Update Windows 10 till 1903

Inte löst
Detta ämne innehåller 5 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 4 år, 6 månader sedan.
Skapare
user-338839
Åskådare

Efter en halv natt (mobilt bredband) startade ver 1903 ett ljusblått skrivbord med usel kontrast och halvgenomskinliga iconer med grå, knappt läsbar text
Hur får jag tillbaks mitt skrivbord från ver 1803?

Har du undersökt om det har kommit några fler Windows-uppdateringar genom att starta Windows Update manuellt, och har du kollat om det finns uppdaterade grafikkortsdrivrutiner?


user-338839
Åskådare

    Har följt dina råd. Utan resultat (nyare grafikrutiner fanns inte).
    Dock är det enbart skrivbordet dom inte är okej. I övrigt tycks
    datorn fungera korrekt…

    Eftersom det har kommit fler uppdateringar till Windows sedan vi skrev senast, testa att köra en manuell Windows Update om du inte redan har gjort det och installera allting som du kan hitta.

    En annan sak som skulle vara intressant är om du kunde skapa ett annat användarkonto (i experimentsyfte, det räcker med ett lokalt konto) och logga in med det för att se hur det skrivbordet ser ut.

    Om du testar att starta i felsäkert läge, hur ser skrivbordet ur då?


    user-338839
    Åskådare

      Tycks inte hjälpa. Har ändrat till fast bakgrundsfärg, och trixat med färg, kontrast mm. Det har blivit bättre, men det jag fortfarande saknar är tydlig och lättläst, vit  (och inte grå) färg på texten under iconerna. Den texten går tydligen inte att påverka – eller??

      Testa att gå in i Inställningar och klicka på Hjälpmedel. Under Bildskärm i vänsterkolumnen finns det lite olika inställningar som bland annat handlar om teckenstorlekar och liknande saker. Det känns osannolikt att det skulle ha med saken att göra, men å andra sidan känns hela problemet konstigt.

      Det som finns i fråga om möjligheter att ändra färginställningar finns primärt under Inställningar / Hjälpmedel / Färgfilter och Inställningar / Hjälpmedel / Högkontrast samt Inställningar / Anpassning / Färger, men det är tyvärr långt ifrån heltäckande möjligheter.

      Har du testat att använda appen Få hjälp för att kolla problemet med Microsoft?

      Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.