvändiga frågorna , kommer det efter mindre än en halvminut, ”avbruten”. Och USB minnet är förstört (totalt ledigt utrymmed = 0). Har reparerat USB minnet med ”disk manager” men vet inte hur jag kan få till en återställningsenhet. Lösningsförslag?

 

Jag har plöjt igenom drivor med information om vad som kan orsaka detta och ideligen dyker det upp man behöver avblockera. Det brukar ofta följas av uppföljningsfrågan att ”jag får inte upp det alternativet” och där blir det som att springa in med ansiktet i en vägg. Ingenstans (som jag har hittat) finns det något svar på varför vissa får upp det alternativet men inte andra. Det är dessutom en funktion som är inbyggd i Windows, så det kan inte handla om något extra verktyg eller program som lägger till den möjligheten.

Har du Windows 10 Home eller Windows 10 Pro?

Vilken brandvägg använder du?


Carl-Olof
Åskådare

    Tack, jag uppskattar verkligen dina ansträngningar!

    Jag har Windows 10 Home och den inbyggda brandväggen (Windows Defender?). Vet ej om något av tidningens sex  rekommenderade säkerhetsprogram även innefattar en brandvägg?

    I den nya versionen av säkerhetspaketet har vi faktiskt tvärtom plockat bort tredjeparts brandvägg eftersom den som är inbyggt i Windows 10 är minst lika bra som de flesta gratisbrandväggar.

    Men vi kan kanske vara något på spåren. När jag undersöker filen med Windows 10 Pro får jag upp alternativet att avblockera, men samma fil i Windows 10 Home visar inte det alternativet. Det kan vara förklaringen till varför du inte kan se det, men det löser ju fortfarande inte problemet. Men så lätt ger vi oss inte.

    Testa att söka efter och starta Säkerhetsöverblick och klicka på App- & webbläsarkontroll i vänsterkolumnen. De tre översta inställningarna borde vara Kontrollera appar och filer, SmartScreen för Microsoft Edge och SmartScreen för Microsoft Store-appar. Jag misstänker att minst en av de två översta är inställd på Blockera, men ändra alla tre så att de är inställda på Varna i stället. Det får SmartScreen att fråga vad den ska göra i stället för att bara blockera allting.

    Du kan eventuellt behöva ladda hem MediaCreator-filen igen så att den laddas hem med de nya inställningarna.


    Carl-Olof
    Åskådare

      Alla tre inställningarna stod redan på ”varna” så det ledde inte vidare. Sorry!

       

      Hm, testa att göra samma sak en gång till men att stänga av inställningarna i stället ör att ha dem på varna. det går alltid att ändra tillbaka i efterhand för att inte äventyra säkerheten (för det är ju trots allt en säkerhetsfunktion vi brottas med, om än en aningen övernitisk sådan).


      Carl-Olof
      Åskådare

        Har prövat detta, som förut körde jag som admin med virusskyddet avstängt. Samma resultat.

        Då får jag tyvärr hänvisa dig till Microsoft via Få hjälp-appen i Windows, det här låter som något som bara de kan reda ut.


        Carl-Olof
        Åskådare

          Tack för hjälpen så långt, nu har jag varit i kontakt med Microsoft. Hoppas att de kan hitta en lösning!

          Håll oss gärna underrättade, det kan vara fler som har eller kommer att drabbats av samma problem.


          Carl-Olof
          Åskådare

            Efter mina telefonkonsultationer med Microsofts support är läget nu följande:

            Att använda Media Creation Tool (MCT) för att skapa en återställningsenhet på ett USB-minne funkar fortfarande inte, men det går däremot utmärkt att återskapa Windows 10 direkt med hjälp av MCT. Det tog drygt en timme men man får ett helt nytt och fräscht Windows 10 och både användardata och alla appar finns kvar opåverkade! Jag fick rentav rådet att upprepa återskapandet med MCT 1-2 ggr/år som en rejäl städning av datorn. På nätet hittar man uppgifter om att man bör ta backup först och att tredjepartsappar måste installeras om, men det verkar bara gälla tidigare versioner av Windows (och MCT).

            Vad skönt att det löste sig (på sätt och vis), och att återställa Windows är faktiskt en underskattad funktion.

            Du måste vara prenumerant för att skriva inlägg i forumet