W10 1809 update ger "blåskärm"?

Löst
Detta ämne innehåller 9 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 5 år, 2 månader sedan.
Skapare
tozon
Deltagare

”Nu har nån skitit i det blå skåpet”, som det heter….

Direkt efter att uppdateringen installerats visade datorn ”Blåskärm” med ”Fel på datorn, startar om automatiskt….”

Efter en massa olika val och förslag stannar det alltid tillbaks till det utgångsläget. Har letat efter en massa förslag på hur göra och de flesta säger att man ska gå in i felsäkert läge genom att starta om på ett visst sätt tre ggr, men det resulterar i att jag kommer tillbaks till samma utgångsläge.

Har testat alla olika alternativ som finns i denna felsökning/reparation, men alla resulterar i att jag kommer tillbaks till där allt började. Den vill alltså inte repareras på det sättet, eller har jag missat nåt?

Hur i hela kommer man runt detta utan att ”börja från början” …..?

Det är en laptop som har uppdaterats OK hela tiden och inte visat några konstiga fenomen.

Det första jag tycker att du ska testa är att stänga av, eller ännu hellre tillfälligt avinstallera, alla former av säkerhetsprogram tredjepartstillverkare, och under uppdateringen enbart använda den inbyggda säkerheten i Windows 10. Tredjepartsprogram har hand om säkerhets brukar kunna ställa till med en hel del trassel och misslyckade uppdateringar som följd.

Om inte det hjälper så titta på Microsofts guide för ändamålet, främst den delen som handlar om när det går fel. Den innehåller många bra förslag.

Du kan även testa Microsofts andra verktyg för att uppdatera Windows, men kom ihåg att göra även detta utan tredjeparts säkerhetsprogram.


tozon
Deltagare

    Jag kanske inte var så tydlig med problemet.

    Datorn startar med blåskärm efter att bara visat datorlogga och en Windowssymbol, så jag kommer inte åt någonting i Windows. Kan alltså inte avinstallera eller göra några ändringar.

    Jag har inga tredjeparts säkerhetsprogram installerade utan litar på Windows egna.

    Jag har alltså kollat en hel del av Windows hjälpsidor om det hela, men har inte fått till nåt som gått vidare med problemet, så jag önskar alltså lite mer distinkta förslag vad jag kan göra. Helst med länkar.

    Jag tror att du var inne på rätt linje med att starta datorn i felsäkert läge, men det kan vara klurigt att få till timingen när man måste göra det direkt vid start. Länken ovan går till våran beskrivning men jag skulle vilja förtydliga den en aning. Starta datorn som vanligt, och direkt när du ser att Windows börjar laddas håller du inne strömbrytaren tills datorn ”dör”. Upprepa detta tre gånger så borde menyn dyka upp.

    Ett lite stökigare alternativ är om du kan sätta dig vid någon annans dator med ett USB-minne och ordna det startbara USB-minnet på den datorn.


    tozon
    Deltagare

      Jo, jag har gått igenom hela den processen och klickat på alla ”rätta” val för att komma till felsäkert läge, men när jag väljer 5 ”Felsäkert med nätverk” enligt anvisningen, står den med slåckt skärm en lång tid och sedan tillbaks till utgångsläget ”Fel på datorn ……”

      Verkar inte som den kommer till felsäkert läge?

      Kan man göra ett start-USB till den här datorn från en annan dator? Hur?

      Testa att starta utan nätverk i stället, ju färre drivrutiner som behöver laddas in desto större chans är det att du kommer in i Windows för att börja felsöka.

      Det går alldeles utmärkt att skapa ett start-USB på en annan dator. Allt du behöver finns på den här adressen hos Microsoft under alternativet Använd verktyget för att skapa installationsmedia…. Jag ska dessutom förtydliga att verktyget som skapas kan användas för att installera, uppdatera och reparera Windows. När man läser deras beskrivning får man lätt intrycket att det bara går att göra en nyinstallation men så är inte fallet.


      tozon
      Deltagare

        Jag har testat ”Utan nätverk” tidigare också, samt de andra alternativen, utan annat resultat….

        Håller på att ladda ner till USB, så får vi se.


        tozon
        Deltagare

          Snabbare och snabbare datorer med mer och mer minne …….. Men, Det tar bara längre och längre tid allt ….

          Har efter tre försök med olika USBn fått in programmet från en annan PC och startat om den felande PCn med det. Efter en stunds inladdning sade den att man skulle ta ur USBn och ”OK” om man inte ville ladda om Windows från början. Blev auto omstart och så kom ”Scanning and repairing drive (C:)” som har rullat i någon timme nu med ”9% complete.

          Får se om den blir klar idag … Och om det funkar.

          Det händer i alla fall nåt, så mycke tack så länge.


          tozon
          Deltagare

            Ja, så har det rullat på.

            22:22 i gårkväll hade den scannat färdigt och startat om för att installera 1809 (den hade 1803 kvar efter fixet) samt en och en halv sida med uppdateringar, så det tog några timmar till.

            Totalt har det lagts ner 10-15 timmar på att fixa felet, men nu verkar det rulla på som tidigare, fast med senaste uppdateringarna. Har startat om några ggr utan problem.

            Det verka alltså löst sig till slut. TACK”

             

            Skönt att det verkar ha ordnat sig. Annars får du hojta så fortsätter vi.

            Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.