Forumsvar skapade


Carl-Olof
Åskådare

    Nu har jag hämtat uppdateringar för både Windows 10 och appen Foton men felet finns kvar: Windows fotovisare fungerar ok för att öppna bilder men appen Foton kraschar, ”Filsystemfel (-2147219196)”.


    Carl-Olof
    Åskådare

      Det har jag ju gjort men det hjälpte inte.


      Carl-Olof
      Åskådare

        Tyvärr, det gick inte heller. Däremot har jag loggat in på min frus konto på samma dator och där funkar det normalt. Har då prövat att 1) skapa en återställningsenhet (32GB USB-minne), 2) återställa ”den här datorn”, 3) återställa datorn från en tidigare skapad återställningsenhet på USB- minne (märkt av mig ”Återställning hp-dator Win10”. Jag fick förstås uppge mitt administratörslösenord. I alla tre försöken fick jag felmeddelanden, ”Ett problem uppstod” och ”Det gick inte att återställa den här datorn. Inga ändringar har gjorts.” Det verkar som om en inkräktare har blockerat återställning! Kan man återställa datorn totalt på något annat sätt och sedan återställa sina filer från backupdisk?

        Ska först köra alla säkerhetsprogram och se om de hittar något som går att sätta i karantän…

         


        Carl-Olof
        Åskådare

          Har testat förslagen men det hjälpte inte. Hos mig syns sökrutan hela tiden men det går inte att få markören att ”fastna” där. Startknappen funkar bara om man högerklickar på den men sedan går menyvalet ”inställningar” inte att göra.


          Carl-Olof
          Åskådare

            Hej igen!

             

            Jag kan meddela att felet till sist försvann när jag uppdaterade Windows 10 till version 1903!


            Carl-Olof
            Åskådare

              Tusen tack, det gjorde susen!


              Carl-Olof
              Åskådare

                Ja, enligt Revo Uninstallers översikt är det

                ”Uppdateringsassistenten för Windows 10; 1.4.9200.22589; 32-bit; installerad den 2019-06-26”


                Carl-Olof
                Åskådare

                  Nej, inget sånt. Enligt Windows Update har jag inga väntande uppdateringar och  Uppdateringsassistenten tackar för att jag använder senaste versionen.


                  Carl-Olof
                  Åskådare

                    Det står Windows 10 Home, Version 1809, Installerad 2019-05-24, OS-version 17763.652.

                    PS Jag har avinstallerat Panda också men det hjälpte inte. DS


                    Carl-Olof
                    Åskådare

                      Tack för snabbt och bra svar! Jag följde råden men det räckte inte riktigt. Plockade därför även bort hiberfil.sys enligt anvisningarna i howtogeek.com. Har nu 36,8 GB ledigt på C: men Uppdateringsassistenten för Windows 10 tycker fortfarande att jag redan har senaste versionen av Windows!

                      Jag har då utfört punkterna 1-8 i ditt svar till ”Delat: Problem med uppdatering till 1903” så när som på att jag bara har stängt av ett antal tredjeparts säkerhetsprogram, inte avinstallerat dem. Gjorde därefter ett nytt försök med Uppdateringsassistenten för Windows 10 men fick samma resultat: ”Tack för att du uppdaterar till den senaste versionen av Windows 10”.

                      Vad kan jag prova härnäst?

                       


                      Carl-Olof
                      Åskådare

                        Efter mina telefonkonsultationer med Microsofts support är läget nu följande:

                        Att använda Media Creation Tool (MCT) för att skapa en återställningsenhet på ett USB-minne funkar fortfarande inte, men det går däremot utmärkt att återskapa Windows 10 direkt med hjälp av MCT. Det tog drygt en timme men man får ett helt nytt och fräscht Windows 10 och både användardata och alla appar finns kvar opåverkade! Jag fick rentav rådet att upprepa återskapandet med MCT 1-2 ggr/år som en rejäl städning av datorn. På nätet hittar man uppgifter om att man bör ta backup först och att tredjepartsappar måste installeras om, men det verkar bara gälla tidigare versioner av Windows (och MCT).


                        Carl-Olof
                        Åskådare

                          Tack för hjälpen så långt, nu har jag varit i kontakt med Microsoft. Hoppas att de kan hitta en lösning!


                          Carl-Olof
                          Åskådare

                            Har prövat detta, som förut körde jag som admin med virusskyddet avstängt. Samma resultat.


                            Carl-Olof
                            Åskådare

                              Alla tre inställningarna stod redan på ”varna” så det ledde inte vidare. Sorry!

                               


                              Carl-Olof
                              Åskådare

                                Tack, jag uppskattar verkligen dina ansträngningar!

                                Jag har Windows 10 Home och den inbyggda brandväggen (Windows Defender?). Vet ej om något av tidningens sex  rekommenderade säkerhetsprogram även innefattar en brandvägg?