Webb-kamera/-kameror fungerar inte

Inte löst
Detta ämne innehåller 11 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av pc-tidningen support pc-tidningen support 3 år, 10 månader sedan.
Skapare
user-337418
Åskådare

Hej,
har en Lenovo L570 med Windows 10 installerat.
Fram till nyligen så har den inbyggda webbkameran fungerat felfritt men
efter en ominstallation av operativsystemet så vill den ej fungera som den skall.
På egna datorn, med t ex appen Kamera så visar kameran bild på skärmen i någon sekund för att
sedan frysa bilden, efter detta svart skärm och sedan börjar det om med rörlig bild
i någon sekund osv osv.
Om jag använder kameran för videosamtal så står det hela tiden ”läser in video” eller liknande hos mottagaren.
Detta problem finns i Google Duo, Facebook Messenger, ja egentligen alla program – utom Skype!

I Skype fungerar webbkameran utan problem!

Jag har även provat med en extern, USB-ansluten webbkamera med samma dåliga resultat.

Jag har:
– Avinstallerat drivrutiner och låtit operativet leta reda på drivrutiner
– Hämtat och installerat drivrutiner från Lenovos hemsida
– Kontrollerat sekretessinställningar för kameran

Några förslag till ytterligare åtgärder?

Mvh

Jerry

Om du söker efter och startar Enhetshanteraren, visas det något meddelande vid kameran (en gul eller en röd ikon)? När du testade den externa USB-kameran, använde du drivrutiner från tillverkaren av den kameran?


user-337418
Åskådare

    Nej, det visas inget meddelande – se bild. Jag lät Windows hitta drivrutiner till den externa USB-webbkameran.


    user-337418
    Åskådare

      Provar att skicka bilden en gång till.

      Bifoga filer:

      Som ett experiment, test att högerklicka på Integrated Camera i Enhetshateraren och inaktivera den. Fungerar LifeCam då? (Ifall datorn har problem att hantera två kameror samtidigt).


      user-337418
      Åskådare

        Svar nej, det blir samma resultat. Egentligen så experimenterade jag med den externa kameran när jag märkte att den integrerade ej fungerade så detta test är redan utfört.

        Det ska tydligen vara ett Lenovo-fenomen, och oavsett var jag tittar så säger alla samma sak – hämta de senaste drivrutinerna direkt från Lenovos hemsida så ska det ordna sig. Det sägs att det inte räcker att låta operativsystemet leta efter drivrutiner och att om man avinstallerar enheten ska man se till att drivrutinerna som finns raderas.


        user-337418
        Åskådare

          Ok, tack – jag har ju redan testat att hämta på Lenovos sida för den interna kameran men försöker en gång till. Den externa USB-kameran lät jag däremot Windows hämta drivrutiner till.


          user-337418
          Åskådare

            Nej, det fungerar inte med att avinstallera och uppdatera från Lenovos sida, samma felbeteende – båda webbkamerorna beter sig likadant. Via appen Kamera visas bild i någon sekund – fryst bild någon sekund – svart skärm i Kameraappen någon sekund, sedan börjar det om igen. Låter jag det snurra ett tag så blir det svart skärm i appen Kamera kontinuerligt.

            Tidigare fungerade det i Skype men nu har webbkameran dött även där – verkar olösbart?!

            Jag hittade en guide hos Microsoft med en rad intressant tips. En del har du ju redan testat, men det finns ett par andra som att undersöka så att operativsystemet har tillåtelse att använda kameran (och vilka program/appar som får använda den), plus att undersöka om antivirus- eller något säkerhetsprogram man använder blockerar kameran. Jag vet att vi skrev om ett sådant säkerhetsprogram för en tid sedan, och jag har själv installerat program och glömt att jag har gjort det vilket kan få datorn att till synes uppträda väldigt underligt.


            user-337418
            Åskådare

              Nu har jag testat allt tänkbart, dock utan positivt resultat. Hittade dock en work around!

              Genom att avinstallera drivrutinerna för den inbyggda webbkameran, ansluta USB-kameran samt låta Windows hämta drivrutiner för denna så fungerar den externa kameran!

              Får helt enkelt skippa den inbyggda kameran och använda den externa istället.

              Tack för hjälpen, jag släpper detta för nu – provar säkert någon gång i framtiden, kan ju lösa sig med en kommande Windowsuppdatering, med tur.

              Skönt att det fungerar på det sättet i alla fall. Det vårens stora Windows-uppdatering ska ju komma nu i maj, den ska ju både innehålla en massa nya och uppdaterade funktioner plus en hel del annat, då ordnar sig förhoppningsvis det problemet också.

              Forumet ’WINDOWS’ är stängt för nya ämnen och svar.