Uppdatering till Windows 10, version 2004 maj 2020, misslyckas

Inte löst
Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 3 år sedan.
Skapare
larsg-cc464d4d9a
Åskådare

Min dator är 8 år gammal, med Win 10 pro. Uppdateringen av Win 10 till version 2004 maj 2020 är satt på vänt sen 2020-05-27 . I Windows Update står det att ”Windows 10 maj 2020-uppdateringen är på väg. När den är redo för din enhet ser du den tillgängliga uppdateringen på den här sidan.”  Det hänvisas till https://docs.microsoft.com/en-us/windows/release-health/status-windows-10-2004 för mer information. Vissa versioner av en ljuddrivrutin, Conexant ISST Audio, är inkompatibel med uppdateringen (uci64a96.dll till uci64a231.dll), vilket är mitt problem. Datortillverkaren (Dell)  tycks vara ointresserad av att uppdatera drivrutinen. Det står att ”Microsoft and Synaptics are working on a resolution and will provide an update in an upcoming release”, men nu har det snart gått ett år. Kan man få mer information någonstans? Några bra tips?

Eftersom det är en så gammal dator, och det som du påpekar har gått nästan ett år, skulle jag gissa att det aldrig kommer några uppdaterade drivrutiner för ljudkortet. Det behöver dock inte vara helt hopplöst så förhoppningsvis behöver du inte kasta datorn. Först vill jag bara poängtera att det alltid är lite av ett gungfly att kombinera stora Windows-uppdateringar med inkompatibla drivrutiner eller hårdvara så jag vågar inte garantera att det fungerar, men jag kan ju komma med tipsen i alla fall.

Det första du kan testa att inaktivera och avinstallera ljudkortet i Enhetshanteraren, vilket plockar bort de befintliga drivrutinerna. Sedan försöker du uppdatera Windows, eventuellt att du kan behöva ignorera eventuella klagomål att det finns hårdvara som saknar drivrutiner. När Windows har uppdaterats aktiverar du ljudkortet igen så att Windows försöker installera någon form av drivrutiner, och håller tummarna.

Om det inte fungerar efter uppdateringen är ett annat alternativ att inaktiveras/avinstallera ljudkortet igen och investera i ett nytt externt usb-ljudkort som fungerar med Windows 10.

Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.