Uppdatering KB4093112

Inte löst
Detta ämne innehåller 17 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Mauri 6 år sedan.
Skapare
Mauri
Deltagare

Jag söker efter uppdateringar regelbundet. Nu senast fanns uppdatering KB4093112 och några Office uppdateringar. Office gick bra att få in men den kumulativa uppdateringen laddades ner men installationen misslyckas. När jag startar om datorn och går in på uppdateringar står det att den är nerladdad men väntar på omstart. Startar om med samma resultat. Att det misslyckas anges fel 0x80070bc2 men vad det innebär vet jag inte. Jag har en lap Asus X73S med win 10 version 1709.

Vad kan jag göra?

Börja med att söka efter och starta Tjänster. Bläddra ner till tjänsten Windows Update och dubbelklicka på den. Se till att startmetoden är inställd på Automatiskt (det kan även fungera med Automatiskt, förskjuten start). Om Tjänststatusen stoppad så klicka även på knappen Starta. Nu kan du behöva starta om datorn för att den ska utföra resten.


Mauri
Deltagare

    Automatiskt var inställd och tjänsten var igång. Tyvärr samma resultat. Jag ser att när jag väljer inställningar, uppdatering och säkerhet, så letar den efter uppdateringar. Då kommer finns uppdatering, och nerladdning börjar men den står på 0% och skiftar sedan till installerar. Installationen går till 10% sedan 100% och står att den väntar på omstart. Startar om och samma procedur upprepas. Funderar om nerladdningen är korrupt och att det är därför den inte kan installera. Men var hittar jag den för att ta bort den och börja om från början.

    Med vänlig hälsning/Mauri

     

    Det finns två saker som du bör testa innan vi ger oss på trassligare saker.

    1. Sök efter och starta Diskrensning. Välj C-enheten och klicka på OK-knappen. När den har letat färdigt klickar du på Rensa systemfiler, väljer C-enheten igen och klickar på OK-knappen. Här markerar du Windows Update-rensning. Lämna allt annat omarkerat för tillfället. Klicka på OK. Svara att du vill ta bort filerna och sedan väntar du tills programmet har jobbat färdigt.

    2. Sök efter och starta Felsök. Klicka på Windows Update och följ guiden.


    Mauri
    Deltagare

      Körde förslagen enligt dig men resultatet blev likadant. Märkte när jag försökte installera uppdateringen manuellt att det angavs att den redan var installerad. Trots det anger Update att KB 4093112  väntar på omstart.

      Kan den redan finnas installerad? Annars känns det som att jag kan vänta till det blir läge att installera Spring creators update. Den lär väl inte vara långt borta.

      Med vänlig hälsning/Mauri

      Sök efter och starta Kontrollpanelen. Där klickar du på Program och funktioner, och sedan på Visa installerade uppdateringar i vänsterkolumnen. Där visas vilka uppdateringar som är installerade, och du kan även klicka på en uppdatering och välja Avinstallera för att plocka bort den.


      Mauri
      Deltagare

        I program och uppdateringar finns inte KB 4093112 med. Däremot andra office uppdateringar som kom samtidigt. Det verkar alltså som att den kumulativa uppdateringen inte är installerad och förmodligen därför jag får uppgift om att starta om datorn för att göra uppdateringen. Men av någon anledning misslyckas det varje gång. Vid felsökning av Update får jag som svar att något fixats och att det finns en uppdatering som väntar på omstart och så är jag tillbaka i loopen.

        Jag får väl ha tålamod och se vad som händer när det kommer ytterligare uppdateringar.

        Med vänlig hälsning/Mauri


        Mauri
        Deltagare

          Hej igen

          Glömde säga att det bland installerade uppdateringar fanns en som heter KB4099989 som är installerad samtidigt. Det är en uppdatering för windows. Kan den ersätta KB4093112 eller orsaka att den inte installeras?

          Mauri

          När man läser specifikationerna för de olika uppdateringarna så har den olika klassificeringar, så jag tror inte att de har med varandra att göra. Det enda som borde hända om du avinstallerar KB4093112 är att Windows kommer att upptäcka att den saknas och installera den igen, men det kan ju faktiskt vara lösningen på ditt problem om det första försöket gick snett på något vis.


          Mauri
          Deltagare

            Det är ju lustigt. KB4093112 finns inte i listan och KB4099989 som finns bland de installerade går inte att avinstallera.

            Väljer jag någon annan installation får jag upp avinstallera i valen ovanför men inte på KB4099989. Knepigt!

            Mauri

             


            Numeron
            Deltagare

              Hej!

              Har själv råkat ut för samma problem ett flertal gånger.
              Känns som uppdateringar stackar sig. Här kommer en lösning jag har använt mig av.
              Har fungerat varje gång, även när Windows Update har svarat med olika felkoder.
              Numeron!

               


              Mauri
              Deltagare

                Hej Numeron

                Testade din lösning och det gjorde att KB 4093112 laddades ner och installerades sedan återstod att starta om datorn. Trodde att det skulle fungera men samma visa. Installationen misslyckades och när jag går in på Update står det igen att den väntar på omstart. Något gör att det inte går att installera. Kan vara KB4099989 som kom samtidigt med den första nerladdningen men den går inte att ta bort.

                Tack ändå för hjälpen sparar din instruktion för kommande försök. Mauri

                Har du testat att ta bort bägge uppdateringar och låta dem installeras en och en?


                Mauri
                Deltagare

                  Problemet ligger i att den ena KB4093112 finns inte i uppdateringslistan och KB4099989 som finns där går inte att ta bort. När ja markerar de så finns inte alternativet avinstallera. Alltså går inte att få bort.

                  Mauri


                  Numeron
                  Deltagare

                    Hej igen Mauri!
                    Bifogar information gällande både KB 4093112 (LCU) och KB4099989 (SSU).
                    De här uppdateringrna laddas ner och installeras automatiskt från Windows Update. För att få det fristående paketet för den här uppdateringen, gå till webbplatsen för Microsoft Update Catalog. https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=(%20KB4099989%20)%20

                    Viktigt! När du installerar både servicestackuppdateringen (SSU) ( KB4099989 ) och den senaste kumulativa uppdateringen (LCU) från Microsoft Update Catalog, installerar du SSU innan du installerar LCU.
                    Lycka till!

                     

                     

                     


                    Mauri
                    Deltagare

                      Avinstallerade KB 4093112 försökte avinstallera KB4099989 men det går inte. Gick in och försökte installera KB4099989 men då sa datorn att den redan är installerad. Hämtade sedan KB4093112 och installerade den. Allt normalt med hämtning och installation. Sedan omstart för att få den effektuerad och då händer det igen att installationen misslyckas. går jag in på update så står det att KB4093112 väntar på omstart. Rundgång igen!

                      Veta tusan vad som spökar. Mauri

                      Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.